Hyundai houdt prijzen gelijk voor EV’s en PHEV’s in 2025
Hyundai neemt extra kosten door veranderende bpm-regels voor eigen rekening
Vanaf 1 januari 2025 blijven de prijzen van Hyundai’s elektrische (EV) en plug-in hybride (PHEV) modellen zoals ze zijn. Hyundai neemt namelijk de extra bpm-kosten die sinds 2025 gelden voor eigen rekening. Dit betekent dat je voor modellen zoals de Kona Electric en Ioniq 5 niet dieper in de buidel hoeft te tasten. Voor auto’s met een brandstofmotor stijgen de prijzen een beetje.
EV’s en PHEV’s: geen prijsverhogingen
Vanaf 2025 geldt een vaste bpm-heffing van 667 euro voor elektrische auto’s. Hyundai neemt dit bedrag echter voor zijn rekening, waardoor de prijzen van modellen zoals de Ioniq 5, Ioniq 6, Kona Electric, Inster en Nexo ongewijzigd blijven. Ook de plug-in hybride uitvoeringen van de Tucson en Santa Fe blijven voor dezelfde prijs beschikbaar.
Kleine prijsstijgingen bij andere modellen
Voor modellen met een benzine- of dieselmotor wordt de bpm-verhoging deels doorberekend, met een prijsstijging van 200 tot 1.500 euro, afhankelijk van het model. De Hyundai Staria vormt een uitzondering; daarvoor stijgt de prijs flink, met 9.820 euro, omdat de bpm-vrijstelling voor lichte bedrijfswagens wegvalt.
Overzicht prijswijzigingen Hyundai-modellen per 2025:
- Hyundai i10: + 200 tot 700 euro
- Hyundai i20: + 800 euro
- Hyundai i30 (Wagon): + 800 tot 1.400 euro
- Inster: geen
- Bayon: + 800 euro
- Kona Mild-Hybrid: + 800 euro
- Kona Hybrid: + 300 euro
- Kona Electric: geen
- Ioniq 5: geen
- Ioniq 6: geen
- Tucson Hybrid: + 800 euro
- Tucson Plug-in Hybrid: geen
- Santa Fe Hybrid: + 1.500 euro
- Santa Fe Plug-in Hybrid: geen
- Nexo: geen
- Staria: + 9.820 euro
Overgangsregeling bpm: even slim plannen
Heb je een nieuwe Hyundai in 2024 geregistreerd? Dan kun je profiteren van het oude bpm-tarief, zolang je de auto uiterlijk eind februari 2025 op naam laat zetten. Voor lichte bedrijfswagens, zoals de Staria, geldt deze regeling helaas niet.
Geen extra kosten voor rijklaar maken
Hyundai houdt de kosten voor het rijklaar maken van auto’s in 2025 ook ongewijzigd. Ondanks hogere overheidskosten, zoals leges en verwijderingsbijdragen en stijgende operationele uitgaven voor transport en schoonmaak, kiest Hyundai ervoor deze extra kosten niet door te berekenen aan de klant.
Bekijk ook: Midden in de zomervakantie met de snelst ladende elektrische auto op reis