Gespot: een Triumph TR6 uit 1969
Onafscheidelijk
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
Dit jaar hebben we een lekker lange nazomer, waardoor ook de cabriolets langer buiten blijven. Ook deze week kwamen we weer een mooie tegen: een Triumph TR6 uit 1969.
De Triumph TR6 kwam in 1968 op de markt. De auto werd ontwikkeld met een beperkt budget. De TR6 was dan ook vooral een doorontwikkeling van de voorgaande TR4, TR5 en aanverwante modellen. Onder meer het chassis, de aandrijflijn, de portieren, de voorruit en grote delen van de carrosseriestructuur kwamen zelfs volledig overeen. Wel ontwierp het bekende Karmann een geheel nieuwe voor- en achterzijde voor de auto, waardoor de TR6 toch oogde als een volledig nieuw model.
Specificaties Triumph TR6
De Triumph TR6 was leverbaar met maar één motor: de 2,5-liter zes-in-lijn uit eigen huis. De motor leverde een vermogen van 76 kW (104 pk) met carburateur of 110 kW (150 pk) met brandstofinjectie. De aandrijving ging altijd naar de achterwielen. De transmissie was handgeschakeld met vier versnellingen, met optioneel een overdrive-functie voor alle versnellingen behalve de eerste. De latere, verbeterde versie van de overdrive was alleen voor de twee hoogste versnellingen. Met een 0-100-sprint in net iets meer dan acht seconden en een topsnelheid van 190 km/u leverde de TR6 voor zijn tijd heel behoorlijke prestaties.
De Triumph TR6 bleef in productie tot en met 1976, met eigenlijk alleen een noemenswaardige update in 1973. Er werd een subtiele voorspoiler toegevoegd, het stuurwiel en de tellers erachter werden gewijzigd en de genoemde overdrive werd verbeterd. De modellen met brandstofinjectie kregen een andere krukas, waardoor het vermogen afnam naar 125 pk, maar de motoreigenschappen verbeterden. Opvolger Triumph TR7 stond al klaar in 1974 en beide modellen werden dus nog even naast elkaar geleverd.
Amerikaanse carrière
Net als bij de Fiat 124 Sport Spider die we vorige week lieten zien, was de Amerikaanse markt de belangrijkste voor de Triumph TR6. Met het design van de TR6 was al direct rekening gehouden met de Amerikaanse markt, waardoor de verplichte sidelights gewoon in de standaard lichtunits waren opgenomen. In Noord-Amerika werd alleen de versie met carburateur geleverd, die eigenlijk ook vooral voor die markt was bedoeld. In de loop der jaren weken de Amerikaanse versies wel iets af van de Europese, met onder meer extra rubberen stootelementen op de bumpers, andere stoelen en extra maatregelen om de emissie van de zes-in-lijn te beperken.
In totaal zijn 91.850 exemplaren van de TR6 geproduceerd. Daarvan zijn er 8.370 verkocht in het Verenigd Koninkrijk, de rest was voor de export. Bijna de gehele export ging naar Noord-Amerika. Fun fact: het aantal Triumph TR6’ in het Verenigd Koninkrijk is sinds de productiestop alleen maar toegenomen, doordat veel Amerikaanse exemplaren in de loop der jaren toch weer naar het VK zijn gehaald. Er zouden nu zo’n 5.300 exemplaren op Brits kenteken staan.
Het gespotte exemplaar
Het door ons gespotte exemplaar is een vrij vroege, uit 1969. In 1992 kwam de auto naar Nederland. Blijkbaar bevalt de auto goed, want degene die de auto destijds importeerde is nog altijd eigenaar van de Triumph! Auto en eigenaar lijken onafscheidelijk en dat begrijpen we met zo’n mooie roadster. We wensen de eigenaar nog vele jaren mooie, zonnige kilometers.