Gespot: een oprit vol Hollands glorie
Een typisch Nederlands wagenpark
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
Deze liefhebber draagt de Nederlandse auto-industrie een warm hart toe. Deze nostalgische en typisch Nederlandse oprit vraagt om een fotostop.
Tenzij je de modellen meerekent die NedCar in Born produceerde (en produceert), heeft Nederland al decennia geen eigen auto-industrie meer. Oké, we hadden Spyker en we hebben Donkervoort nog, maar dat gaat om kleine aantallen. Ooit was dat wel anders, dankzij ‘den DAF’. De sympathieke compacte autootjes stonden overal. Uiteindelijk ging de personenauto-afdeling van DAF over in Volvo, maar ook de populaire Volvo 300-serie mogen we nog zien als een echt Nederlands product.
Van volks- tot hobbyauto
In hun eigen tijd waren de DAF’jes en de Volvo 300-serie echter niet de meest sprankelende modellen, dus het duurde even voordat ze door de oldtimer- en youngtimer-liefhebbers werden ‘ontdekt’. De DAF’jes hebben inmiddels al langer een trouwe schare liefhebbers en het lijkt erop dat ook de Volvo 300-serie inmiddels eindelijk de waardering krijgt die hij verdient.
Een nostalgische oprit
De auto’s die deze week schitteren in deze rubriek zijn duidelijk van een liefhebber die de Nederlandse autohistorie koestert. Niet alleen staan er liefst drie oer-Hollandse producten voor de deur, ze staan er ook nog eens bij alsof ze nieuw zijn. Hoewel het wat ongemakkelijk is om op iemands oprit te fotograferen – daarom maken we nu ook niet de spotlocatie bekend – konden we hier niet zomaar aan voorbij lopen.
Een Volvo 345 GL uit 1982
Met trots voor de deur – terecht – staat deze nog zeer mooie en ‘natuurlijk’ origineel Nederlandse Volvo 345 GL Automatic. De auto komt uit 1982 en is daarmee al van na de eerste facelift. Dat betekent dat hij niet meer het kenmerkende DAF-frontje heeft, maar nog wel het oudere type achterlichten. Ook is het een vroeger exemplaar dan de meeste Volvo 300’s die je nog tegenkomt.
Een DAF 46 uit 1977
Aan de zijkant van het huis staat ook nog wat leuks: een ook al origineel Nederlandse en nog als nieuwe Daf 46 uit 1977. De 46 was de iets gemoderniseerde opvolger van de vrijwel identieke DAF 44. Volgens onze informatie liep de productie van de 46 echter tot 1976, maar aangezien deze begin 1977 op kenteken is gezet, is dit wellicht een laat exemplaar dat nog even op registratie moest wachten. Voor de 46 staat nog een witte DAF ‘stationwagen’, maar welk model dat verder precies is, is zo niet te zien.