Gespot: een Lincoln MKX
Onopvallende exoot
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
Wil je iets exclusiefs rijden zonder op te vallen? Dan is de Lincoln MKX misschien wel wat voor je. In ieder geval is ten minste één Nederlander voor het model gevallen.
De meesten zullen er zo aan voorbij lopen, maar hier staat toch echt een van de zeldzaamste auto’s van Nederland. Door de invallende schemering zijn de foto’s deze keer van iets mindere kwaliteit, maar we wilden de exoot toch graag even vastleggen. We zien hier een Lincoln MKX uit 2019, die destijds gloednieuw op Nederlands kenteken is gezet.
Onder de motorkap ligt een 2,7-liter V6 met een stevige 256 kW (348 pk). Dit door de RDW opgegeven vermogen ligt een fractie hoger dan wat de V6 volgens fabrieksopgave zou moeten leveren: 250 kW (340 pk). Hoe dan ook is deze Lincoln een goede manier om je redelijk anoniem in alle luxe te verplaatsen.
De Lincoln MKX
De eerste generatie Lincoln MKX kwam in 2006 op de markt voor modeljaar 2007. De auto is een luxere versie van de Ford Edge. Waar de Edge al opviel met zijn voor een SUV vrij bolle silhouet, viel de Lincoln-versie extra op door zijn chromen rastergrille en de grote achterlichtunits die over de hele breedte liepen.
Voor modeljaar 2016 was het tijd voor de tweede generatie Lincoln MKX. Opnieuw is de auto gebaseerd op de Ford Edge, maar nu kregen de ontwerpers van Lincoln veel meer vrijheid. In plaats van alleen een eigen voor- en achterkant kreeg de MKX nu een geheel eigen carrosserie. Waar je bij de Ford Edge al niets te klagen hebt over de uitrusting, vormde de Lincoln daarin de overtreffende trap.
Standaard met V6
Standaard was de Lincoln MKX al voorzien van een 3,7-liter V6 met een vermogen van 226 kW (308 pk). Vond je dat toch nog niet genoeg, dan behoorde ook een 2,7-liter V6 tot de mogelijkheden, die ondanks de kleinere motorinhoud wel krachtiger was: 250 kW (340 pk). Schakelen hoef je natuurlijk hoe dan ook niet zelf te doen, daarvoor zorgt een zestrapsautomaat.
Lincoln MKX wordt Nautilus
Voor modeljaar 2019 volgt een facelift, het door ons gespotte exemplaar is dus van net daarvoor. Bij deze facelift krijgt de Lincoln MKX het nieuwe familiegezicht aangemeten en ook verandert de typenaam naar Nautilus. Lincoln is namelijk overgestapt naar een modellenaanbod met ‘echte’ namen in plaats van lettercombinaties. De belangrijkste wijziging is echter het motorenaanbod.
Dat begint nu met een 2,0-liter viercilinder met 183 kW (249 pk). Daarboven staat nog steeds de 250 kW (340 pk) sterke 2,7-liter V6. De zestrapsautomaat werd ongeacht de motorkeuze vervangen door een modernere achttrapsautomaat. Voor modeljaar 2021 volgde nog een facelift, met subtiele wijzigingen voor het exterieur en vooral een volledig nieuw interieur met geüpdatet infotainment. In die vorm wordt de Lincoln Nautilus nog steeds nieuw verkocht.
De Lincoln MKX in Nederland
We zeiden het al: deze Lincoln MKX is een van de zeldzaamste auto’s van Nederland. Volgens RDW Data staan op moment van schrijven maar elf exemplaren op Nederlands kenteken, waarvan drie van de eerste generatie en acht van deze tweede. Opmerkelijk genoeg komen alle exemplaren van de tweede generatie uit 2019. Ze zijn overigens niet allemaal op hetzelfde moment in het jaar geïmporteerd. Faceliftmodel Lincoln Nautilus is hier uiteraard ook zeldzaam. Daarvan zijn in 2021 drie exemplaren in Nederland geregistreerd.