Gespot: een Chrysler 300 uit 2012
Nu eens géén 300C
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
De eerste ‘moderne’ Chrysler 300C uit 2004 zie je nog wel met enige regelmaat rijden. Voor de tweede generatie is dat een heel ander verhaal. Bovendien is de Chrysler 300 die wij tegenkwamen voor de afwisseling eens géén 300C.
Het gespotte exemplaar
In Hoorn zagen wij deze Chrysler 300S uit 2012, die sinds 2014 in Nederland is. De 300S was een uitvoering met wat sportievere aankleding, met onder meer deze modelspecifieke, gepolijste 20-inch velgen en schakelpaddles achter het stuur, maar ook standaard een Beats by Dr. Dre-audiosysteem. De standaard V6 leverde bij de 300S een vermogen van 224 kW (304 pk) in plaats van 218 kW (296 pk), zoals bij het instapmodel van de Chrysler 300. De optionele V8 was met 271 kW (368 pk) echter even krachtig als bij de 300C, die standaard de V8 had. Het door ons gespotte exemplaar heeft de V6 aan boord, maar die levert volgens de RDW een vermogen 218 kW. Foutje in de registratie?
Eerste generatie Chrysler 300
In 2004 (voor modeljaar 2005) herintroduceerde Chrysler de 300-serie. In de jaren ’50, ’60 en ’70 waren er namelijk ook al Chrysler 300-modellen, met ‘300’ al dan niet gecombineerd met een letter. Van 1999 tot en met 2004 was er ook de Chrysler 300M. De nieuwe 300 uit 2004 was bedoeld als een soort moderne interpretatie van de Chrysler C-300 uit 1955, met een opvallende grille, lange motorkap en lage daklijn. Retro, maar toch modern en een vleugje ‘gangster’. In de vorm van de Touring was er naast de sedan ook een stationwagen. Die was vooral voor Europa bedoeld en werd in de VS niet geleverd.
Technisch was de nieuwe Chrysler 300 nauw verwant aan de eveneens herboren Dodge Charger. Chrysler vormde toen nog een concern met Daimler (Mercedes-Benz). Daardoor konden enkele componenten worden geleend van de toenmalige E-Klasse en S-Klasse. Daarbij gaat het vooral om onderstelcomponenten. Ook kwamen de optionele vijftrapsautomaat en de turbodiesel V6 voor (vooral) de Europese markt bij Mercedes vandaan. De Chrysler en Dodge stonden echter wel op een eigen platform. Het is dus niet zo dat ze werden gebouwd ‘op een oud Mercedes-platform’, zoals wel eens wordt beweerd.
De eerste generatie Chrysler 300 was ook officieel leverbaar in Nederland (en andere Europese landen), maar alleen als 300C. Vandaar dat de modellijn door Europeanen vaak in het algemeen 300C wordt genoemd, ook al waren er ook een paar andere 300-modellen. Zo was de 300 er opbouwend in luxe als Base, Touring (niet te verwarren met de stationwagen), Limited en 300C, met de sportieve 300C SRT-8 als topmodel.
Tweede generatie Chrysler 300
Eind 2010 was het voor modeljaar 2011 tijd voor een nieuwe modelgeneratie. In technisch opzicht ging het wel om een doorontwikkeling. Carrosserie en interieur waren echter volledig nieuw. Qua design was de nieuwe Chrysler 300 vooral een evolutie, een meer afgeronde versie van het voorgaande model. Verder was de 300 er alleen nog als sedan.
Het uitvoeringenaanbod bestond voortaan uit de Touring, Limited, 300C en 300 AWD. Daar werd al snel de door ons gespotte 300S aan toegevoegd. Voor modeljaar 2012 volgde een sportieve SRT-uitvoering met 350 kW (477 pk) sterke V8, die verdween na modeljaar 2014 alweer uit het aanbod. Opnieuw maakte de Chrysler 300 officieel de oversteek, maar wel onder een andere naam. Wij kennen het model als Lancia Thema… Ook die Europese Lancia-versie hield het uit tot en met 2014. De Chrysler 300 had juist een bijzonder lange carrière. Die ging pas eind vorig jaar uit productie.
De Chrysler 300 in Nederland
Natuurlijk is zo’n Chrysler 300 een onderscheidend model in het Nederlandse verkeer, maar gevoelsmatig zijn ze ook weer niet heel zeldzaam. Dat wordt een ander verhaal als we kijken naar de cijfers. Van de door ons gespotte laatste generatie 300 staan slechts 41 exemplaren op Nederlands kenteken. Van de Lancia Thema, die hier wel officieel werd geleverd, zijn er ook niet zo veel: 86 exemplaren. Voor de context: van de eerste generatie moderne Chrysler 300C staan nog altijd 973 exemplaren op Nederlands kenteken.