
Gespot: deze Lexus GS-F is groen bezig!
Met atmosferische V8

In een wereld waarin Duitse sportlimousines zoals de BMW M5, Mercedes-AMG E 63 en Audi RS 6 al jaren de lakens uitdelen, besloot Lexus in 2015 het strijdtoneel te betreden met een outsider: de Lexus GS-F. Geen turbo’s, geen hybride trucs, maar een klassieke, atmosferische V8. Een zeldzame benadering in een tijdperk waarin efficiëntie en downsizing de boventoon voeren. Hij is zeldzaam, dus van deze Lexus GS-F – gespot in regio Breda – maakten we toch een klein vreugdesprongetje.
Een korte blik op de Lexus GS
De Lexus GS debuteerde in 1991 als luxueuze sportsedan, bedoeld om het gat tussen de comfortabele LS en de compacte IS te vullen. Het model kreeg wereldwijd vooral erkenning voor zijn bouwkwaliteit, comfort en betrouwbaarheid, maar sportieve ambities bleven lang uit. De GS 430 en GS 460 boden weliswaar wat extra pit, maar het echte vuurwerk ontbrak. Dat veranderde met de introductie van de GS-F in 2015, gebaseerd op de vierde generatie GS (L10).
De V8 in een wereld vol turbo’s
De krachtbron van de GS-F is er eentje om van te watertanden: een 5,0-liter atmosferische V8 met de codenaam 2UR-GSE, goed voor 351 kW (477 pk) en 530 Nm. Deze motor kenden we al uit de Lexus RC-F en IS-F. De V8 blinkt niet alleen uit in lineaire vermogensafgifte, maar vooral ook in beleving. Geen kunstmatige motorgeluiden via de speakers, maar een rauwe, authentieke brul tot ruim 7.000 toeren per minuut. De motor is gekoppeld aan een achttrapsautomaat.
Wat de GS-F écht bijzonder maakt, is het Torque Vectoring Differential (TVD). Dit systeem kan actief het koppel verdelen tussen de achterwielen, waardoor de auto scherper instuurt in bochten. Er zijn drie standen: Standard, Slalom en Track. In de praktijk geeft dit systeem de zware sedan een verrassend speels karakter.

Snel genoeg, zo’n Lexus GS-F
In tegenstelling tot zijn opgefokte Duitse rivalen is de Lexus GS-F geen brute krachtpatser die zijn bestuurder overweldigde. De sprint naar 100 km/u neemt 4,6 seconden in beslag en de topsnelheid ligt op 270 km/u. Daarmee is hij snel, maar geen recordbreker. Het geheim zit ‘m in de balans: de auto voelt lichtvoetig, voorspelbaar en communicatief. Met een leeggewicht van 1.830 kg is hij relatief licht in zijn klasse.
De concurrentie
De GS-F kwam terecht in een zwaar bevochten segment. Zijn belangrijkste tegenhangers waren:
- BMW M5 (F10): met een 4,4-liter V8 biturbo goed voor 411 kW (560 pk).
- Mercedes-AMG E 63 (W212): aanvankelijk met atmosferische V8, later met biturbo V8 van 409 kW (557 pk).
- Audi RS 6 (C7): met vierwielaandrijving en een 4.0 TFSI V8 van 411 kW (560 pk).
In vergelijking met deze modellen is de GS-F minder krachtig, maar juist daardoor onderscheidt hij zich. Hij had geen kunstgrepen nodig om indruk te maken – puur rijplezier stond centraal.
Einde van een tijdperk
De GS-F bleef in productie tot 2020, waarna de hele GS-lijn werd geschrapt. De markt voor traditionele sedans slonk en Lexus richtte zich meer op SUV’s en elektrificatie. Maar de GS-F blijft een bijzonder model: een eerbetoon aan de V8 en een eigenwijze tegenhanger in een wereld van turbo-geweld. Een echte liefhebbersauto dus.