Gereden – Volvo V40 D4
Volvo V40 D4
Vanwege de hoge verkoopcijfers in Nederland heeft Volvo de nodige technische aanpassingen gedaan om de nieuwe V40 D4 hier fiscaal gunstig in de markt te krijgen. En dat is gelukt: dankzij de verlaagde CO2-uitstoot is de V40 D4 met handgeschakelde zesversnellingsbak leverbaar met 14 procent bijtelling. “Echt uniek, want met zijn zeer krachtige dieselmotor zitten we in dit segment gemiddeld genomen zo’n 80 pk boven de concurrentie met 14 procent bijtelling”, zegt Christiaan Krouwel, Product Manager bij Volvo.
Technische aanpassingen
De belangrijkste aanpassingen aan de Volvo V40 D4 zijn de grille met actieve afsluiting, die wanneer mogelijk automatisch wordt gesloten, een luchtweerstandverminderende achterspoiler, 16-inchwielen en banden met een zeer lage rolweerstand. Ook is een andere eindoverbrenging in de transmissie gekomen voor lagere toerentallen en minder verbruik. Dat laatste is duidelijk merkbaar tijdens het rijden: de vijfde en zesde versnelling lijken haast overbodig omdat je in z’n vier al flink doorrijdt zonder extreem hoge toerentallen.
Op de linkerbaan
Met de nieuwe D4 leveren de Zweden onmiskenbaar het bewijs dat een lage CO2-uitstoot niet ten koste hoeft te gaan van de prestaties. De V40 D4 levert 400 Nm trekkracht, sprint van 0 naar 100 in 7,5 seconden en doet het prima op de linkerbaan. De zakelijk rijder mag in z’n handjes knijpen met deze auto, want dat heeft Volvo toch maar mooi geflikt!
Prijzen
De Volvo V40 D4 is leverbaar in vijf verschillende Business-uitvoeringen. De prijzen beginnen bij 26.995 euro en lopen op tot 30.995 euro voor de extra sportieve R-Design-uitvoering. De niet aangepaste V40 D4 met 99 gram CO2 is leverbaar voor prijzen vanaf 32.495 euro. De meerprijs van de automaat bedraagt 2.500 euro.