Ford Mustang Mach-E Rally: Ford is van ’t padje, in positieve zin
Een knotsgekke, te gekke Ford Mustang Mach-E
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
De nieuwe Ford Mustang Mach-E Rally is de eerste elektrische auto van Ford geïnspireerd op de rallysport. Alleen al om die reden verdient Ford een compliment voor het uitbrengen van deze Mach-E Rally.
Performance-SUV met modderlaarzen
De Ford Mustang Mach-E Rally is wat je noemt een performance-SUV met modderlaarzen. De aandrijflijn kenne we al van de Mustang Mach-E GT. Deze bestaat uit twee elektromotoren. Wel heeft Ford de aandrijflijn iets gewijzigd. Het merk streeft naar minstens 880 Nm aan systeemkoppel en een systeemvermogen van 358 kW. De Mustang Mach-E Rally heeft een lithium-ion batterij met een bruikbare capaciteit van 91 kWh. Over de actieradius is nog niets bekend.
Kenmerken Ford Mustang Mach-E GT
De wielophanging is 20 millimeter hoger ten opzichte van de Mustang Mach-E GT. Verder beschikt deze Rally-uitvoering over een eigen veer-setup, MagneRide-schokdempers en vooraan Brembo-remschijven van 385 millimeter met rode remklauwen.
Niet te missen: witte wielen
De Ford Mustang Mach-E Rally heeft niet te missen glanzend witte 19-inch lichtmetalen wielen in rallystijl. De wielen zijn voorzien van 235/55 R19 Michelin CrossClimate2-banden, die in vergelijking met de GT-versie een grotere zijwand hebben en betere grip bieden op losse ondergronden.
Focus RS-achtige achterspoiler
De auto kenmerkt zich verder door een grote achtervleugel geïnspireerd op die van de Focus RS. Andere details zijn opvallende contrastaccenten op zowel de boven- als onderkant van de carrosserie, een unieke voorspoiler, een zwart gelakt stalen dak en een karakteristieke en functionele voorbumper met ingebouwde rally-geïnspireerde mistlampen.
Kleuren
Ford levert elke Mustang Mach-E Rally standaard met twee racestrepen die de gedurfde kleurkeuzes aanvullen. De auto is verkrijgbaar in Grabber Blue, Shadow Black, Eruption Green, het opvallende Grabber Yellow of tegen meerprijs in Star White of het nieuwe Glacier Gray.
Bescherming
Met het oog op zwaar offroad-gebruik werkt Ford de onderzijde af met beschermplaten rondom de elektromotor voor en achter. Verder is er een beschermende folielaag aangebracht op de deurpanelen en de wielkasten om lakbeschadigingen te voorkomen. Spatlappen behoren tot de mogelijkheden om het verspreiden van vuil en steenslag te minimaliseren.
RallySport-rijmodus
De Ford Mustang Mach-E Rally beschikt over de allereerste RallySport-rijmodus van Ford. Deze rijmodus past de elektronische regelsystemen aan zodat een grotere sliphoek mogelijk is.
Interieur Ford Mustang Mach-E Rally
Kenmerken in het interieur zijn glanzende witte accenten op het dashboard, de onderste spaken van het stuurwiel en contraststiksels op de deuren. De door Ford ontworpen sportstoelen met glanzende witte rugleuningen en het opschrift ‘Mach-E Rally’ in de zitting maken het Rally-feest compleet.
De Mustang Mach-E Rally is vanaf begin 2024 te bestellen. De levering aan klanten start kort daarna. De prijs maakt Ford binnenkort bekend.