Ford: ‘Elektro-ondersteuning voor hot hatchbacks komt eraan’
Interview met Leo Roeks, Chief Ford Performance Europe
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Hoe lang duurt het nog tot batterij-elektrische auto’s de rol van hot hatches gaan overnemen? Leo Roeks, de Nederlandse techneut, auto- en motorliefhebber en topman van Ford Performance Europe, durft hier wel antwoord op te geven.
Bestaansrecht?
Ford introduceerde onlangs de nieuwe generatie Focus ST: een speelse en vooral sportieve hatchback met een 280 pk sterke turbobenzinemotor. Een voorbeeld van een traditionele volbloed hot hatchback. Maar hebben modellen als die Focus ST in de toekomst nog wel bestaansrecht? Hoe lang duurt het bijvoorbeeld nog voordat auto’s als de Focus ST met dikke turbobenzinemotor van de markt zijn verdwenen?
Speelruimte
Volgens Roeks van Ford Performance is er de komende jaren nog meer dan genoeg speelruimte om auto’s als de Focus ST te blijven produceren. Roeks: “Natuurlijk moet de CO2-uitstoot van deze auto’s omlaag, maar met behulp van elektro-ondersteuning valt nog veel winst te behalen.”
Elektro-ondersteuning
Wanneer elektro-ondersteuning in hot hatches van Ford verschijnt, kan en mag Roeks niet vertellen. “Dat elektro-ondersteuning in de toekomst volgt, staat buiten kijf. Dat moet ook wel, want anders haal je de CO2-targets niet. Voor de liefhebbers zal het in het begin een kwestie van wennen zijn aan die elektro-trend, maar over een aantal jaar praat niemand er meer over. Dan is het de normaalste zaak van de wereld”, stelt Roeks.