Ford E-Transit Courier: de kleinste bestelbus van Ford is groter dan ooit
Dit is de gloednieuwe Ford Transit Courier. De kleinste bestelbus van Ford komt met benzine- en dieselmotoren op de markt, maar ook als volledig elektrische E-Transit Courier.
Ford E-Transit Courier
De Ford E-Transit en E-Transit Custom hebben er een kleine elektrische broer bij: de E-Transit Courier. De bestelbus staat op een aangepaste basis van de Puma en Fiesta. Hij is dus schoon en lekker compact én dus zeer geschikt voor stadsvriendelijke pakketbezorging. Maar vergis je niet, de nieuweling mag dan wel compact zijn, hij kan heel wat spulletjes verplaatsen. Het is voor het eerst dat een Transit Courier twee europallets kan vervoeren. Het totale laadvolume komt uit op 2,9 m3, 25 procent méér dan het uitgaande model. Het maximale laadvermogen van de E-Transit Courier bedraagt 700 kg, met een maximaal aanhangergewicht van 750 kg.
Kantoor op wielen
In het interieur is er voor de bestuurder ook meer ruimte. Zo heeft het stuur een ‘squircle’-ontwerp, waardoor er meer beenruimte is en de bestuurder beter zicht voor zich heeft. Ook slim: er is meer bergruimte in het interieur, omdat de versnellingshendel aan de stuurkolom zit en een grote handremhendel is vervangen door een elektronische handrem. In de categorie handig: het Office Pack, dat bestaat uit een opklapbaar vlak werkoppervlak en verlichting. Zo kun je in je auto eenvoudig op je laptop werken, wat papierwerk invullen of gewoon je bammetje met kaas tijdens de lunch verorberen. Op het dashboard kom je overigens een 12-inch digitaal instrumentarium tegen en een 12-inch infotainmentsysteem.
Prestaties
Details over de volledige prestaties en actieradius maakt Ford in de aanloop naar de marktintroductie bekend, maar we weten al wel dat een 136 pk sterke elektromotor voor de aandrijving zorgt. Hoeveel laadkracht hij bij een snellader aankan is ook bekend: 100 kW. Naar verwachting resulteert 10 minuten laden in 87 kilometer extra rijbereik. Het opladen van de batterij van 10 tot 80 procent van de capaciteit duurt naar verwachting nog geen 35 minuten. Thuis of op het werk laden kan hij dankzij een 3-faseboordlader tot 11 kW. Een volledige laadsessie duurt dan net geen zes uur.
Benzine en diesel
De marktintroductie van de Ford E-Transit Courier vindt in 2024 plaats. Er komen ook benzine (100 en 125 pk) en diesel (100 pk) versies van de nieuwe Transit Courier. Die zijn vanaf de tweede helft dit jaar te bestellen en worden begin 2024 aan de eerste klanten geleverd.