Deze oude 14%-bijtellingsdiesels gaan massaal de grens over
Import dieseloccasions stort volledig in, export neemt sterk toe
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Niet alleen de autoverkoop loopt terug in Nederland, ook de import van dieseloccasions. De import van gebruikte diesels is dit jaar al met 40 procent gedaald, zo blijkt uit cijfers van VWE Automotive. Vooral de oude 14%-bijtellingsdiesels gaan massaal de grens over. Start de muziek van Jeroen van Zelst maar in… “Houdoe en bedankt olé olé”.
Totale import met 9,9 procent gedaald
De totale import daalde van 157.694 occasions van januari tot en met augustus 2018 naar 142.020 in dezelfde periode van dit jaar. Dat is een daling van bijna 16.000 auto’s, gelijk aan 9,9 procent. De import van benzineauto’s blijft redelijk op peil, de import hiervan nam slechts 1,9 procent af naar 113.580 occasions.
LEES OOK: Bijtelling 2020-2025: dit ga je betalen
Import dieseloccasions sterk afgenomen
De import van dieseloccasions is sterk afgenomen. Daarvan zijn er in de eerste 8 maanden van dit jaar nog maar 21.029 geïmporteerd, gelijk aan 40,1 procent minder dan vorig jaar. Van alle dit jaar geïmporteerde occasions is 15 procent een diesel. In 2018 lag dat nog op 22 procent.
Export
Tegenover de afnemende import staat een toenemende export van occasions. In de periode van januari tot en met augustus lag de totale export 7,2 procent boven het niveau van vorig jaar. Bij diesels lag die groei nog wat hoger: 8,5 procent. Daarmee nam dus ook het aandeel van diesels in de occasionexport toe. Bijna de helft van de export bestaat uit diesels. Met een totaal van 21.968 dieseloccasions, komt de export in de eerste acht maanden van dit jaar op vrijwel hetzelfde aantal uit als de import van dieseloccasions.
Mismatch tussen vraag en aanbod
VWE Automotive: “Dat er eenzelfde aantal dieseloccasions wordt geëxporteerd als geïmporteerd geeft ook aan dat er sprake is van mismatch tussen vraag en aanbod. Het aanbod in ons land wordt sterk beïnvloed doordat er een aantal jaar geleden zeer veel 14 procent bijtellingsdiesels nieuw zijn verkocht. Dat zijn vooral stations van volumemerken uit het C-segment. Veel kopers van occasions uit dat segment willen echter een benzinemotor. En diesels zijn meer in trek voor zware SUV’s en grotere stations van premiummerken.”
14%-bijtellingsregeling
In onderstaande top 10-lijsten valt op dat diverse modellen vielen onder de 14%-bijtellingsregeling. Denk bijvoorbeeld aan de Volvo V40, Volvo V60, Mégane Estate, Ford Focus Wagon, Volkswagen Polo, Peugeot 308 SW, Volkswagen Golf en Skoda Octavia Combi.
Top 10 modellen diesel import jan-aug 2019 (jan-aug 2018)
- Volkswagen Golf – 881 (1.625)
- Volvo XC60 – 755 (1.436)
- BMW 3 Serie Touring – 644 (1.005)
- BMW 5 Serie Touring – 538 (896)
- Volvo V60 – 503 (1.174)
- Volkswagen Polo – 486 (857)
- Audi A6 Avant – 463 (604)
- Volkswagen Passat Variant – 415 (909)
- Audi A4 Avant – 389 (651)
- BMW 1 Serie – 388 (616)
Top 10 modellen diesel export jan-aug 2019 (jan-aug 2018)
- Volkswagen Golf – 3.795 (3.488)
- Skoda Octavia Combi – 3.207 (2.196)
- Peugeot 308 SW – 3.183 (1.280)
- Volkswagen Passat Variant – 3.013 (2.597)
- Volvo V40 – 2.481 (1.772)
- Renault Mégane Estate – 2.361 (3.006)
- Volvo V60 – 2.200 (996)
- Ford Focus Wagon – 1.776 (2.072)
- Audi A4 Avant – 1.592 (1.510)
- Volkswagen Polo – 1.540 (1.036)