Dus toch naar Nederland: de zwaar opgefriste Mazda 2
Ook updates voor de Skyactiv-G 1,5-liter benzinemotor
In Japan werd onlangs een zwaar opgefriste Mazda 2 gepresenteerd. De komst naar Europa was toen nog niet zeker, maar inmiddels weet de Nederlandse importeur te melden dat de vernieuwde Mazda 2 toch echt naar ons land komt.
Grote update voor Mazda 2
Als het vuurwerk op 31 december heeft geknald, dan kunnen de ogen weer gericht worden op autofabrikant Mazda. Het Japanse markt vindt het namelijk belangrijk om zijn modellen up to date te houden. Dat doet Mazda met jaarlijkse updates. De Mazda 2 voor modeljaar 2023 – en dan doelen we niet op de Mazda 2 Hybrid op basis van de Toyota Yaris – heeft een aanzienlijk grote update gehad, met een vernieuwd exterieur- en interieurdesign, twee nieuwe carrosseriekleuren, een nieuwe uitrustingsstructuur en twee nieuwe special edition-modellen.
Twee nieuwe carrosseriekleuren voor Mazda 2
Wat is er allemaal nieuw? De Mazda 2 krijgt een ander frontje met een nieuwe grille en een andere voorbumper. Mazda spuit de B-segment hatchback naar wens ook in de nieuwe kleuren Aero Grey en Air Stream Blue. Het interieur is naar een hoger plan getild met een nieuwe afwerking van het instrumentenpaneel, de ventilatieroosters en de portierpanelen, de vernieuwde bekleding.
Homura en Homura Aka
De uitvoeringen Homura en Homura Aka zijn nieuw. Deze versies beschikken over een specifiek ontworpen grille en lichtmetalen velgen, unieke kleurenschema’s voor exterieur en interieur en een uitgebreide standaarduitrusting. De uitvoeringen hebben zwart gaas in de grille, zwarte buitenspiegelkappen en 16-inch lichtmetalen velgen, rode accenten voor en achter, specifiek vormgegeven interieurs met zwarte stoel- en portierbekleding, rode stoelstiksels en donkerrode ringen rond de ventilatieroosters. Ziet er best tof uit.
Motoren Mazda 2 2023
De Mazda 2 modeljaar 2023 moet ook lekkerder rijden, want de karakteristieken van de voor- en achterdempers zijn bovendien verder geoptimaliseerd. Mazda levert de vernieuwde 2 in Nederland met keuze uit twee Skyactiv-G 1,5-liter benzinemotoren: een 90 pk-uitvoering met een zestrapsautomaat en een handgeschakelde 90 pk-uitvoering met mild hybrid-technologie.
Aanpassingen
De Skyactiv-G 1,5-liter benzinemotor is uitgerust met de door Mazda ontwikkelde Diagonal Vortex Combustion-technologie en een hogere compressieverhouding van 15:1 om het brandstofverbruik met 6,8 procent te verlagen en de CO2-emissies met 9 tot 12 procent te verminderen volgens de WLTP-norm.
Naar verwachting staat de vernieuwde Mazda 2 begin juni in de Nederlandse showrooms.