DS Automobiles kondigt DS 4 voor C-segment aan
Komt in tweede helft van 2021
DS Automobiles kondigt de komst van de DS 4 aan. Het is een model voor het C-segment die zich volgens DS zal onderscheiden op het gebied van design, interieurconcept, comfortvoorzieningen en geëlektrificeerde E-Tense PHEV-aandrijving. De marktintroductie van de DS 4 vindt plaats in de tweede helft van 2021.
Foto afgebeeld: DS Aero Lounge Concept
EMP2-platform
Net als de Citroën C4, Peugeot 2008, Opel Mokka en DS 3 Crossback komt de DS 4 te staan op het zogeheten EMP2-platform, maar dan wel op een nieuwe versie. Dit platform biedt ‘onderdak’ voor diverse aandrijflijnen, van benzine tot volledig elektrisch. Voorlopig spreekt DS over een plug-in hybride variant.
DS 4 E-Tense Plug-in Hybrid
Een viercilinder verbrandingsmotor met een turbo en een vermogen van 180 pk is gekoppeld aan een 110 pk sterke elektromotor en de EAT8-transmissie. Het systeemvermogen bedraagt 225 pk. De DS 4 moet op papier ongeveer 50 kilometer volledig elektrisch kunnen rijden.
Gewichtsbesparing
De nieuwe versie van het EMP2-platform bevat componenten die zijn vervaardigd uit composietmateriaal en hot pressed stalen structuren. Bepaalde onderdelen, zoals de airconditioning-unit, zijn compacter waardoor ergens anders meer ruimte is ontstaan. Toepassing van technieken als bond-welding (een combinatie van lijmen en lassen – er is bijna 34 meter aan gelijmde én gepuntlaste verbindingen in de carrosserie van de DS 4) en een compleet nieuwe wielophanging en stuurinrichting zorgen volgens DS voor ongekend rijcomfort.
Uitgerust met diverse systemen
DS Automobiles rust de DS 4 uit met diverse systemen. We zetten er een paar op een rij.
DS Extended Head-up Display: er wordt essentiële voertuiginformatie virtueel vier meter voor de DS 4 op de weg geprojecteerd, precies in het blikveld van de bestuurder. Informatie over de snelheid, assistentiesystemen, navigatie en waarschuwingen, maar ook de titel van de muziek die in de auto te horen is of gegevens van een inkomend telefoongesprek zijn virtueel te zien.
Nieuw infotainmentsysteem DS Iris: de nieuwe interface combineert het gebruiksgemak van een smartphone en maakt personaliseren van een homescreen mogelijk. De gewenste instellingen en de weergave worden automatisch actief zodra de bestuurder instapt. Het idee is dat elke gebruiker de informatie krijgt te zien die hij of zij wenst. Dit systeem is met stem en gebaren te bedienen. Het DS Iris System heeft ook een personal assistant-functie die herkent en begrijpt wat wordt gezegd, zodat het systeem opdrachten kan uitvoeren.
DS Smart Touch: door met de vingertop een van de aangegeven functies aan te wijzen, activeert de bestuurder die functie. Het scherm herkent ook gebaren als in- en uitzoomen en handschrift.
Software over the air: updates worden via de cloud uitgevoerd, zodat het systeem en de programma’s altijd volledig up-to-date zijn.
DS Night Vision: een infraroodcamera in de grille neemt bij duisternis en slecht zicht voetgangers en dieren waar op een afstand tot 200 meter. De bestuurder kan ze in de vorm van een waarschuwing ‘zien’ op het scherm van de DS Extended Head-up Display in het dashboard en kan daardoor tijdig reageren.
DS Matrix Led Vision koplampen: deze koplampen bestaan nog steeds uit drie LED-modules die kenmerkend zijn voor DS Automobiles. De binnenste module van de koplamp is het dimlicht. De middelste module kan over 33,5 graden draaien en fungeert als bocht- en bermverlichting. Het systeem past zich aan aan de situatie in het verkeer, de hoek waaronder het stuurwiel is gedraaid, de snelheid en de weersomstandigheden. Er zijn vijf voorgeprogrammeerde modi: stad, buitenweg, snelweg, slecht weer en mist. Het systeem is ook een knipoog naar de bochtverlichting van de klassieke DS uit 1967. De DS Matrix Led Vision koplampen worden nog aangevuld met uitgebreide dagrijverlichting, bestaande uit 98 LED’s.
DS Air: een nieuw ventilatiesysteem met compacte en hoog geplaatste openingen die zijn voorzien van onzichtbare schoepen. Het principe achter DS Air is een luchtstroming die met een kegelvormig element optimaal omhoog en omlaag is te richten, terwijl het geheel werkt als klassieke ventilatie. Dankzij de compacte afmetingen is het systeem onopvallend in het interieur verwerkt, wat het pure design van de cockpit volledig intact laat.
DS Drive Assist 2.0: met dit systeem positioneert de auto zich heel nauwkeurig in de rijstrook die de bestuurder heeft gekozen. Deze functie wordt aangevuld met nieuwe functies als semi-autonoom inhalen, aanpassing van de snelheid voor bochten en anticiperen op snelheidslimieten die langs de weg staan aangegeven.
DS Active Scan Suspension: de camera aan de bovenrand van de voorruit signaleert en anticipeert op oneffenheden in het wegdek. De informatie van de camera wordt verwerkt door een computer. Met de vier sensors en drie accelerometers stuurt het systeem elk wiel afzonderlijk aan. Op basis van de informatie die het krijgt, maakt het de schokdempers harder of soepeler, afhankelijk van de omstandigheden. Daardoor biedt de auto meer comfort, ook bij een slecht wegdek.