Autotest – DS 3 BlueHDi 100
Door Nile van Leeuwen. Fanatieke autoliefhebber, gedreven autojournalist en ervaren tekstschrijver die zich druk maakt om alles op het gebied van mobiliteit. |
Rij jij veel kilometers en zoek je een zuinige leaseauto? Ben je gevoelig voor style, design en oog voor detail? Dan is de DS 3 BlueHDi 100 een interessante optie.
Trendy
Met de DS 3 introduceerde Citroën in 2010 de eerste van een reeks onderscheidende, luxe uitgevoerde modellen die naast het reguliere aanbod werden aangeboden. Het werd een groot succes, want wereldwijd zijn er al 390.000 exemplaren verkocht.
Citroën haalde alles uit de kast om een stijlvolle, trendy auto te ontwikkelen die vooral moest concurreren met de Mini en Fiat 500. En dat is zonder meer gelukt. Het design spreekt jong publiek aan, de mogelijkheden op het gebied van personalisering zijn eindeloos en hij stat garant voor een speels en dynamisch weggedrag.
Tijdloos ontwerp
Nu, zes jaar later, is DS losgekoppeld en als apart automerk in de markt gezet, met eigen verkooppunten en zonder Citroën-verwijzingen. Iets wat in China al langer een succes is.
De vernieuwde DS 3 is dus officieel geen Citroën meer. De ‘3’ heeft een vernieuwde voorzijde met een grote grille die het familiegezicht van DS vertegenwoordigt en markante LED Vision-koplampen.
Binnenin is niet veel veranderd. En daarmee wordt meteen duidelijk hoe tijdloos de DS 3 eigenlijk is. Want als we anno 2016 het interieur bestuderen, oogt alles nog heel modern. ook wij zien geen enkele reden waarom het interieur net als de buitenkant gewijzigd had moeten worden.
De DS komt met een prettig en verzorgd interieur, met mooie materialen en een prima afwerking. De touchscreen van het multimediasysteem is prettig te bedienen en biedt een goede afleesbaarheid. Details in geborsteld aluminium en LED-sfeerverlichting veraangenamen de sfeer aan boord.
BlueHDi 100 dieselmotor
Wij rijden de versie met BlueHDi 100 dieselmotor in de uitvoering So Chic. Deze 1,6-liter viercilinder turbodiesel kennen wel al geruime tijd, maar wordt steeds verder verfijnd. Het is een bijzonder fijne krachtbron, die met 102 pk en 254 Nm meer dan voldoende power levert voor deze hippe Fransman.
Het is vooral de souplesse waarmee die optrekt en het gemak waarmee die hoog in de toeren kruipt. De handgeschakelde vijfbak laat zich zonder enkele weerstand bedienen en eenmaal op kruissnelheid is de turbodiesel mooi stil.
Lekker zuinig
Vandaag de dag laat de BlueHDi 100 een theoretisch verbruik van 3,0 l/100 km noteren, wat overeenkomt met een CO2-emissie van 79 g/km. Hoeveel de DS 3 in de praktijk verbruikt, is afhankelijk van de rijstijl. Wij rijden 1 op 20 en dat is keurig. Bovendien kun je met een volle tank duizend kilometer overbruggen. Top!
De DS 3 BlueHDi 100 So Chic is leverbaar vanaf 22.190 euro. Voor dat bedrag krijg je een rijk uitgeruste versie met alle voorzieningen die je verwacht en een mooie aankleding van het interieur waardoor de DS 3 aanvoelt als een premium-product.