Autotest – DS 3 PureTech 130
Nieuwe merknaam, zelfde karaktereigenschappen
Door Nile van Leeuwen. Fanatieke autoliefhebber, gedreven autojournalist en ervaren tekstschrijver die zich druk maakt om alles op het gebied van mobiliteit. |
Hij heeft een nieuw gezicht en de ‘double chevron’ is definitief verdwenen: de vernieuwde DS 3 is officieel geen Citroën meer. Het is de derde telg van het ‘nieuwe’ automerk DS. En met meer keuzemogelijkheden en nieuwe techniek verstevigt hij zijn positie in de wereld van de trendy stadsauto’s.
Vliegende start
Onder de naam DS introduceerde Citroën de afgelopen jaren een reeks onderscheidende, luxe uitgevoerde modellen die naast het reguliere aanbod werd aangeboden. Eerst kwam de DS 3, later de DS 4 en DS 5. En niet zonder succes. Van de DS 3 zijn wereldwijd bijvoorbeeld al 390.000 exemplaren verkocht.
Nieuw automerk
Maar Citroën wil meer. De Franse autofabrikant wil vaste voet krijgen in het premiumsegment van de wereldwijde automarkt. Citroën denkt dat te bereiken door DS als apart merk in de markt te zetten, met eigen verkooppunten en zonder Citroën-verwijzingen. Iets wat in China al langer een succes is. Op 1 juli 2014 werd DS officieel gescheiden van Citroën.
De DS 4 en DS 5 werden eerder al voorzien van het nieuwe familiegezicht. En enkele maanden na de opening van de eerste DS Store in Nederland is ook het derde en laatste model vernieuwd en ontdaan van alle Citroën-logo’s. Met de nieuwe showroom en een compleet aanbod van ‘nieuwe’ DS-modellen kan het merk nu écht bouwen aan een succesvolle toekomst.
Trendy stadsauto
Het Franse merk lanceerde de DS 3 in 2010 als concurrent van de Mini. De stijlvolle, trendy stadsauto maakte direct indruk met zijn zogenoemde ‘anti-retro’ design, mooie materialen en dynamische rijgedrag. Zes jaar later blijkt hoe tijdloos het design eigenlijk is. Met zijn nieuw ontworpen front met het DS-familiegezicht en de markante LED Vision-koplampen heeft de DS 3 qua aantrekkingskracht niets ingeleverd. Het interieur komt ook nog alleraardigst voor de dag. Trek een deur open en je proeft direct de luxe sfeer dankzij de mooie materialen en de fraai beklede stoelen.
Nog een reden om te kiezen voor een DS 3 is de mogelijkheid om de auto geheel naar eigen smaak samen te stellen. Al maakt DS het de consument niet eenvoudig, want er zijn maar liefst 78 kleurencombinaties mogelijk voor de carrosserie, het dak, het interieur en de wielen.
DS 3 PureTech 130
Voor deze test gingen wij op pad met de DS 3 PureTech 130. Deze krachtbron kennen we van andere Peugeot-/Citroën-modellen en is nu ook toegevoegd aan het aanbod van de DS 3. De 1,2-liter driecilinder turbomotor levert 96 kW (130 pk) en 230 Nm en is standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Inderdaad: 130 pk in een auto van nog geen 1.100 kilo is aardig wat. Sportief kun je deze variant zeker noemen. Maar het is ook een motor die rijplezier moeiteloos combineert met zuinigheid.
De demping is wat straffer afgesteld dan we doorgaans van een Franse auto zijn gewend, maar op een hobbelige ondergrond wordt het nooit echt oncomfortabel. De prettige sfeer aan boord wordt versterkt door Mirror Screen, waarmee de apps van de smartphone veilig zijn te gebruiken via de 7-inch touchscreen van het infotainmentsysteem.
Prijzen
DS heeft de ambitie om de traditie van Franse luxeauto’s nieuw leven in te blazen, met modellen die zich onderscheiden op het gebied van design, kwaliteit en ‘dynamisch comfort’, zoals de fabrikant het zelf noemt. Anders dan bij Citroën draait het bij DS vooral om beleving en luxe. De DS 3 weet dat goed over te brengen.
Het karaktervolle model is te koop voor prijzen vanaf 17.890 euro. Voor dat bedrag rij je in een DS 3 PureTech 82. Het door ons gereden exemplaar – de DS 3 PureTech 130 Sport Chic met standaard 7-inch touchscreen, climate control, Active City Brake, Bluetooth en Led-koplampen – is er vanaf 26.090 euro.