Doek valt voor Dodge Challenger en Charger
Na bijna twintig jaar
Amerikaanse iconen
Niet lang geleden berichtten we over het definitieve afscheid van de Chrysler 300, die eveneens in Canada geassembleerd werd. In dezelfde fabriek is nu ook de productie van de Dodge Charger en Challenger tot een einde gekomen. Deze modellen waren bijna twee decennia lang in productie.
De laatste adem van de Dodge Charger kwam in de vorm van een Scat Pack Widebody, gehuld in de kleur destroyer gray. De afscheidstour van de Challenger werd afgesloten met een knaller – de SRT Demon 170 in pitch black. Onder de motorkap van de Demon brult een supercharged 6,2-liter V8-motor die een duizelingwekkende 1.025 pk op de weg slingert.
Verbouwing
De fabriek in Brampton ondergaat momenteel een intensief retoolingproces dat maar liefst twee jaar in beslag neemt. Zodra de deuren eind 2025 weer openen, zal de focus verschuiven naar de productie van de volgende generatie Jeep Compass en auto’s die staan op het nieuwe STLA medium platform. Dit platform is zowel geschikt voor verbrandingsmotoren als batterij-elektrische aandrijflijnen.
Nieuwe Charger en Challenger
Ondertussen wordt de nalatenschap van de Charger en Challenger in een nieuwe vorm voortgezet. De productie van de volgende generatie Dodge muscle cars verhuist naar de Windsor Assembly Plant, ruim 300 kilometer verderop. Deze aankomende modellen staan op het zojuist genoemde STLA-platform en beschikken over een Hurricane zescilindermotor of een volledig elektrische aandrijflijn.