Dit kost de nieuwe Morgan Plus Six met BMW-zespitter
Stukken voordeliger dan gepensioneerde BMW V8
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
De prijsstelling van de nieuwe Morgan Plus Six pakt voordelig uit in Nederland. Ten opzichte van de gepensioneerde Morgan Plus 8 met 4,8-liter BMW V8 – die deze nieuwe Plus Six opvolgt – bedraagt het prijsverschil dik 50.000 euro.
Morgan Plus 8
Even een terugblik: de Morgan Plus 8 met automaat moest medio 2018 maar liefst 174.200 euro opbrengen. De versie met handbak was nog duurder: 183.700 euro. De oorzaak? De hoge CO2-uitstoot natuurlijk. Hoe hoger de CO2-emissie, hoe meer BPM je betaalt. Zo werkt het systeem in Nederland.
Morgan Plus Six
De komst van de Morgan Plus Six met 3,0-liter B58 zes-in-lijn turbobenzinemotor van BMW – gekoppeld aan een achttraps BMW-automaat – heeft positieve gevolgen voor de Nederlandse prijs. De 335 pk en 500 Nm sterke Morgan Plus Six moet in Nederland 121.200 euro kosten, dik 50.000 euro goedkoper dan de Plus 8. De variant heeft dan weliswaar geen 367 pk zoals de 4.8 V8, maar wel meer koppel: 490 Nm voor de V8 versus 500 Nm voor deze zes-in-lijn.
Touring en First Edition
Morgan levert overigens verschillende versies van de Plus Six. Zo staat er ook een Plus Six Touring op de prijslijst. Die kost 129.200 euro. De Plus Six First Edition kost minimaal 136.200 euro. De woordvoerder benadrukt tegenover AutoRAI.nl dat in de genoemde prijzen geen rekening is gehouden met een eventuele Brexit. Een Brexit kan de vanafprijzen flink verhogen. De eerste exemplaren van de Morgan Plus Six worden in ieder geval eind mei of begin juni bij Louwman Exclusive verwacht, gelegen langs de A2 bij Utrecht.
Opties
Uiteraard zijn er diverse opties, zoals driestage Pearllak (3.950 euro), een gepolijste motorkap en voorspatborden (7.750 euro), 19-inch Plus Six aluminium wielen in zwart (2.850 euro) of Soft Grain lederen bekleding (1.495 euro). Voor een hardtop in een andere driestage Pearllak betaal je 2.300 euro. En tot slot: een sportuitlaat kost 1.995 euro.
Nederlandse Morgan-gamma
Met de komst van de Morgan Plus Six ziet het gamma van Morgan in Nederland er nu zo uit:
Morgan 4/4
Motor: Ford Sigma 1.600 cc
Vermogen: 110 pk (82 kW)
Koppel: 131 Nm
Topsnelheid: 185 km/u
0-100 km/u: 8,0 seconden
Leeggewicht: 795 kilogram
Transmissie: 5-bak van Mazda MX-5
Vanafprijs: 64.200 euro
Morgan Plus 4
Motor: Ford Duratec GDI 1.999 cc
Vermogen: 154 pk (115 kW)
Koppel: 201 Nm
Topsnelheid: 189 km/u
0-100 km/u: 7,5 seconden
Leeggewicht: 927 kilogram
Transmissie: 5-bak van Mazda MX-5
Vanafprijs: 72.700 euro
Morgan Roadster
Motor: Ford Cyclone V6 3.700 cc
Vermogen: 280 pk (209 kW)
Koppel: 380 Nm
Topsnelheid: 225 km/u
0-100 km/u: 5,5 seconden
Leeggewicht: 950 kilogram
Transmissie: 6-bak van Ford
Vanafprijs: 120.700 euro
Morgan Plus Six
Motor: BMW B58 3,0-liter zes-in-lijn met turbo
Vermogen: 335 pk (250 kW)
Koppel: 500 Nm
Topsnelheid: 267 km/u
0-100 km/u: 4,2 seconden
Leeggewicht: 1.075 kilogram
Transmissie: 8-traps automaat van BMW
Vanafprijs: 121.200 euro
Morgan 3 Wheeler
Motor: S&S V-twin 1.979 cc
Vermogen: 68 pk
Koppel: 129 Nm
Topsnelheid: 185 km/u
0-100 km/u: 7,0 seconden
Leeggewicht: 585 kilogram
Transmissie: 5-bak van Mazda MX-5
Vanafprijs: 63.500 euro