De nieuwe Jeep Grand Cherokee 4xe (2022)
Alleen verkijgbaar als plug-in hybride
Jeep timmert hard aan de weg om terrein te winnen in Europa en doet dat nu met grotendeels geëlektrificeerde modellen. Ook de gloednieuwe vijfde generatie van de Grand Cherokee komt in Europa op de markt komen enkel als Grand Cherokee 4xe, de plug-in hybride variant van de SUV.
4xe – plug-in hybride technologie van Jeep
Eerder reden we al met de Wrangler 4xe met dezelfde techniek. De Wrangler is zo’n auto waarvan als je vijf jaar geleden had gezegd dat deze offroader enkel nog verkrijgbaar zou zijn als hybride, je voor gek verklaard zou zijn. Datzelfde geldt nu eigenlijk ook voor de Jeep Grand Cherokee 4xe, die we vooral kennen met een dikke V6- en V8-motoren in het vooronder. Toch is de elektrificatie van het merk geen verkeerde ontwikkeling, want het direct beschikbare koppel is erg lekker en – ook niet geheel onbelangrijk – de auto wordt ineens relatief betaalbaar.
Tekst gaat verder onder de afbeelding.
Prestaties
De krachtbron in de Jeep Grand Cherokee 4xe is dezelfde die we kennen uit de Wrangler 4xe: een 272 pk sterke 2.0-liter viercilinder met twee elektromotoren, die een gecombineerd vermogen leveren van 380 pk en 637 Nm. Geen verkeerde cijfers voor het vlaggenschip van Jeep. Het accupakket heeft een capaciteit van 17,3 kWh en heeft volgens Jeep een elektrische actieradius van 47 kilometer. Verder beschikt de Jeep over een achttraps TorqueFlite-automaat en drie verschillende standen waarin gereden kan worden: Hybrid, Electric en e-Save. Waarbij in de eerste stand de verbrandingsmotor en de elektromotor laat samenwerken, in de tweede stand rijd je volledig elektrisch en in de laatste stand bespaar je stroom voor een later moment.
Lees ook: REVIEW – JEEP 4XE PLUG-IN HYBRIDE – MEER POWER VOOR MINDER GELD
Nog wel offroad?
Jeep heeft een ongekende reputatie wat betreft offroad rijden. Maar gaan Jeep Grand Cherokee-kopers dan nog wel offroad met hun auto? Volgens Jeep wel. Ze hebben de auto volgeladen met offroad-georiënteerde goodies. De Quadra-Drive II 4×4 aandrijfsystemen, Quadra-Lift luchtvering en het Selec-Terrain tractiemanagementsysteem – dat de keuze biedt uit vijf rijmodi: Auto, Sneeuw, Zand/Modder, Rots en Sport – zorgen ervoor dat de Grand Cherokee de 4×4-capaciteiten van het merk Jeep behoudt. Volgens Jeep is deze generatie Grand Cherokee de technologisch meest geavanceerde Jeep Grand Cherokee met de beste 4×4-prestaties ooit.
Kwalitatief een stap omhoog
Zowel het exterieur als interieur zijn mooier geworden ten opzichte van de vorige Grand Cherokee. Aan de buitenkant is de Jeep vooral strakgetrokken, de grootste verbeteringen zijn te vinden aan de binnenkant. Wat direct opvalt is het dashboard met daarin een digitaal 10,1-inch display voor het infotainmentsysteem. Het instrumentarium is een display van 10,3 inch. Afhankelijk van de uitvoering waarin je de Grand Cherokee bestelt, kan de bijrijder ook een display krijgen van 10,25 inch . De bestuurders- en passagiersstoelen kunnen elektrisch in 16 posities worden versteld, zijn uitgerust met een geheugenfunctie en bieden ook een in de rugleuning ingebouwde massagefunctie. De stoelen achterin zijn eveneens verwarmd en geventileerd. Ook is er een digitale binnenspiegel en interieurverlichting.
Tekst gaat verder onder de afbeelding.
Launch edition
Als je interesse hebt in een Jeep Grand Cherokee 4xe, kun je profiteren van Grand Cherokee 4xe als ‘Launch Edition’. Die is rijk uitgerust, met onder meer de eerder genoemde zaken, evenals het McIntosh-audiosystem met 19 speakers, een kleuren head-up display, het display voor de passagier, Active Driving Assist en een nachtcamera die voetgangers en fiets kan detecteren. Deze Grand Cherokee Launch Edition kost voorlopig 97.900 euro. Deze prijs is echter gebaseerd op een uitstoot die nog niet gehomologeerd is. De prijs kan dus nog hoger of lager uitvallen. Prijzen van de overige uitvoeringen worden later bekend gemaakt.