De nieuwe BMW X7 in 49 highlights en foto’s
Er valt veel te vertellen over de nieuwe BMW X7.
17 okt 2018, 7:24 •
Autonieuws
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
https://autorai.nl
AutoRAI.nl
BMW presenteert zijn grootste SUV ooit: de BMW X7. Er valt ontzettend veel over de X7 te vertellen. Daarom hanteren we maar een simpele rekensom: 7 x 7 = 49. Zie daarom hier 49 highlights én foto’s van de nieuwe BMW X7.
De nieuwe BMW X7 in 49 highlights
- De BMW X7 is het grootste X-model tot nu toe.
- De X7 concurreert met modellen als de Mercedes-Benz GLS en de Cadillac Escalade.
- Hij is 5.151 millimeter lang.
- De hoogte komt uit op 1.805 millimeter.
- De BMW X7 is daarnaast 2.000 millimeter breed.
- De wielbasis bedraagt 3.105 millimeter.
- De X7 heeft de grootste ‘nieren’ in de geschiedenis van BMW.
- Actieve luchtkleppen in grille zorgen voor extra efficiency en een lager brandstofverbruik. Alleen als extra koeling nodig is, openen de luchtkleppen.
- De voorruit is van extra dik glas gemaakt zodat wind- en omgevingsgeluiden nog beter worden gedempt. Optioneel zijn de zijruiten ook met akoestisch glas leverbaar.
- De achterklep is te openen in twee delen, op het onderste deel kun je comfortabel zitten.
- De BMW X7 is standaard een zevenzitter, maar optioneel vervangt BMW de middelste zitrij met drie zitplaatsen voor twee afzonderlijke comfortstoelen.
- Alle stoelen zijn elektrisch verstelbaar en BMW werkt ze standaard af met Vernasca-lederen bekleding.
- De bagageruimte bedraagt met alle stoelen in gebruik 326 liter.
- Klap de derde zitrij neer en er ontstaat 750 liter bagageruimte.
- Wie daarnaast ook nog de tweede zitrij neerklapt heeft de beschikking over 2.120 liter bagageruimte.
- Saillant detail: de derde zitrij is volgens BMW ruim genoeg voor volwassenen en heeft zelfs bekerhouders en twee USB-poorten.
- Adaptieve LED-koplampen met een lichtbereik van 300 meter zijn standaard op de BMW X7, maar BMW levert optioneel BMW Laserlight met een lichtbereik van 600 meter.
- BMW levert standaard 20-inch lichtmetaal, lichtmetalen wielen in de maat 21- en 22-inch zijn optioneel verkrijgbaar.
- De BMW X7 is te personaliseren met het Design Pure Excellence of M Sport pakket en daarnaast nog via verschillende BMW Individual opties.
- Automatische airconditioning met vier zones, sfeerverlichting en een driedelig glazen panoramadak zijn standaard.
- Optioneel levert BMW automatische airconditioning met vijf zones, een Ambient Air pakket, een Sky Lounge panoramadak met meer dan 15.000 verlichte grafische patronen, bedieningselementen met glazen afwerking, een Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System en een Entertainmentsysteem Professional achterin.
- Over de geluidsinstallatie gesproken: BMW levert standard een systeem met tien speakers. De tweede stap is een systeem van Harman Kardon surround sound system met zestien speakers.
- De top-of-the-range-geluidsinstallatie is het optionele Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System met 20 speakers en een 1.500 watt versterker.
- Standaard van de partij is luchtvering op zowel de voor- als de achteras en adaptieve wielophanging met elektronisch instelbare dempers.
- Integral Active Steering en Executive Drive Pro met actieve rolstabilisatie zijn optioneel verkrijgbaar.
- Het M Sport differentieel is standaard op de BMW X7 M50d en optioneel leverbaar op de BMW X7 xDrive40i. Het M Sport achterdifferentieel heeft een elektronisch aangestuurde sperfunctie.
- Optioneel levert BMW een xOffroad Pack met de rijmodi xSand, xGravel, xRocks en xSnow.
- In elke modus van dit xOffroad Pack zijn de onderstelsystemen optimaal afgestemd op de geselecteerde ondergrond, zowel de rijhoogte als de instellingen van het xDrive systeem, gas- en transmissierespons en DSC-input.
- Er zijn diverse rijassistentiesystemen leverbaar, denk aan Active Cruise Control met Stop & Go functie, Steering and Lane Control Assistant, Lane Change Warning, Lane Departure Warning, Lane Keeping Assistant en actieve bescherming tegen zijdelingse aanrijdingen, Avoidance Assistance, Crossing Traffic Warning, Priority Warning en Wrong-Way Warning.
- BMW installeert tevens de derde generatie van de BMW Head-Up Display met een groter display waarop nog meer informatie valt af te lezen.
- Parking Assistant met achteruitrijcamera en Reversing Assistant zijn standaard.
- Rear Seat Entertainment Professional bestaat uit twee geïntegreerde 10,2-inch touchscreens, een Blu-Ray/DVD-speler, twee USB-poorten, een HDMI-poort en twee aansluitingen voor koptelefoons.
- De X7 beschikt daarnaast over BMW Live Cockpit Professional met BMW Operating System 7.0.
- Je kan het BMW Operating System 7.0 bedienen via de touchscreenfunctie van het Control Display, via de iDrive-controller, met knoppen op het stuurwiel, met BMW Gesture Control en via stembesturing.
- Je kijkt als bestuurder uit op een volledig digitaal instrumentencluster en een Control Display, elk met een schermdiagonaal van 12,3 inch.
- Ook in de BMW X7 kun je rekenen op de BMW Intelligent Personal Assistant. Dit systeem leert de voorkeuren van individuele voertuiginstellingen van de bestuurder en diens mobiliteitsagenda kennen. En je kan via spraakbediening diverse opdrachten geven.
- De BMW Intelligent Personal Assistant is vanaf maart 2019 beschikbaar en is te activeren met het commando ‘Hey BMW’. De nieuwe 3 Serie heeft hetzelfde systeem.
- BMW Digital Key maakt het mogelijk om toegang tot het voertuig te krijgen en het voertuig te starten via de smartphone.
- Voor updates hoef je niet naar de dealer. Remote Software Upgrade voert updates voor voertuigfuncties namelijk ‘over the air’ uit.
- BMW bouwt de BMW X7 in de BMW-fabriek in Spartanburg (Verenigde Staten). Hier worden ook de BMW X3, BMW X4, BMW X5 en BMW X6 gebouwd.
- De marktintroductie van de X7 is eind maart 2019.
- De forse SUV wordt dan geleverd als xDrive40i, xDrive30d en als M50d.
- Alle motoren hebben een 8-traps Steptronic-automaat.
- De X7 xDrive50i met 462 pk sterke V8-motor komt niet naar Europa.
- De BMW X7 xDrive40i beschikt over een 3,0-liter zescilinder-in-lijn benzinemotor met een vermogen van 340 pk (250 kW) en een maximumkoppel van 450 Nm. De acceleratie van 0 naar 100 km/u duurt 6,1 seconden en de topsnelheid bedraagt 245 km/u.
- De BMW X7 xDrive30d beschikt over een 3,0-liter zescilinder-in-lijn dieselmotor met een vermogen van 265 pk (195 kW) en een maximumkoppel van 620 Nm. De acceleratie van 0 naar 100 km/u duurt 7,0 seconden en de topsnelheid bedraagt 227 km/u.
- De BMW X7 M50d beschikt over een 3,0-liter zescilinder-in-lijn dieselmotor met een vermogen van 400 pk (294 kW) en een maximumkoppel van 760 Nm. De acceleratie van 0 naar 100 km/u duurt 5,4 seconden en de topsnelheid bedraagt 250 km/u.
- Een lichtgewicht is de BMW X7 niet. De xDrive40i weegt bijvoorbeeld 2.395 kilogram, de xDrive30d 2.445 kilogram en de M50d zelfs 2.535 kilogram.
- Het geremde trekvermogen van BMW’s grootste SUV ooit is fors. De xDrive40i mag 2.200 kilogram trekken, de xDrive30d eveneens 2.200 kilogram en de M50d zelfs 2.600 kilogram.