Een CO2-boete van 14,5 miljard euro, hij komt eraan
Te hoge gemiddelde CO2-uitstoot resulteert in megaboetes
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Autofabrikanten moeten volop investeren in nieuwe aandrijflijnen om de gemiddelde CO2-uitstoot van de complete vloot te verlagen. Ondanks alle inspanningen lijkt het voor veel automerken al te laat om aan de CO2-doelstelling van 2021 tegemoet te komen (gemiddeld 95 gram CO2 per kilometer). De dertien grootste autofabrikanten in Europa riskeren een gezamenlijke CO2-boete van liefst 14,5 miljard euro, berekende adviesbureau PA Consulting op basis van uitstootcijfers.
Zeer streng beleid Europese Unie
Autofabrikanten hebben het bijzonder zwaar. Al jaren legt de Europese Unie steeds strengere CO2-regels op. Maar nog nooit was de CO2-norm zo streng zoals die in 2021 van kracht wordt. Vanaf dan mag de gemiddelde CO2-uitstoot van alle nieuw verkochte auto’s van een automerk niet hoger zijn dan 95 gram per kilometer. Is dat wél het geval, dan krijg je een flinke boete. We kunnen nu al melden: geen enkele autofabrikant gaat deze doelstelling halen. Behalve Tesla dan, want dat merk produceert louter elektrische auto’s. En die zijn op papier natuurlijk CO2-vrij, want de Europese Unie kijkt niet naar het productieproces.
CO2-compensatie
Leuk voor Tesla. Helemaal omdat de fabrikant goed verdient aan ‘CO2-compensatie’. Fiat Chrysler Automobiles (FCA) betaalde eerder al honderden miljoenen euro’s aan Tesla om duizenden elektrische auto’s bij de vloot van FCA op te mogen optellen om het CO2-gemiddelde te drukken. Jawel, CO2-uitstoot is gewoon handel. Toch zal het voor FCA weinig uitmaken, want naar verwachting komt de gemiddelde CO2-uitstoot van FCA in 2021 uit op 119,8 gram per kilometer. Dat zou resulteren in een boete van liefst 2,461 miljard euro, stelt PA Consulting.
Megaboete voor Volkswagen Group
Het kan nog gekker, want de Volkswagen Group zou volgens berekeningen van PA Consulting een CO2-boete van 4,504 miljard euro moeten aftikken in 2021 door een gemiddelde CO2-uitstoot van 109,3 gram per kilometer. Gemiddeld genomen is de CO2-uitstoot van Jaguar Land Rover in 2021 het hoogst met 135 gram per kilometer. Dat levert JLR een boete op van 93 miljoen euro.
Toyota heeft de beste cijfers
Toyota komt er nog het beste van af, want de gemiddelde CO2-uitstoot van deze Japanse autobouwer zou in 2021 uitkomen op 95,1 gram per kilometer. Dat is slechts 0,1 gram boven de norm van 95 gram. Toch zal die 0,1 gram Toyota een boete van 18 miljoen euro opleveren. Het meest bijzondere aan dit verhaal is dat de Europese Unie vooral autofabrikanten de rekening laat betalen, terwijl de lucht- een scheepvaart grotendeels buiten schot blijft.
Overzicht
Hieronder een overzicht van de verwachte gemiddelde CO2-uitstoot per autofabrikant en de CO2-boete die de Europese unie ze oplegt.
Toyota – 95,1 gram CO2 per km – 18 miljoen euro boete
Groupe PSA – 95,6 gram CO2 per km – 938 miljoen euro boete
Renault-Nissan – 97,8 gram CO2 per km – 1,057 miljard euro boete
Hyundai-Kia – 101,1 gram CO2 per km – 979 miljoen euro boete
Volkswagen Group – 109,3 gram CO2 per km – 4,504 miljard euro boete
BMW – 110,1 gram CO2 per km – 754 miljoen euro boete
Ford – 112,8 gram CO2 per km – 1,456 miljard euro boete
Daimler – 114,1 gram CO2 per km – 997 miljoen euro boete
Honda – 119,2 gram CO2 per km – 332 miljoen euro boete
FCA – 119,8 gram CO2 per km – 2,461 miljard euro boete
Volvo – 121 gram CO2 per km – 382 miljoen euro boete
Mazda – 123,6 gram CO2 per km – 877 miljoen euro boete
Jaguar Land Rover – 135 gram CO2 per km – 93 miljoen euro boete