Cadillac in China: een groot succesverhaal
China is belangrijkste markt voor Cadillac
Denk je dat de Verenigde Staten de belangrijkste markt is voor de modellen van Cadillac? Dan heb je het mis. China gaat aan kop. De verkoop van Cadillacs in China verloopt zo goed, dat Cadillac het aantal dealers stevig gaat uitbreiden.
Van 302 naar 500 dealers
Cadillic heeft op het moment van schrijven al 302 dealers in China. Steve Carlisle, de Senior Vice President en President van Cadillac bij General Motors, is van plan om dat aantal met ongeveer tweehonderd te gaan verhogen. Hij hoopt rond 2025 zo’n 500 Cadillac-dealers te hebben in China. Daarmee loopt Cadillac nog altijd achter ten opzichte van het aantal dealers in de Verenigde Staten (900).
Succesvol
Toch blijken de dealers in China een stuk succesvoller als het gaat om verkoopaantallen. In 2018 verkocht Cadillac meer dan 205.000 exemplaren in China, een plus van 17 procent ten opzichte van 2017. In de Verenigde Staten bleef de verkoop van Cadillacs in 2018 steken op 154.700 auto’s (-1,1 procent in vergelijking met 2017). Daarnaast is de gemiddelde leeftijd van een Cadillac-koper in China met 32 jaar uitzonderlijk laag.
Alternatief
“Onze groei in China is voor een groot deel veroorzaakt door onze dealerpartners in de regio”, zegt Carlisle in gesprek met Automotive News. Hij noemt Cadillac een ‘wenselijk alternatief’ voor de gevestigde Duitse merken. Denk hierbij aan Mercedes-Benz, Audi en BMW. Om verder te groeien introduceert Cadillac tot 2021 elke zes maanden een nieuw of vernieuwd model.