
Autotets – BMW M2 Coupé ontmoet 1 Serie M Coupé
BMW’s om te koesteren, maar vooral om in te rijden
![]() |
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |

Dit is geen verhaal over welke auto de beste of de mooiste is, of welke de beste wegligging heeft. Zowel de BMW 1 Serie M Coupé als de nieuwe BMW M2 Coupé wekken driekleurige M-vlinders op in de onderbuik, elk door zijn eigen kwaliteiten.
Een fijne combi: Long Beach Blue en Valencia Orange
Het is een regenachtige middag als we bij BMW Nederland een fonkelnieuwe M2 ophalen in de prachtige kleur Long Beach Blue. Het belooft ondanks de grijzige Nederlandse zomerwolken een kleurrijke middag te worden, want in het zuiden van het land wacht de M2 een ontmoeting met zijn oudere, nu al legendarische broer: een 1 Serie M Coupé in de spectaculaire kleur Valencia Orange. De M2 wordt door de internationale autopers bestempeld als ‘top’, ‘fantastisch’ en ‘een must have’. Tijd om te ervaren of dat ook zo is.
M-label toegankelijker
Om het M-performancelabel toegankelijker te maken en meer M-modellen te produceren, besloot de Motorsport-afdeling van BMW de M2 voor een bredere en bovenal jongere doelgroep te ontwikkelen. Niet alleen voor de fijnproevers met gevorderde rijvaardigheid dus, zoals vijf jaar geleden met de 1 Serie M Coupé, in de volksmond ook wel ‘1M’ genoemd, het geval was. Het resultaat is een vriendelijkere set-up, met een bereikbaarder prestatiepotentieel. De 1M heeft meer een eigenwijs karakter: hij laat zich moeilijker temmen dan de M2.
M2 is verbluffende sportcoupé
Begrijp ons niet verkeerd: de BMW M2 is dan misschien het ‘instapmodel’ van de M-familie, maar het is toch een verbluffende sportcoupé met hoogwaardige techniek, een hoge funfactor en zo hier en daar een venijnig randje. Op snelheid is het een serieuze sporter, met een prachtige balans in het onderstel.
1M is oldskool
De 1 Serie M Coupé is oldskool en vraagt opperste concentratie van de bestuurder. De geringe hoeveelheid elektronica en de hydraulische stuurbekrachtiging geven de 1M een analoog karakter. Het stuurgevoel is subliem, ietwat zwaar maar altijd direct. De M2 geeft je meer het zogeheten ‘playstation-gevoel’.
Sport + voor gevorderden
In de ‘Sport +’-modus van de M2 betekent te vroeg op het gas direct strafwerk – dit is een modus voor gevorderden. In de stand ‘Sport’ laat het rijsysteem M Dynamic Mode echter beperkt wielspin toe om gecontroleerde drifts te maken. Ga je over de grens, dan grijpt het systeem in. Het elektronisch gecontroleerde Active M Differentieel optimaliseert de tractie en de rechtuitstabiliteit tijdens accelereren. Het is knap hoe BMW zoveel gevoel heeft verwerkt in de elektronische snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging van de M2.
Met dank aan de M3 E46 en M4
De 1 Serie M Coupé deelt veel techniek met de BMW M3 E46. De achteras en het differentieel zijn identiek aan die van de M3 en ook aan de voorzijde komen veel componenten overeen, zoals de dempers en remmen. Voor de M2 flikt BMW hetzelfde kunstje, want onderhuids deelt de sportcoupé bijna het volledige onderstel met de M4 en M3. De lichtgewicht aluminium voor- en achterwielophanging, het differentieel en de zeventraps M DCT-versnellingsbak zijn allemaal ook te vinden in de M4 en M3.
Opvallend is dat het gewicht van de M2 met 1.495 kilogram nagenoeg gelijk is aan dat van de M4, die slechts 2 kilogram zwaarder is. Ook het gewicht van de 1 Serie M Coupé komt nagenoeg overeen.
M2-motor is juweel
De 3,0-liter zes-in-lijn turbomotor in de M2 is een juweel (zie kader onderaan artikel voor alle 1M/M2-specificaties). Met 272 kW (370 pk) en 465 Nm is er geen enkel gebrek aan vermogen en koppel. Bovendien kun je gedurende dertig seconden profiteren van de overboostfunctie, waarmee de krachtbron 500 Nm trekkracht levert. De denkbeeldige schop in je rug voelde nog nooit zo goed. De 1 Serie M Coupé heeft in de overboostfunctie dezelfde hoeveelheid koppel als de M2, maar moet het met 30 pk minder stellen.
Betaalbaar
De motor van de M2 is gebaseerd op de turbomotor van de M 240i Coupé (voorheen bekend als M 235i). Zo hield BMW M de techniek nog enigszins betaalbaar. De motor heeft een eigen karakter dankzij zuigers, lagers en een oliepomp afkomstig van de M4. De sprint van 0 naar 100 km/u duurt in de M2 met zeventrapsautomaat slechts 4,3 seconden (0,6 seconde sneller dan de 1M). In de modus ‘Sport’ en op een vochtig wegdek heb je in één, twee en zelfs drie wielspin. Kijk maar naar de video onderaan dit artikel.
Tussengas: verslavend
Terugschakelen gaat in de M2 gepaard met automatisch tussengas – dat is uiterst verslavend. De zeventrapstransmissie reageert perfect en alert op elke flipperbeweging. Terugschakelen van ‘zeven’ naar ‘twee’ geeft je langdurig kippenvel. Het toerental wordt prachtig ‘opgevuld’ met een flinke toereninjectie. In de 1 Serie M Coupé schakel je met een handgeschakelde zesbak. De bak schakelt direct en heeft korte verzetten. Helemaal goed.
Hemels gezang
Beide zescilindermotoren brengen bij hogere toerentallen een hemels gezang ten gehore uit vier uitlaatstukken, waarbij de M2 net iets krachtiger klinkt en bij gas liften nog wat narochelt. Bij de M2 klinkt onderin het toerengebied zwaar tromgeroffel, maar bovenin komt het strijkorkest in actie. De 1M begint hees en zingt bij hoge toerentallen uit volle borst een herkenbare, prachtige zes-in-lijnhuil.
Auto’s met twee gezichten
Het brandstofverbruik dan. De 1M haalt ongeveer 1 op 10. Best netjes. En de M2? Gemiddeld 12,8 l/100 kilometer, simpelweg omdat onze rechtervoet in de M2 een eigen leven leidt. Wij kunnen het niet helpen… Met wat zelfbeheersing lust de zes-in-lijn van de M2 op de snelweg bij een snelheid van 100 km/u ongeveer 7,3 l/100 kilometer. Een prima waarde voor een motor van dit kaliber.
De M2 is meer nog dan de 1M een auto met twee gezichten. Rustig rijden van A naar B gaat met het grootste gemak. In de BMW 1M liggen de pk’s door minder elektronica meer op de loer dan in de M2. Vooral na het indrukken van de M-knop ontwaakt het beest in de 1M en hangt de zespitter direct aan het gas.
Als M op z’n mooist
Beide coupés zijn door BMW flink ‘opgepompt’, met brede wielkasten en grotere spoorbreedte voor zowel de 1M als de M2. Bodybuilders zijn het, met spieren die haast uit het plaatwerk scheuren. De auto’s ogen gedrongen, stralen uit dat het gevaar op de loer ligt. De BMW 1 Serie Coupé is in M-uitmonstering op z’n mooist. De achterste wielkasten van de M2 zijn acht volle centimeters breder dan die van een standaard 2 Serie Coupé. Vóór is dat 5,5 centimeter.
Snel, maar ook praktisch
Het interieur van de 1 Serie M Coupé is verfraaid met lederen bekleding, oranje stiksels en alcantara afwerkingsdelen, een sportstuur en een fijne versnellingspook. In de M2 heeft BMW meer uit de M-voorraadkast gehaald om het M-gevoel te versterken. Een prachtig stuurwiel, koolstofvezel afwerkingsdetails, M-kleurige stiksels, diverse M-badges en heel fijne sportstoelen.
Een andere kwaliteit van de 1M en M2 is het feit dat het praktische auto’s zijn, want ze bieden volop bagageruimte. Wie een familie-auto en een sportauto in één wenst, is met een van deze BMW’s misschien wel het beste af. Ze combineren het beste van twee werelden: snelheid en comfort.
1M exclusiever dan M2
Van de 1 Serie M Coupé heeft BMW M 6.309 exemplaren gebouwd. Ongeveer vijftig stuks zijn in Nederland geleverd. In eerste instantie zouden dat er 25 zijn, maar door aanhoudende vraag werd dat aantal verdubbeld. De nieuwprijs van de 1 Serie M Coupé bedroeg 79.950 euro van april 2011 tot juni 2012, toen de productie alweer werd beëindigd. Die prijs is vrijwel gelijk aan de huidige prijs van de M2, die nieuw 79.990 euro kost. Voor een net exemplaar van de 1 Serie M Coupé betaal je nu zo’n 55.000 euro.
M2 in Nederland uitverkocht
De M2 rolt sinds oktober 2015 van de band en werd in februari 2016 in Nederland geïntroduceerd. Van de M2 krijgt Nederland tachtig exemplaren (levertijd loopt op tot 1 jaar) en voor alle exemplaren heeft BMW al een koper. BMW M produceert de M2 slechts drie jaar en hoopt in die tijd meer dan zevenduizend exemplaren te verkopen. De 1M blijft dus exclusiever.
Must haves
De 1M en M2 hebben een overduidelijke DNA-match. Beide auto’s hebben een hart van goud, een aantrekkelijke persoonlijkheid, een ultrastijf onderstel en uitdagende rijeigenschappen. De karakters zijn echter verschillend. De BMW 1 Serie M Coupé is als Lara Croft (Angelina Jolie) in de beroemde Tomb Raider-films: stoer, zachtaardig en altijd in voor avontuur, zij het met vallen en opstaan. Maak je hem boos, dan vraagt de 1M om serieuze rij-skills.
De M2 is als Halle Berry in Catwoman. Woest aantrekkelijk, eigenwijs, comfortabel, een tikje ondeugend maar ook meer gepolijst. Ga je echter te ver, dan krijg je genadeloze zweepslagen. Leer je de M2 temmen, dan is het pleasure all over. Een ding is zeker: zowel de BMW M2 Coupé als 1 Serie M Coupé zijn absolute must haves, klassiekers van de toekomst. BMW’s om te koesteren, maar vooral om in te rijden.