BMW iX5 Hydrogen voorjaar 2023 de weg op
Dankzij batterij-ondersteuning tot 275 kW (374 pk) vermogen
De BMW iX5 Hydrogen gaat in productie. Het gaat eerst om een kleine serie. Die zijn bestemd voor een testvloot waarmee vanaf voorjaar 2023 wereldwijd wordt gereden voor een finale finetuning van deze waterstofauto.
De productie van de BMW iX5 Hydrogen vindt plaats in de proeffabriek van het München Research and Innovation Center (FIZ). Deze allereerste Sports Activity Vehicle (SAV) met waterstof-brandstofceltechnologie heeft tijdens de ontwikkelingsfase al een intensief testprogramma onder veeleisende omstandigheden doorlopen, zoals in winterse koude in Arjeplog in Noord-Zweden.
Waterstof van belang voor individuele mobiliteit
“Waterstof is een veelzijdige energiebron die een sleutelrol speelt bij het streven naar klimaatneutraliteit”, zegt Frank Weber, lid van de raad van bestuur van BMW AG en verantwoordelijk voor ontwikkeling. “We zijn er zeker van dat waterstof aanzienlijk aan belang zal winnen voor de individuele mobiliteit en daarom beschouwen we een combinatie van batterij- en brandstofcel-elektrische aandrijfsystemen op de lange termijn als een verstandige aanpak.”
BMW iX5 Hydrogen ook met batterij
De BMW iX5 Hydrogen heeft een uniek aandrijfsysteem. De elektromotor krijgt zijn stroom namelijk niet alleen van de brandstofcel die waterstof omzet in elektriciteit en waterdamp. Er is ook een flinke batterij aan boord voor extra power bij acceleratie. Bij het afremmen wordt die opgeladen door de als dynamo fungeerde elektromotor.
BMW en rijdynamiek
De elektromotor levert een vermogen van 125 kW (170 pk) maar met de extra stroom uit de batterij is tijdelijk tot 275 kW (374 pk) mogelijk. Zodat de BMW iX5 Hydrogen pittig kan optrekken en ook de rijdynamiek kan bieden die kopers van een BMW verwachten. De ondersteuning met batterijstroom is een handige oplossing. Er is een minder grote brandstofcel nodig, waardoor voertuiggewicht en waterstofverbruik binnen de perken blijven.
Testvloot als opmaat naar productieversie
De praktijktesten in het voorjaar van 2023 moeten aantonen of het concept de verwachtingen waarmaakt en of nog aanpassingen nodig zijn om de aandrijflijn te optimaliseren. “Met onze BMW iX5 Hydrogen-testvloot kunnen we nieuwe en waardevolle inzichten opdoen, waardoor we klanten een aantrekkelijk productaanbod kunnen bieden zodra de waterstofeconomie een wijdverbreide realiteit wordt”, aldus Weber.
Proeffabriek van BMW
De BMW iX5 Hydrogen wordt gebouwd in de proeffabriek van de BMW Group in het Research and Innovation Center in München. Dit is de interface tussen ontwikkeling en productie waar elk nieuw model van een van de merken van het bedrijf voor het eerst wordt gemaakt. Er werken zo’n 900 mensen in de carrosseriebouw, assemblage, modelbouw, conceptvoertuigbouw en additieve manufacturing. Ze werken elk aan maximaal zes voertuigprojecten tegelijk en moeten ervoor zorgen dat zowel het product als het productieproces klaar zijn voor serieproductie.
Waterstoftechnologie
In het geval van de BMW iX5 Hydrogen hebben specialisten op het gebied van waterstoftechnologie, voertuigontwikkeling en eerste montage van nieuwe modellen nauw samengewerkt. De BMW Group fabriek Spartanburg in de Verenigde Staten levert de basisvoertuigen voor het waterstofmodel, dat is ontwikkeld op het platform van de BMW X5.
6 kg waterstof in tanks in de vloerconstructie
De iX5 Hydrogen heeft een nieuwe vloerconstructie met twee waterstoftanks met maximaal 6 kg waterstof (700 bar) in de middentunnel en onder de achterbank. De modelspecifieke 12V- en 400V-elektrische systemen, de krachtige batterij, de elektromotor en de brandstofcel worden allemaal geïntegreerd tijdens de assemblagefase. De elektromotor is samen met de batterij bij de achteras geplaatst. De brandstofcel bevindt zich voorin onder de motorkap.