BMW 5 Serie Touring komt ook als BMW i5 Touring
Vaarwel apart te openen achterruit
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
De elektrische stationwagon is bezig aan een opmars. Want lees maar even mee. We hebben als de MG 5 Estate, Opel Astra Sports Tourer Electric, Peugeot e-308 SW, Nio ET5 Touring en Volkswagen komt op termijn ook met een ID.7 Tourer. Ook BMW is om. Het merk komt na de introductie van de BMW 5 Serie Sedan ook met de BMW 5 Serie Touring. Net als de sedan is de 5 Serie Touring er ook als 100% elektrische BMW i5 Touring. De marktintroductie in Nederland is gepland voor mei 2024, andere markten volgen in de zomer van 2024.
BMW 5 Serie Touring 2024
De nieuwe BMW 5 Serie Touring heeft een atletisch zijaanzicht dat wordt bepaald door een hoge schouderlijn, krachtig gevormde achterwielkasten en twee nauwkeurig geplaatste karakterlijnen. Het geheel wordt aangevuld met een dakspoiler en een slanke D-stijl. In vergelijking met zijn voorganger is de nieuwe BMW 5 Serie Touring 97 millimeter langer (5.060 millimeter), 32 millimeter breder (1.900 millimeter) en 17 millimeter hoger (1.515 millimeter). De nieuwe BMW 5 Serie Touring heeft de langste wielbasis in zijn klasse, met een toename van 20 millimeter naar 2.995 millimeter.
Frontdesign
De opvallende voorzijde is voorzien van een moderne interpretatie van de kenmerkende dubbele koplampen en iconische BMW nierengrille. Twee verticale led-elementen dienen respectievelijk als richtingaanwijzer en dagrijverlichting. De BMW nierengrille, die ver naar voren uitsteekt, is voorzien van optionele BMW Iconic Glow nierengrilleverlichting. De achterlichten op de nieuwe BMW 5 Serie Touring kenmerken zich door de bekende L-vorm. De zijdorpel en achterbumper hebben beide een donkere afwerking aan de onderzijde waardoor de gehele carrosserie lager oogt. Hierdoor krijgt de auto een sportief silhouette.
BMW i5 TOURING (2024) heeft één ding niet! – WALKAROUND – AutoRAI TV
Diverse mogelijkheden
Het lakassortiment omvat vanaf het begin van de productie drie BMW Individual exterieurkleuren. De standaarduitrusting van de nieuwe BMW 5 Serie Touring omvat lichtmetalen wielen van 18 inch voor de Mild Hybrid benzine- en dieselmodellen en 19 inch voor de volledig elektrische en de Plug-in Hybride modellen. Optioneel zijn lichtmetalen wielen tot 21 inch verkrijgbaar. Het dynamische karakter van de nieuwe BMW 5 Serie Touring kan verder worden benadrukt met het M Sportpakket, M Sportpakket Pro en M Carbon Exterieur pakket. Als topmodel in de serie is de BMW i5 M60 xDrive Touring standaard voorzien van exterieurcomponenten die de uitstekende rijdynamiek duidelijk tot uitdrukking brengen.
Interieur BMW 5 Serie Touring 2024
Het hart van het vooruitstrevende, op de bestuurder gerichte interieurontwerp wordt gevormd door het BMW Curved Display. Het 12,3-inch informatiedisplay en het bedieningsdisplay met een schermdiagonaal van 14,9 inch vormen een volledig digitale cockpit. De moderne premium sfeer in het interieur wordt nog verder versterkt door de nieuwe sportstoelen met stoelverwarming die standaard zijn gemonteerd, het stuurwiel, dat nu platter is aan de onderkant en de optionele BMW Interaction Bar. De BMW Interaction Bar is standaard op de elektrische varianten van de BMW 5 Serie Touring.
Veganistisch interieur
De nieuwe BMW 5 Serie Touring heeft standaard een volledig veganistisch interieur. De zitvlakken in Veganza zijn optioneel ook verkrijgbaar met een decoratieve perforatie. Daarnaast is er optioneel ook keuze uit BMW Individual Merino lederen bekleding in verschillende tweekleurige varianten. Andere hoogtepunten van het optionele uitrustingsprogramma zijn het glazen panoramadak, Crafted Clarity bedieningelementen en het Bowers & Wilkins Surround Sound System met maximaal 18 luidsprekers.
Bagageruimte
Een bredere opening in de bagageruimte in combinatie met een lage dorpel maakt het gemakkelijk om grote bagagestukken op te bergen. Ongeacht hun aandrijflijntechnologie hebben alle varianten van de nieuwe BMW 5 Serie Touring een bagageruimtevolume dat kan worden uitgebreid van 570 tot 1.700 liter. Naast de automatische bediening van de achterklep is het ook standaard om de rugleuning van de 40:20:40 achterbank vanuit de bagageruimte naar voren te klappen. De opbergvakken onder de bagageruimtevloer bieden ruimte voor het scheidingsnet voor de bagageruimte, de bagageruimteafdekking en de oplaadkabel voor de volledig elektrische en Plug-in Hybride modellen. De apart te openen achterruit is verdwenen.
Volledig elektrische BMW i5 Touring in twee varianten
De nieuwe BMW i5 Touring is de eerste volledig elektrische premium stationwagen in zijn klasse. Vanaf het begin zijn twee versies beschikbaar. In de BMW i5 M60 xDrive Touring vormen twee sterke elektromotoren op de voor- en achteras samen voor een systeemvermogen van maximaal 442 kW (601 pk). Als M Launch Control of M Sport Boost is geactiveerd, wordt het systeemkoppel tijdelijk verhoogd van 795 Nm tot 820 Nm. Het topmodel accelereert vanuit stilstand naar 100 km/u in 3,9 seconden en de topsnelheid is elektronisch begrensd op 230 km/h. De elektromotor van de BMW i5 eDrive40 Touring bevindt zich op de achteras en genereert een maximaal vermogen van 250 kW (340 pk) en een maximumkoppel van maximaal 430 Nm met Sport Boost- of Launch Control-functie. De BMW i5 eDrive40 Touring accelereert in 6,1 seconden van 0 naar 100 km/u.
Batterij
In beide modellen heeft het accupakket een bruikbare energie inhoud van 81,2 kWh. Naast de efficiënte elektromotoren dragen adaptieve recuperatie en warmtepomptechnologie voor het verwarmen en koelen van het interieur en de aandrijving bij aan de actieradius van de BMW i5 Touring. De actieradius op basis van de WLTP-testcyclus bedraagt tot 506 kilometer voor de BMW i5 M60 xDrive Touring en tot 560 kilometer voor de BMW i5 eDrive40 Touring.
Opladen
De accu kan worden opgeladen met AC wisselstroom met een vermogen tot maximaal 11 kW als standaard en optioneel tot 22 kW (standaard voor BMW i5 M60 xDrive Touring). De hoogspanningsbatterij kan worden opgeladen met DC gelijkstroom tot een vermogen van maximaal 205 kW. Anticiperend thermisch beheer voor de hoogspanningsbatterij optimaliseert de efficiëntie bij het gebruik van snellaadstations. De BMW i5 Touring is ook geschikt voor de Plug & Charge bij geschikte laadpalen.
Ook als mild-hybride diesel
Alle dieselmotoren die beschikbaar zijn voor de nieuwe BMW 5 Serie Touring worden gecombineerd met 48-volt Mild Hybrid systeem en een achttraps BMW Steptronic automatische sporttransmissie met schakelflippers achter het stuurwiel. De viercilinder-in-lijn dieselmotor van de BMW 520d Touring die beschikbaar is bij de marktintroductie genereert een maximaal vermogen van 145 kW (197 pk) en een maximumkoppel van 400 Nm. Naar wens van de klant is dit model ook beschikbaar met BMW xDrive vierwielaandrijving in de vorm van de BMW 520d xDrive Touring. Uitbreiding van het aandrijflijnenportfolio volgt in de zomer van 2024 met een Plug-in Hybride variant en een zescilinder-in-lijn dieselmotor. De BMW i5 Touring en de Plug-in Hybride modellen beschikken altijd standaard over luchtvering op de achteras, inclusief automatische niveauregeling.
M-spullen
Het M Sport onderstel, een M sportremsysteem en het Adaptieve Onderstel Professional (standaard in de BMW i5 M60 xDrive Touring) met elektronisch geregelde schokdempers, geïntegreerde achterwielbesturing (tot 2,5 graden) en nieuwe onderstel dynamiek zijn als optionele uitrusting verkrijgbaar. Het M Adaptieve onderstel Professional met Active Roll Stabilization en Active Roll Comfort is optioneel beschikbaar voor de BMW i5 M60 xDrive Touring.
Prijzen BMW 5 Serie Touring (BMW i5 Touring)
De Nederlandse prijsstelling bij de introductie per mei 2024 is:
Model | Consumentenadviesprijs |
BMW i5 eDrive40 Touring * | € 79.622,- |
BMW i5 eDrive40 Touring M Sport Edition | € 79.999,- |
BMW i5 M60 xDrive Touring * | € 110.477,- |
BMW 520d Touring | € 80.242,- |
BMW 520d xDrive Touring | € 86.004,- |
*Inclusief Service Inclusive contract voor 4 jaar en onbeperkte kilometers.
BMW i5 eDrive40 M Sport Edition
De BMW i5 eDrive40 Touring is leverbaar als M Sport Edition vanaf 79.999 euro. Met de M Sport Edition wordt het krachtige en sportieve design van de BMW i5 Touring extra benadrukt door het M Sportpakket en een BMW metallic exterieurkleur** uit het reguliere aanbod. Ander hoogtepunt is de Driving Assistant Plus die de standaard geleverde Driving Assistant verder uitbreidt met nog meer intelligente systemen.
De BMW i5 eDrive40 Touring M Sport Edition in één oogopslag:
- M Sport exterieurpakket
- BMW metallic exterieurkleur**
- M Sport onderstel
- 19-inch lichtmetalen wielen Dubbelspaak (styling 935 M)
- M Sport interieur in Veganza/Alcantara
- Active Cruise Control met Stop & Go functie
- Steering & Lane Control Assist