Rond 2000 waren retromodellen helemaal in en daar speelde BMW op in door onder de opnieuw in het leven geroepen merknaam Mini een op de bekende klassieker geïnspireerde hatchback te introduceren. De typenaam van de auto was – en is – afhankelijk van de specifieke uitvoering: One, Cooper of John Cooper Works.
Nederlands tintje
Inmiddels zijn we toe aan de in 2014 geïntroduceerde derde generatie. Een auto met een Nederlands tintje, want het model wordt onder andere bij Nedcar in Born geproduceerd. Nieuw is dat de Mini er nu ook is als vijfdeurs hatchback. De stationcar blijft als Clubman als model op zich gepositioneerd.
Van First tot JCW
Het uitvoeringenaanbod begint bij de One First, met onder de kap een 74 pk sterke 1.2-liter driecilindermotor. Aan de andere kant van het spectrum staat de John Cooper Works, waarvan de 2.0liter viercilinder een vermogen van 231 pk levert.
Bierblikje als uitlaat
Naar het schijnt heeft de eerste generatie Mini zijn prominente uitlaat te danken aan een bierblikje. Toen het full-size kleimodel aan de directie gepresenteerd moest worden, realiseerde hoofdontwerper Frank Stephenson zich dat het model nog geen uitlaat had. Daarom duwde hij zo lang maar even een leeg bierblikje met een gat erin in de bumper van het kleimodel. De directie vond de algehele uitstraling van het model erg goed en zo haalde het ‘bierblikje’ het tot de productiefase.