Verkoop nieuwe auto’s in Nederland laagste in West-Europa
'Gevolgen van BPM-stijging beginnen hun tol te eisen'
Het gaat niet goed met de verkoop van nieuwe auto’s in Nederland. In het eerste kwartaal van 2019 werden 14,4% minder auto’s geregistreerd dan in dezelfde periode vorig jaar. Daarmee behoort Nederland tot de slechtst scorende landen in West-Europa ten opzichte van het aantal inwoners. Alleen het Verenigd Koninkrijk scoort op dit gebied slechter.
Particuliere verkoop
Volgens de officiële cijfers van RAI Vereniging, BOVAG en RDC werden in de eerste drie maanden van dit jaar 116.124 nieuwe personenauto’s verkocht. In dezelfde periode in 2018 waren dat er nog 135.680.
Vooral particulieren lieten het afweten. Deze groep kocht 33% minder, wat volgens de brancheorganisaties vooral te wijten is aan de buitenproportioneel hoge aanschafbelasting (BPM). Nieuwe personenauto’s zijn in Nederland substantieel duurder dan elders in Europa en de BPM-stijgingen van de laatste jaren beginnen nu hun tol te eisen.
RAI Vereniging en BOVAG vrezen desastreuze gevolgen voor de Nederlandse autobranche, omdat de orderportefeuilles bij dealers en importeurs zo goed als leeg zijn. Aangezien op korte termijn geen herstel verwacht wordt, werd de staatssecretaris van Financiën in een brandbrief opgeroepen om zo spoedig mogelijk de BPM te verlagen.
ZIE OOK: Bizar: de prijsverschillen van deze 10 nieuwe auto’s in Europa
Bestverkochte merken Q1 2019:
1) Volkswagen – 13.565 stuks
2) Opel – 9.124 stuks
3) Peugeot – 8.890 stuks
4) Ford – 7.225 stuks
5) Kia – 7.043 stuks
Bestverkochte modellen Q1 2019:
1) Volkswagen Golf – 3.626 stuks
2) Ford Focus – 3.567 stuks
3) Volkswagen Polo – 3.402 stuks
4) Kia Picanto – 3.109 stuks
5) Tesla Model 3 – 2.707 stuks
LEES OOK: Waarom nieuwe auto’s tóch duurder worden door de nieuwe WLTP