
Autotest – Range Rover Velar P400e (2021)
Meer dan 400 pk maar lage BPM

Meer dan 400 pk in een grote Range Rover, dat is dankzij ons belastingstelsel tegenwoordig haast onbetaalbaar in ons land. Of toch niet? De vernieuwde Range Rover Velar is er nu ook als een 404 pk sterke plug-in hybride. De BPM-boete? Slechts 2100 euro. Wij probeerden hem uit.
Range Rover Velar 2021
De Velar is een Range Rover waarbij het niet draait om zand, modder en stenen, maar om design, uitstraling en comfort. Dat zie je al zodra je hem ziet staan: het is een statige SUV. In het modellengamma vult hij het gat tussen de compacte Evoque en de gigantische Range Rover Sport.
De stijlvolle luxe-SUV is sinds 2017 op de markt en nu is het tijd voor een kleine opfrisbeurt. Het exterieur is ongewijzigd, maar binnenin en onderhuids valt er wel degelijk nieuws te melden.
Velar P400e plug-in hybride
De Velar is namelijk voortaan leverbaar met een plug-in hybride aandrijflijn: de P400e. Voorin ligt een 2,0-liter viercilinder benzinemotor die samenwerkt met een elektromotor. De vierwielaangedreven P400e heeft, zoals de naam al suggereert, 404 pk en een stevige 640 Nm koppel. Niets om je voor te schamen dus. Hij is dan ook behoorlijk rap, binnen 5,4 seconden zit je op de 100 km/u.
Accupakket
De elektromotor haalt zijn stroom uit een 17 kWh accupakket wat achterin ligt. De laadvloer ligt daardoor wat hoger en dat scheelt enkele liters bagageruimte. Die blijft verder riant, want we hebben het hier niet over een compacte crossover.



Snelladen
De Velar kun je bij een snellaadstation binnen 30 minuten tot 80% laden. Opmerkelijk is dat, want de meeste PHEV’s kunnen helemaal niet snelladen. Hier scoort Land Rover dus punten, al is de kans groot dat je in de praktijk doorgaat op benzine, zodra de accu leeg is.
Toch kan het handig zijn en kun je langs de snelweg nog even snel bijladen, zodat je daarna in de stad emissievrij kunt rondrijden. Zeker met het oog op de toekomst is dat fijn, wanneer elektrisch rijden in de binnenstad de norm is.
53 kilometer
Maar hoe ver kun je dan komen op een acculading? Volgens de WLTP-cijfers 53 kilometer. Deze cijfers moet je altijd met een korreltje zout nemen, maar tijdens onze testperiode lukt het ons om 48 kilometer te halen. De weersomstandigheden zitten ons mee en in de winter zal je minder ver komen, maar toch zijn we onder de indruk.
Zolang je hem zoveel mogelijk aan de lader hangt kun je tripjes naar het benzinestation dus verder uitstellen. Aan het eind van onze testweek hebben we maar een kwart van de benzinetank verbruikt, wat we vrij bijzonder vinden in een 404 pk sterke Range Rover.



Prijskaartje
Het lage verbruik en uitstoot zorgen voor een lage BPM-boete van ‘slechts’ 2100 euro. Het blijft een Range Rover, dus het prijskaartje blijft stevig: 76.000 euro. Het blijft echter een scherpe prijs, als je kijkt naar het vermogen wat je krijgt. Voor dezelfde Velar met een 400 pk sterke traditionele zescilinder bedraagt de BPM-boete namelijk 33.000 euro en begint de prijs daardoor vanaf 107.334 euro. De P400e is dus duidelijk de meest logische keuze in ons land.
Nieuw stuur
In de vernieuwde Velar zijn er een paar wijzigingen in het interieur. Je krijgt een nieuw stuurwiel met verlichte knoppen die aanspringen zodra de auto start. De hendel van de automaat is ook nieuw en ziet er beter uit dan de simpele draaiknop waarvoor hij in de plaats komt. Helemaal origineel is de hendel niet, we kennen hem al uit de vernieuwde Jaguar F-Pace P400e.



Drie schermen
De drie schermen in het interieur zijn gebleven, maar hebben een hogere resolutie. Achter het stuur vormt een 12,3-inch scherm het digitale instrumentarium en in het middenconsole zitten twee schermen boven elkaar geplaatst.
Op het bovenste scherm draait het nieuwe Pivi Pro infotainmentsysteem dat we al kennen van andere Jaguar- en Land Rover-modellen. Het systeem is erg gebruiksvriendelijk en de belangrijkste functies bereik je binnen twee tikken met je vingers. De menu’s zijn bovendien erg overzichtelijk. Zo ben je tijdens het rijden niet onnodig lang naar het scherm aan het turen om de juiste zaken te vinden. Uiteraard ondersteunt het systeem Android Auto en Apple CarPlay.



Het derde scherm
Via het onderste scherm kun je de klimaatinstellingen bedienen. Ook zijn op dit schermen de juiste items snel te vinden. Bovendien zijn er nog twee ronde knoppen aanwezig, waarmee je snel de temperatuur en stoelverwarming kunt bedienen.
Op dit scherm kun je ook enkele instellingen van de auto bedienen, zoals de verschillende rijmodi. Het blijft een Range Rover, dus je kunt nog steeds kiezen uit een hele rits rijmodi zoals modder, sneeuw, woestijn en ga zo maar door. Ook kun je op dit scherm instellen of je volledig elektrisch wilt rijden of juist gebruik wilt maken van de hybrid-modus of alleen de benzinemotor.
Over-the-Air updates
Dankzij een ingebouwde SIM-kaart is de auto altijd verbonden met het internet. Hierdoor kun je via een app op je smartphone allerlei informatie over de auto bekijken. Zoals bijvoorbeeld je elektrische actieradius, maar je kunt ook de airco- of verwarming vast aanzetten op afstand. Over-the-air updates zijn ook mogelijk, dus dat hoeft niet altijd meer bij de dealer.



Lichtvoetig
Toen we de Velar in 2017 voor het eerst mochten rijden viel het ons op hoe lichtvoetig hij was. Het bleef een zware SUV, maar dat wist hij goed te verbloemen. Ondanks dat een plug-in hybride aandrijflijn de nodige kilo’s met zich meebrengt, zijn deze fijne rijeigenschappen gelukkig hetzelfde gebleven.
Wil je weten hoe de vernieuwde Range Rover Velar P400e rijdt en wil je alle details zien? Bekijk dan snel de video: