Autotest – Peugeot 508 Peugeot Sport Engineered PHEV (2021)
GTI is dood, lange leve PSE!
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Het zal misschien een schok zijn voor de fans: maar GTI is niet meer. Peugeot heeft de term vaarwel gezegd. Gelukkig staat er wel een alternatief in de kinderschoenen: Peugeot Sport Engineered (PSE), het nieuwe performancelabel van Peugeot. De Peugeot 508 PSE is de eerste aan de PSE-stamboom. En direct een hele serieuze, want 360 pk en 520 Nm maken van de 508 PSE de krachtigste Peugeot ooit.
508 PSE als SW of Berline
De 508 Peugeot Sport Engineered is zoals gezegd de krachtigste productieauto ooit gebouwd door Peugeot. Hij is er direct in twee smaken: als SW en als Berline. In de toekomst komt er nog meer leuk PSE-speelgoed aan. Denk in ieder geval aan een 308 PSE als opvolger van de 308 GTI. Het enige dat zeker is, is dat alle Peugeot Sport Engineered-auto’s een stekker zullen hebben. Ook de 508 PSE heeft dus een stekker.
De prijzen
De 508 PSE SW en 508 PSE Berline zijn plug-in hybrides. Prijzige plug-in hybrides. De Berline start bij 70.700 euro en voor de SW-uitmonstering ben je minimaal 72.300 euro kwijt. Gelukkig is de uitrusting afgestemd op de vanafprijs, want feitelijk is alles standaard. De enige twee beschikbare opties zijn een panoramisch schuifdak en een Onboard Charger van 7,4 kW. Voor de rest zit er alles op.
Rijke uitrusting
Denk aan Night Vision, Active Suspension Control, Pack City 3, een alarm, een interieur met houten Zebrano-sierdelen en elektrisch verstelbare sportstoelen met geheugenfunctie afgewerkt met leder, nappaleder en alcantara. En de oplettende lezer heeft het vast al gezien: de 508 PSE zit vol met kleurige details. Die kenmerkende kleur heet ‘Kryptonite’, een wat lastig te omschrijven kleur. Zie het als neongeel of neongroen. Fel is het zeker. Stoer ook, want het geeft de PSE-uitmonstering een geheel eigen uitstraling.
Sobere exterieurkleuren
Ook standaard zijn lichtmetalen 20-inchwielen in two tone-uitvoering met vernis ‘Black Mist’ afwerking. Ook hier keert de kleur ‘Kryptonite’ terug. Uniek zijn de laterale luchtgeleiders – ofwel ‘flaps’ – aan de voor- en achterbumper. Hoe kleurrijk de kleine details ook mogen zijn, de exterieurkleuren zijn wat sober. Er is keuze uit grijs (Selenium), zwart (Perla Nera) en wit (Pearl). Zelfs GTI-rood is niet meer mogelijk. Wie meer kleur wenst, is aangewezen op de autospuiter of wrapspecialist.
Neo-performance
Gespierd. Zo kun je de Peugeot 508 Peugeot Sport Engineered HYbrid4 360 eEAT8 – zoals de auto volmondig heet – absoluut noemen. De auto ziet er dik uit, ook als zwarte SW. Onder die stoere koets schuilt ook de nodige power. Maar dan wel op de nieuwe 2021-manier. Geen old school spierballen dus, maar ‘neo-performance’ zoals Peugeot het zelf noemt. Oftewel: een combinatie van benzine- met elektropower.
Peugeot 508 PSE (2021) – KRACHTIGSTE PEUGEOT OOIT! – AutoRAI TV
Aandrijflijn 508 PSE uitgelicht
De plug-in hybride aandrijflijn van de Peugeot 508 PSE bestaat uit een PureTech-benzinemotor met 147 kW (200 pk/300 Nm), een elektromotor op de vooras met 81 kW (110 pk), die verbonden is met de geëlektrificeerde 8-trapsautomaat (e-EAT8) en een elektromotor op de achteras met 83 kW (113 pk). Tellen we alles bij elkaar op, dan komen we uit op 423 pk. Alleen is dat zo simpel nog niet. Componenten hebben een bepaalde limiet van wat ze aankunnen. Het systeemvermogen is daardoor afgeregeld op een stevige 360 pk en 520 Nm aan koppel.
Vijf rijstanden
De prestaties spreken zeer zeker aan. Zo duurt de 0-100-sprint slechts 5,2 seconden en kost versnellen van 80 naar 120 km/u slechts drie klokslagen. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u. Snelle Peugeot’s dus, die PSE-types. De auto heeft vijf rijstanden, te weten Electric, Comfort, Hybrid, Sport en 4WD. Alleen in Sport is het volledige vermogen beschikbaar. Het is haast zonde om vanwege die reden een andere rijmodus te selecteren. Want in standje Sport is dit een zeer vlotte auto.
Rauwe benzinemotor
Volgas/volstroom levert een indrukwekkende acceleratie op waarbij de benzinemotor wat rauw van zich laat horen en waarbij je heel goed het directe koppel van de elektromotoren voelt. Alle componenten werken goed en soepel met elkaar samen waardoor een haast lineaire acceleratie voelbaar is. De auto blijft stevig versnellen, een trap op de rem moet de boel weer kalmeren. Maar al snel wil je weer meer. Vooral bocht-uit is de versnelling indrukwekkend. Je zou haast vergeten dat deze leeuw ook stil kan zijn.
Elektrisch rijden
Dankzij een 11,5 kWh lithium-ion accupakket kun je namelijk 42 kilometer elektrisch afleggen volgens de WLTP-testmethode. In de praktijk is dat 25 tot 35 kilometer, afhankelijk van de rijomstandigheden. De elektrische topsnelheid bedraagt overigens 140 km/u. Bij die snelheden is het accupakket nog veel eerder leeg. Is de batterij leeg? Dan heb je pech. Dan moet de auto weer aan de lader om alle peekaa’s bruikbaar te maken.
Opladen
Het opladen van de batterij kan op diverse manieren: via een normaal stopcontact (8 ampere, 230 volt) in 6,5 uur of via een 22 kW wallbox of publiek laadpunt in 2 uur en 15 minuten (in combinatie met Onboard Charger van 7,4 kW). Via e-Remote Control is het mogelijk om via de MyPeugeot smartphone-app het opladen te monitoren en te plannen. Via deze functie is ook de temperatuur van het interieur voor vertrek te regelen. Dankzij de ‘i-booster’ is het mogelijk om energie terug te winnen tijdens remmen en gas loslaten. Met deze teruggewonnen energie wordt het lithium-ion accupakket weer bijgeladen.
Rustig rijden kan ook
Het systeem van de 508 PSE is zo opgezet dat de batterij in standje Sport nooit leegraakt, zodat je als bestuurder altijd de beschikking hebt over de 360 paardenkrachten. Wie deze auto wel heel rustig rijdt – dat is overigens goed mogelijk – moet op papier een verbruik van 1 op 50 kunnen halen. Dit is wel sterk afhankelijk van je laadgedrag. Wie de auto netjes aan de lader hangt en zoveel mogelijk elektrisch rijdt, kan die cijfers halen. De sportievere rijder die deze 508 PSE koopt voor de prestaties – en dus altijd in Sport rijdt – moet rekening houden met een aanzienlijk hoger brandstofverbruik. Jij bepaalt.
Aangename reisauto
Gelukkig biedt de 508 PSE ook voldoende comfort. Sterker nog: je voelt aan alles dat Peugeot comfort niet uit het oog heeft verloren. Het onderstel, de stoelen en de stilte aan boord maken van deze Peugeot een zeer aangename reisauto. Dankzij de slimme plaatsing van de elektromotoren en het accupakket heeft de 508 Peugeot Sport Engineered dezelfde interieur- en bagageruimte (boven de vloer) als de uitvoeringen met verbrandingsmotor. Wel een kleine kanttekening: door een in hoogglans zwart afgewerkte centrale diffuser achter is de schopsensor om de achterklep elektrisch te openen, gesneuveld. De achterklep opent nog wel elektrisch, maar alleen met een druk op de sleutel of knop op de achterklep.
Goede hardware
De dik 70 mille die Peugeot voor deze PSE-modellen vraagt, betaal je niet alleen voor de looks en de power. De technici van Peugeot Sport Engineered hebben ook heel veel hardware-aanpassingen gedaan. De variabele schokdemping is geoptimaliseerd, je zit wat lager, de spoorbreedte voor is met 24 mm vergroot en achter met 12 mm, remschijven met een diameter van 380 mm vóór en vaste vierzuiger-remklauwen zorgen voor de nodige remkracht en – tot slot – zorgen 245/35 Michelin Pilot Sport 4S-banden voor de nodige grip. Je betaalt dus wel voor goede hardware.
Mooi totaalpakket
En je krijgt natuurlijk een auto met een verhaal. Wie de 508 PSE parkeert, heeft wat uit te leggen. Sportievere bumpers, PSE-logo’s, zwarte uitlaten, Kryptonite-kleurige remklauwen, 20-inch wielen en verlaagde wielophanging (voor 10 mm, achter 1 mm) verklappen dat je met iets speciaals op pad bent. En precies dat gevoel moet overheersen om een auto als de 508 PSE te kopen. Het is een liefhebbersauto. Voor minder geld heb je een snellere, 100% elektrische auto. Dat staat buiten kijf. Maar deze 508 PSE biedt nog net dat beetje meer emotie. Hij oogt fantastisch, rijdt met recht superfijn en heeft veel power. Een mooi maar wel wat prijzig totaalpakket dus. Peugeot Nederland verwacht er op jaarbasis 50 tot 100 stuks van te slijten.