Autotest – Peugeot 2008 GT-line (2018)
Sportievere looks en een hele rijke uitrusting
Sportieve labels zijn er tegenwoordig genoeg. Audi heeft S-Line, Ford hanteert ST-Line en Hyundai heeft zojuist N-Line geïntroduceerd. Peugeot voert al enige tijd het label GT-line, onder meer op de 208, 3008 en 5008. De 2008 – de kleinste crossover van Peugeot – is ook als GT-line leverbaar. Een week lang rijden we in zo’n Peugeot 2008 GT-line om te onderzoeken of zo’n model daadwerkelijk toegevoegde waarde heeft.
Herkenbaar
Zo’n Peugeot 2008 GT-line is direct herkenbaar. Hij rolt op 17-inch glanzend zwarte wielen en heeft zwarte afwerking rondom de mistlampen, de buitenspiegelkappen en de dakrails. Daarnaast zijn er op de voorschermen en de achterklep GT-line-logo’s aangebracht en is er in de beschermplaat van de achterbumper een verchroomd uitlaatsierstuk geïntegreerd. De grille – met Black Chrome omlijsting – is voorzien van opvallende rode Peugeot-letters. Genoeg herkenningspunten dus.
“De grille – met Black Chrome omlijsting – is voorzien van opvallende rode Peugeot-letters.”
Vandaag is rood, met zwart
Rood is zo’n beetje de themakleur van de Peugeot 2008 GT-line. Ook in het interieur strooit Peugeot met de nodige rode details. Neem de handgrepen op de deurpanelen, die hebben een opvallende rode bies. De stoelen zijn voorzien van rode stiksels. Lekker sportief dus. Ook in de Peugeot 2008 past de Franse autobouwer het i-Cockpit-interieurconcept toe. Dat houdt in: een zeer compact stuurwiel – ligt lekker in de hand overigens – met daarboven de klokkenwinkel, waarvan in dit geval de meters zijn gedecoreerd met opvallende rode accenten. Fraai! Leuke designgimmick: de schakeltoetsen van de airco-installatie hebben een Franse vlag.
“De meters zijn bij de GT-line gedecoreerd met opvallende rode accenten.”
Goede rugleuning
De stoelzittingen van de Peugeot 2008 zijn wat kort. Daardoor mis je wat ondersteuning tijdens de langere afstanden. Wel vallen de goede rugleuning van de voerstoelen op. Achterin de 2008 kun je prima zitten, zelfs met een lengte van 1,85 meter. Dankzij Isofix-bevestigenpunten is het monteren van kinderzitjes kinderspel.
“Vooral de goede rugleuning van de voerstoelen valt op.”
De prijzen
Laten we het eens over de prijs hebben. Zo’n Peugeot 2008 is er in Nederland vanaf 21.540 euro. Je krijgt in dit geval de 1.2 PureTech 82. Ons advies: negeer deze motor. Ga op z’n minst voor de 1.2 Puretech 110. Dat is in de basis al een veel betere krachtbron. Deze driecilinder met 110 pk is er vanaf 23.600 euro. Voor de GT-line – het topmodel van het 2008-gamma – betaal je 27.000 euro. Wij rijden in de 1.2 PureTech 130, de topmotorisering. Die is er vanaf 28.750 euro en heeft een prettig schakelende handgeschakelde zesbak.
Benzinemotor met 130 pk
Een kleine dertig mille dus voor de topversie, maar dan is de 2008 wel helemaal op smaak. De 1,2-liter driecilinder met 130 pk is een uitstekende krachtbron, vlot genoeg en ook best zuinig. We noteerden een gemiddeld verbruik van 5,5 liter/100 km, omgerekend is dat 1 op 18, 1 op 19. De aandrijflijn vormt niet het enige pluspunt: de uitrusting van de GT-line is namelijk zeer uitgebreid.
AutoRAI TV – Peugeot 2008 GT-line (2018)
Optische elementen maken het verschil
De grote vraag is of je wilt investeren in sportievere looks. Voor dezelfde 1.2 PureTech 130 – maar dan als Allure – betaal je 27.650 euro (scheelt 1.100 euro) en voor de benzineversie met 110 pk – ook een prima motor – rekent Peugeot 25.900 euro. De uitrusting van de Allure is bovendien ook op niveau. Je investeert bij zo’n GT-line dus puur in de looks want de extra’s bestaan alleen uit optische zaken. Maar juist die elementen maken van de 2008 wel een leukere auto om te zien.
“De Peugeot 2008 is er in Nederland vanaf 21.540 euro. Je krijgt dan een 1.2 PureTech 82. Ons advies: negeer deze motor.”
Tijd doorbrengen in de auto
Toegevoegde waarde? Absoluut, de GT-line uitvoering heeft echt een eigen uitstraling, waarbij vooral het interieur lekker sportief oogt. En laat je nu vooral veel tijd doorbrengen in de auto. Als je eenmaal kiest voor de Peugeot 2008 GT-line, dan merk je onderweg dus altijd dat je met iets leuks op pad bent. Dat kost dan wel een paar euro’s extra. Wat ons betreft wel de moeite waard.