achtergrondafbeelding
Opel Insignia GSi Opel Insignia GSi

Autotest – Opel Insignia GSi (2018)

Opel Insignia GSi: geslaagde rentree van sportief label

27 feb 2018, 3:33  •  Autonieuws, Autotests  •  Door
AutoRAI.nl
AutoRAI.nl
  1. Autonieuws
  2. Autotest – Opel Insignia GSi (2018)

Met de Opel Insignia GSi brengt Opel het label Grand Sport injection (GSi) weer terug. Een hele korte geschiedenisles: het extra sportieve embleem prijkte van 1984 (Opel Kadett GSi) tot 2007 (Opel Corsa GSi) op verschillende Opels, maar sindsdien was het stil. Tot eind vorig jaar tijdens de IAA van Frankfurt, waar de Opel Insignia GSi werd aangekondigd. In de Franse Provence zoeken we uit of het een geslaagde rentree is.

Tijdens de persconferentie van de Opel Insignia GSi op het Michelin Test Center in Fontange druipt het enthousiasme van de Duitse makers af. Natuurlijk passeren de eerste GSi’s als de Kadett en de Manta de revue. Maar vooral bij de nieuwe Insignia GSi komen de heren woorden tekort. Bijna een half uur wordt uitgetrokken om alleen al de nieuwe kuipstoelen op te hemelen. Het mag duidelijk zijn: GSi is terug!

Opel Insignia GSi: nieuwe Performance Sport Seats

Laten we dan ook beginnen met die nieuwe kuipstoelen, de zogenaamde GSi Performance Sport Seats. Geïnspireerd op een cobra en volledig gemaakt en ontwikkelt door Opel. En volgens Opel de perfecte combinatie tussen sportiviteit en comfort. De stoelen hebben bijvoorbeeld een extra diepe zit en zijvleugels die ervoor zorgen dat je een stevig en sportief gevoel krijgt. Dat gevoel wordt bevestigd tijdens de ruige chicanes op het Michelin Test Center. Op de glooiende wegen van de prachtige Provence en een meer ontspannen rijgedrag blijken de sportieve stoelen ook comfort te bieden. Stoelverwarming, stoelverkoeling en een massagefunctie zijn aanwezig. Verder geen onbelangrijke eigenschap: de GSi Performance Seats zijn 2 kilo lichter dan de stoelen die we kennen uit de Corsa OPC.

LEES OOK: Autotest – Opel Insignia Grand Sport 1.5 Turbo (2017)

Opel Insignia GSi stoelen

Opel Insignia GSi: scherp is het codewoord

En kwieker – of scherper zoals Opel het zelf noemt – is sowieso het codewoord voor de Opel Insignia GSi. De sportieve lijnen, de krachtige bumpers en de scherpe spoiler aan de achterkant doen de Insignia GSi scherp smoelen. Trots is Opel ook op de speciaal ontwikkelde sportbanden van Michelin (Pilot Sport S4, maat 245/35 R 20). Die krijg je tegen een meerprijs van 999 euro samen met 20 inch lichtmetalen wielen. Standaard krijg je 18 inch. Net als de remklauwen van fabrikant Brembo.

Opel Insignia GSi Frankrijk

Opel Insignia GSi: pittig rijden met 3 verschillende rijmodi

Dan het rijden. Dankzij gewichtsverlies (de Insignia GSi weegt 160 kg minder dan de Insignia OPC) en met de 191 kw (260 pk) sterke 2.0 turbobenzinemotor met achttrapsautomaat en 400 Nm koppel kun je meer dan pittig rijden. Met de drie beschikbare rijmodi (Tour, Sport, Drive) bepaal je vervolgens hoe sportief je echt wil rijden. In standje Sport schieten de schokdempers op scherp, reageert de motor nog feller op je rechtervoet en laat de auto zich (deels kunstmatig) meer horen.

Opel Insignia GSi

Op het Michelin Test Circuit mochten we ons een aantal rondes uitleven op een gedeeltelijk nat parcours met veel bochten en chicanes. En het moet gezegd: met de Opel Insignia GSi moet je wel heel erg de randjes opzoeken wil de auto de controle verliezen, mede door de slim werkende vierwielaandrijving. Zelfs op het natte gedeelte houdt de Insignia GSi zich indrukwekkend goed staande. Pas als alle elektronische hulpmiddelen worden uitgeschakeld krijgen we ‘m uit balans. Keurig.

Opel Insignia GSi Michelin testcentrum

Opel Insignia GSi: prijs een probleem

Tot nu toe veel positiefs over de Insignia GSi dus. En dan hebben we de ruime binnenzijde (meer dan voldoende been- en bagageruimte) en technische innovaties (head-up display, Opel OnStar, automatisch inparkeren en andere veiligheidssystemen) nog niet eens benoemd. Toch eindigen we met een (groot) minpunt: de prijs. Althans, in Nederland. De prijzen beginnen bij 64.999 euro en lopen op tot zelfs 74.499 euro voor een Insignia GSi Sports Tourer met dieselmotor. De vraag is wie dat ervoor gaat neerleggen. Zeker gezien de alternatieven in die prijsklasse: neem bijvoorbeeld een Audi A5. Enfin, voor het product zelf hoeft Opel zich allerminst te schamen. Het label GSi maakt op de Insignia een succesvolle rentree.

Opel Corsa GSi op komst

Op de vraag of OPC wordt vervangen door GSi wilde Opel geen duidelijk antwoord geven. Wel werd meteen de Opel Corsa GSi aangekondigd voor later dit jaar. Al lijkt de kans dat-ie naar Nederland komt nihil. Een nieuw OPC-model zit voorlopig niet in de pijplijn.  

Share Tweet Share Share E-Mail

Hallo! Deze website maakt gebruik van cookies

Je kunt hier aangeven welke cookies we mogen plaatsen. De noodzakelijke (functionele) en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Die staan dus altijd aan. Voor een perfect werkende website – dus inclusief embedded content als video’s – kun je het beste alle vakjes aanvinken. Hoe dan ook: veel plezier! Lees onze volledige privacyverklaring hier.