Autotest – Lexus RX 450hL
... en we beginnen in het penthouse van een super-de-luxe appartementengebouw in Zürich
Door Wouter Vastenhout. Liefhebber van Italiaanse en Japanse merken. En van Mercedes. Rijdt een SLK 230 uit 1997 en een MX-5 uit 1995. En er staat ook een Fiat Stilo Abarth 5M17 met bouwjaar 2007 voor de deur. Keuzes, keuzes. |
Voor een autotest met de Lexus RX 450hL pakken we de lift om vervolgens op de 28ste etage van een super-de-luxe appartementengebouw in Zürich, het economische centrum van Zwitserland, uit te stappen. Etienne Plas van Lexus Europe legt uit waarom.
‘Hier woont de doelgroep van de Lexus RX 450hL’, legt de Senior Manager Lexus Product Communications uit. ‘Welgestelde gezinnen die het beste willen, ook als het op hun vervoer aankomt.’
We zijn beland in het penthouse van het pas gebouwde appartementengebouw. De buitenmuren zijn feitelijk ruiten die van de vloer tot het plafond lopen. Het uitzicht op Zürich is onbeschrijflijk mooi. Beneden ligt de stad, die tot de rijkste van Europa behoort. Kijk je verder, dan zie je de majestueuze bergen waar Zwitserland om bekend staat. Dat Lexus juist hier zijn Europese mediapresentatie van de nieuwe Lexus RX 450hL laat beginnen, begrijpen we direct.
Lexus RX 450hL prijs
De prijzen van de Lexus RX 450hL beginnen in Nederland bij 85.895 euro. Je moet dus inderdaad welgesteld zijn om er een aan te kunnen schaffen. Echter, tijdelijk is de derde zitrij, hét nieuws van de RX 450hL, gratis. Dat scheelt je 3.300 euro. Kan je bijvoorbeeld zo’n klein mode-hondje voor kopen. Dat komen we onderweg naar beneden tegen aan de hand van een ranke jongedame met een Oosters uiterlijk en duidelijk gekleed in haute couture. Het past bij het merk Lexus dat zich steeds meer als luxury lifestyle brand wil profileren.
Zevenzitter auto
Als we onderaan het appartementengebouw weer met beide benen op de grond staan, stappen we in de Lexus RX 450hL voor de daadwerkelijke autotest. Zoals gezegd: de derde zitrij met twee zitplaatsen is het nieuws. De vijfzits RX 450h bestaat al langer. We hebben hier dus te maken met een zevenzitter auto. De Japanse SUV werd elf centimeter langer om plaats te kunnen bieden aan die derde zitrij. De totale lengte is nu vijf meter. De in onze ogen fraaie coupé-lijn aan de achterzijde is hierdoor alleen maar versterkt. De achterruit staat steiler om op die manier ook helemaal achterin genoeg hoofdruimte te kunnen bieden.
Uit te houden
Voor het overige is de RX 450hL dezelfde als de RX 450h. Dat betekent een 3,5-liter V6-benzinemotor en twee elektromotoren. Totaal vermogen: 230 kW/313 pk. We zetten de grote SUV eerst aan de kant om de derde zitrij uit te testen. Wel waar dit toegestaan is, want de Zwitsers hebben een broertje dood aan mensen die iets doen wat niet mag, hoe onschuldig het ook is. We klappen de rugleuning van de tweede zitrij eenvoudig naar voren en klimmen naar de derde zitrij. We zitten met onze knieën tegen de leuning van de tweede zitrij die we weer opgeklapt hebben. Het is uit te houden, maar niet voor heel lange afstanden. Ons hoofd raakt net het dak. Let wel: ondergetekende is 1.90 meter lang.
Hetzelfde luxe leder
De derde zitrij is eigenlijk beter geschikt voor kinderen met kortere benen of tieners. Geeft niks, dat is bij nagenoeg elke zevenzitter auto zo en de RX 450h is hier geen uitzondering op. De kids hebben hun eigen bekerhouder, zitten op hetzelfde luxe leder als hun ouders en kunnen bovendien hun eigen airco bedienen. Betalen pa en ma wat meer voor een luxere versie, dan krijgen ze ook een USB-aansluiting voor hun tablet. Vanuit de kofferbak zijn de leuningen elektrisch neer te klappen. Doe je dat niet, bedraagt de bagageruimte 176 liter. Doe je dat wel, heb je 432 liter tot je beschikking. Maximaal kun je zelfs 1.665 liter kwijt.
Koning te rijk
Op de tweede zitrij is het meer dan prima vertoeven, ook voor lange mensen. De beenruimte is riant. En ook achter het stuur voel je de koning te rijk. Luxe materialen, zalige stoelen die eerder het predicaat zetels verdienen en vooral rust. Het valt ons elke keer weer op hoe rustgevend het interieur van een Lexus is, vooral de RX. Alsof je de buitenwereld buitensluit op het moment dat je het portier dichttrekt. En het hoge comfort, dat is ook typisch Lexus. Jammer dat de muisbediening van de multimedia een beetje roet in het eten gooit. Te omslachtig.
Deels elektrisch
Met de Lexus RX 450hL heb je altijd de beschikking over een automaat en All Wheel Drive. Een hybride SUV waarmee het zalig cruisen is. En deels elektrisch. Een plug-in komt er niet. Want rommelen met een snoer en gedoe met een stekker hoort niet bij het luxe leven zoals Lexus dat ziet. De accu laadt op zodra jij remt. Of gas terugneemt. Toen we ons best deden, reden we 1 op 15 gemiddeld. En dat mag gezien de grootte van de auto heel goed worden genoemd. Scheelt wel dat we in Zwitserland deels bergafwaarts reden en dan rijdt de RX hoofdzakelijk elektrisch.
Mooie aanvulling
Na afloop van de autotest met de Lexus RX 450hL kunnen we concluderen dat de zevenzitter een mooie aanvulling op de vijfzits versie is. Geen aanvulling die uit de lucht is komen vallen overigens. Volgens Lexus wilden RX-eigenaren een versie met nog meer ruimte en meer zitplaatsen. Die zullen vooral in Amerika wonen waar Lexus met gemak jaarlijks 300.000 tot 350.000 auto’s verkoopt. Maar ook hier in Europa zal er een markt zijn, hetzij een kleinere.