Autotest – Ford Kuga (2020), verrassend fijne familie-SUV
Met normale benzinemotor of als plug-in hybride
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
In het leveringsprogramma van Ford is de Kuga haast niet meer weg te denken. Naast de Fiesta en Focus is de Kuga een van de bestscorende modellen van Ford op dit moment. De nieuwe generatie Ford Kuga moet dat succes een stevige impuls geven en haalt alles uit de kast om kopers over de streep te trekken.
SUV’s
Ford heeft extreem hoge verwachtingen van SUV’s. In het bijzonder de middelgrote modellen als de Ecosport en gloednieuwe Puma. Ook de nieuwe Ford Kuga gaat een belangrijke rol spelen. Want vergis je niet: ook al was het uitgaande Kuga-model al wat op leeftijd, Ford verkocht in 2019 in totaal 161.400 exemplaren van de Ford Kuga in Europa. Een toename van vijf procent ten opzichte van het jaar ervoor. De algehele SUV-verkoop van Ford groeide in 2019 met ruim zes procent. Ford probeert dat momentum vast te houden met deze nieuwe Kuga.
Anders
En je ziet het meteen: de nieuwe Ford Kuga is sterk gewijzigd ten opzichte van de vorige Kuga. Zet oud en nieuw maar naast elkaar en je ziet direct grote verschillen. De nieuwe Kuga oogt nu wat sportiever en slanker, maar niet zozeer groter. Toch is hij stevig gegroeid. Hij is 45 mm breder, ongeveer 90 mm langer en 27 mm lager. Dat zijn flinke verschillen. De lengte bedraagt nu 4.629 mm, de breedte komt uit op 1.883 mm en de hoogte blijft steken op 1.675 mm. De wielbasis groeide met 20 mm naar 2.710 mm. Dankzij die gegroeide wielbasis nam ook de interieurruimte flink toe, met name op de achterbank. Daar is het nu veel beter zitten, ook als je 1,90 meter of langer bent.
“Zet oud en nieuw maar naast elkaar en je ziet direct grote verschillen.”
Bagageruimte
De bagageruimte van de nieuwe Ford Kuga ging er flink op vooruit: 456 liter bij het vorige type versus 645 liter voor de nieuwe Kuga in de meest gunstige opstelling. Dat is een flink verschil van 189 liter. Zeker, maar de achterbank in de Kuga is in de lengte verschuifbaar over maximaal 15 centimeter. Ford communiceert 645 liter, maar dat is in de meest gunstige opstelling. Wie de achterbank helemaal naar achteren plaatst, houdt 475 liter over. De PHEV-versie heeft overigens 411 tot 581 liter bagageruimte. Ook dat is nog altijd meer dan voldoende.
Lage tildrempel
De bagageruimte heeft een lage tildrempel en is hoekig van vorm. Daardoor kun je boodschappen eenvoudig in- en uitladen. Via twee trekhendels in de bagageruimte is de rugleuning van de achterbank eenvoudig in twee delen neer te klappen (kan ook met hendels bij de achterbank zelf). Er ontstaat dan een bijna vlakke laadvloer. De ingenieurs van Ford bedachten ook een slimme oplossing voor het opbergen van de oprolbare afdekhoes. Die past namelijk precies in de dubbele kofferbakbodem van de Kuga.
“Wie de achterbank helemaal naar achteren plaatst, houdt 475 liter over.”
Ford Kuga (2020), ALLES wat je moet weten – AutoRAI TV – REVIEW
Nederland: een lastige markt
Het Europese aanbod aan motorvarianten bestaat uit de Kuga Plug-In Hybrid, Kuga EcoBlue Hybrid (mild hybride) en Kuga Hybrid (volledig hybride), evenals de 2.0 en 1.5 EcoBlue dieselmotoren en 1.5 EcoBoost benzinemotoren. Dat is lekker veel keuze dus! Absoluut, maar door het moeilijke landelijke belastingklimaat biedt Ford in Nederland alleen de 225 pk sterke Kuga Plug-In Hybrid en Kuga 1.5 EcoBoost met 120 of 150 pk aan. Even de prestatiecijfers per motorisering onder elkaar…
Ford Kuga 1.5 EcoBoost 120 pk
Type: drie-in-lijn benzinemotor met turbo
Motorinhoud: 1.497 cc
Vermogen: 120 pk bij 5.500 tpm
Koppel: 240 Nm tussen 1.600 en 3.000 tpm
Transmissie: handgeschakelde zesbak
Topsnelheid: 184 km/u
0-100 km/u: 11,6 seconden
Ford Kuga 1.5 EcoBoost 150 pk
Type: drie-in-lijn benzinemotor met turbo
Motorinhoud: 1.497 cc
Vermogen: 150 pk bij 6.000 tpm
Koppel: 240 Nm tussen 1.600 en 4.000 tpm
Transmissie: handgeschakelde zesbak
Topsnelheid: 195 km/u
0-100 km/u: 9,7 seconden
Ford Kuga Plug-in Hybrid 225 pk
Type: vier-in-lijn benzinemotor, zonder turbo
Motorinhoud: 2.488 cc
Vermogen benzinemotor: 152 pk
Vermogen elektromotor: 130 pk
Systeemvermogen: 225 pk
Batterij: 14,4 kWh lithium-ion
Transmissie: eCVT met 8 fictieve versnellingen
Topsnelheid: 200 km/u
0-100 km/u: 9,2 seconden
Cilinderuitschakeling
Beide EcoBoost-turbobenzinemotoren hebben cilinderuitschakeling. Een primeur, want het zijn de eerste driecilindermotoren ter wereld met cilinderuitschakeling. De technologie schakelt automatisch een cilinder uit als de volledige kracht van de motor niet benut wordt. Binnen 14 milliseconden wordt de cilinder in- of uitgeschakeld. Daar merk je dus helemaal niets van.
“Je kan hem krijgen met een driecilinder EcoBoost-benzinemotor of als PHEV”
Plug-in hybride
De aandrijflijn van de Ford Kuga PHEV bestaat uit een 2,5-liter viercilinder Atkinson-benzinemotor met 152 pk, een elektromotor/generator met maximaal 130 pk en een 14,4 kWh lithium-ion-accupakket. Het samenspel tussen de elektromotor en benzinemotor gaat heel soepel. Zonder stoten of schokken schakelt de benzinemotor in of uit. Het accupakket kan via de aansluiting in het voorscherm opgeladen worden en geeft de Kuga PHEV een elektrisch rijbereik van 56 kilometer. Het tankklepje van de benzinetank zit linksachter. Door de lage CO2-uitstoot van slechts 26 gram per kilometer betaal je voor de PHEV zeer weinig BPM. Dat betekent dat de plug-in hybride goedkoper is dan de EcoBoost-benzinemotor met 150 pk. Op de prijzen gaan we straks verder in.
Rijden met een stekkerhybride
Rijden met een plug-in hybride kan zowel voor de zakelijk rijder als particulier interessant zijn, zolang je de auto maar aan de lader hangt om elektrisch te kunnen rijden. Met 56 kilometer WLTP-range – in de praktijk ongeveer 40 tot zelfs 65 kilometer – moet je dagelijkse ritten zoveel mogelijk elektrisch kunnen afleggen. Die benzinemotor hoeft dus niet veel te doen, bij goed gebruik. De elektrische range is sterk afhankelijk van de buitentemperatuur, het soort wegdek, het landschap en andere factoren. Wij noteren bij vertrek een range van 65 kilometer en hebben na 30 kilometer elektrisch rijden nog 30 kilometer range over. Ford is dus wat bescheiden.
“Rijden met een plug-in hybride kan zowel voor de zakelijk rijder als particulier interessant zijn.”
Vier rijmodi PHEV
De bestuurder kan door middel van vier aandrijflijnstanden – EV Auto, EV Now, EV Later en EV Charge – de elektrische aandrijflijn van de Kuga Plug-In Hybrid zo goed mogelijk benutten. Als de laadstatus van het accupakket zijn minimum bereikt heeft, schakelt het aandrijfsysteem automatisch over naar EV Auto. Dan ondersteunt de elektromotor de brandstofmotor met de tijdens de rit teruggewonnen energie om brandstof te besparen. Onderweg wordt het accupakket ook automatisch opgeladen doordat het systeem de energie die normaliter tijdens het remmen verloren gaat, terugwint en als elektriciteit opslaat in de accu’s. Via de EV-knop in de middentunnel kun je zelfstandig schakelen tussen de standen. De energieflow van de aandrijflijn kun je overigens monitoren via het display in het interieur.
Opladen van accupakket
Opladen kan via een regulier stopcontact thuis of via een wallbox of openbare laadpaal. Met een laadoutput van 230 volt duurt het minder dan 6 uur om het accupakket op te laden en met 3,7 kW laadkracht is dat minder dan 4 uur.
“De PHEV heeft het laagste geremde trekgewicht.”
Stevig afgevallen
In de basis is de Ford Kuga gegroeid. Resulteert dat ook in meer kilo’s? Nee. Dat komt door het nieuwe en veel lichtere C2-platform waarop Ford deze middelgrote SUV bouwt. Ten opzichte van zijn voorganger is de nieuwe Kuga 80 kilogram kwijtgeraakt. De 120 pk 1.5 EcoBoost-versie weegt nu 1.564 kilogram en mag geremd 1.600 kilogram trekken. De versie met 150 pk weegt hetzelfde, maar mag 1.800 kilogram geremd trekken. De PHEV-uitvoering is met 1.844 kilogram het zwaarst – komt onder meer door het 14,4 kWh accupakket – maar mag met 1.200 kilogram het minste trekken. Caravanliefhebbers opteren dus beter voor de conventionele benzineversies met handgeschakelde zesbak.
Andere verbeterpunten
De nieuwe Ford Kuga is ook stijver dan voorheen. Daarnaast heeft hij verbeterde, onafhankelijke achterwielophanging en een drastisch verbeterde stuurkolom voor meer stuurgevoel. Ford heeft daarnaast meer geluidsisolatie toegepast rond de wielkasten. Dat resulteert weer in meer stilte aan boord.
“Er is meer geluidsisolatie toegepast rond de wielkasten.”
Active Noise Control
Over stilte gesproken: Active Noise Control is een systeem met onder meer drie strategisch in het interieur geplaatste microfoons waarmee het motorgeluid wordt gemonitord. De technologie stuurt dan via het audiosysteem ‘tegengestelde’ geluidsgolven naar het interieur om ongewilde motor- en transmissiegeluiden te neutraliseren. Active Noise Control is standaard in de Kuga Plug-In Hybrid Vignale. Een ding is zeker: het is lekker stil aan boord, helemaal als je elektrisch rijdt.
Uitvoeringen
De Vignale vormt het absolute topmodel binnen de Kuga-familie. Je kan kiezen uit de Trend (basisversie), Titanium, Titanium X, ST-Line, ST-Line X of de Vignale. De Titanium oogt wat zakelijk en de Vignale legt het accent op luxe door een dakrails, bumperinzetten en instaplijsten in zijdeglans aluminium. Andere kenmerken van de Vignale: een verchroomde grille, een dubbele uitlaat, Windsor-lederen stoelbekleding met opvallend stikwerk en vloermatten met hoogpolige bekleding. Het klinkt bijna alsof we een Rolls-Royce aan het beschrijven zijn.
“De Vignale is lekker luxe, de ST-Line wat sportiever.”
Ford Kuga ST-Line
Het door ons geteste exemplaar betreft de ST-Line. Die heeft een met 10 mm verlaagde wielophanging en een iets sportievere onderstelafstemming, afgezien van sportievere bumpers natuurlijk. Verder heeft de ST-Line een zwarte grille, bumperbescherming aan de voorzijde, diffuser in de achterbumper en dakrails, een achterspoiler, dubbele sportuitlaat, 18-inch lichtmetaal (19-inch optioneel), donkere hemelbekleding, ST-Line stoelen met rode stiksels, aluminium pedalen, een afgevlakt stuurwiel en ST-Line-vloermatten en -instaplijsten.
Rijcomfort
Hoewel Ford de wielophanging met 10 mm heeft verlaagd, gaat dat niet ten koste van het comfort. De Kuga is ook als ST-Line nog voldoende comfortabel, maar heeft wel een sportiever randje. Het is de keuze voor de stuurman of -vrouw. Sowieso zit het met sturen wel goed bij de Kuga. Hij stuurt als een Ford: direct, sportief en met veel gevoel. Doen ze goed bij Ford. Rond de middenstand vraagt de besturing om wat gewenning. Die geeft soms een wat ‘plakkerige’ indruk.
“De zit- en stuurpositie is erg fijn.”
Interieur nieuwe Ford Kuga
Aan boord van de nieuwe Ford Kuga voel je je al snel thuis door de fijne zit- en stuurpositie en de ergonomische indeling van de knoppen op het dashboard. De zittingen van de stoelen voor en achter zijn wat kort, die hadden iets langer gemogen. Natuurlijk heeft de Kuga een fors kleurentouchscreen, maar Ford is niet vergeten dat een fysieke knop onderweg veel sneller te vinden is dan wanneer je als bestuurder in menu’s van het infotainmentsysteem moet duiken. De bediening van de temperatuur gaat dus lekker old school. Niets mis mee. Bij de PHEV-variant geen transmissiepook zoals bij de benzineversie met handbak, maar een draaiselectieknop voor het inschakelen van D, N, R of P. Scheelt ook ruimte.
Dit mag je ook verwachten
De Ford Kuga doet verder gezellig mee met de trends in autoland: het infotainmentsysteem ondersteunt Apple CarPlay en Android Auto, er is een inductielader voor het draadloos opladen van smartphones, Ford levert optioneel een haarscherp head-up display en als bestuurder kijk je optioneel uit op een digitaal instrumentarium (12,3-inch HD-display). De Kuga heeft naar wens ook een elektrisch bedienbare achterklep die via een voetbeweging onder de achterbumper is te openen. Werkt uitstekend.
“Je kan met tien apparaten tegelijk online op de wifi-hotspot.”
Internetten, lekker sociaal
Aan boord van de Kuga kunnen mensen gezellig – lekker ‘sociaal’ trouwens – internetten via een mobiele wifi-hotspot. Dat kan met liefst tien apparaten tegelijk. Ford speelt duidelijk op safe wat betreft dit aantal, ook al heeft de Kuga slechts vijf zitplaatsen. Met stemcommando’s zijn gemakkelijk de audio, navigatie en klimaatcontrole te bedienen. Ohja, en je hebt rijmodi, te weten Normal, Sport, Eco, Slippery en Deep Snow/Sand mode.
Veiligheid
Elke uitvoering van de Ford Kuga heeft standaard een rijstrookassistent, een botspreventiesysteem met voetgangers- en fietsersherkenning en een snelheidsbegrenzer. Op de lijst staat ook een waarschuwingssysteem voor kruisend verkeer, Adaptive Cruise Control (ACC) met Stop & Go, Speed Sign Recognition, een automatisch parkeerhulpsysteem, Evasive Steering Assist, Wrong Way Alert en Adaptive Front Lighting System. Ook in dat aspect doet de Kuga dus mee met de trends in autoland.
“De zittingen zijn wellicht wat aan de korte kant.”
Prijzen Ford Kuga
Concurrenten heeft de Ford Kuga genoeg. Denk maar aan de Opel Grandland X, Mazda CX-5, Kia Sportage, Skoda Karoq en Hyundai Tucson. Ford prijst zijn nieuwe Kuga mooi centraal in dit concurrentieveld. Wat de nieuwe Kuga moet kosten, check je hieronder. Ons advies: laat EcoBoost met 120 pk staan. Ga minimaal voor de EcoBoost met 150 pk. Die levert Ford standaard als Titanium en is de fijnere motor. De 120 pk Titanium kost 35.075 euro, terwijl je voor 1.250 euro meer de 150 pk-benzineversie hebt. De PHEV is er vanaf 36.195 euro, maar wordt standaard als Trend geleverd. De Titanium PHEV is er vanaf 37.945 euro. Afijn, alle prijzen staan hieronder.
Prijzen Ford Kuga 1.5 EcoBoost 120 pk
Trend: 33.325 euro
Titanium: 35.075 euro
Prijzen Ford Kuga 1.5 EcoBoost 150 pk
Titanium: 36.325 euro
Titanium X: 38.125 euro
ST-Line: 37.825 euro
ST-Line X: 39.625 euro
Prijzen Ford Kuga 2.5 Plug-in Hybrid 225 pk
Trend: 36.195 euro
Titanium: 37.945 euro
Titanium X: 39.745
ST-Line: 39.695 euro
ST-Line X: 41.495 euro
Vignale: 43.740 euro
Conclusie
Ford heeft de smaak met de nieuwe Puma goed te pakken. Net als die Puma steekt ook deze Ford Kuga goed in elkaar. Ford heeft goed nagedacht over wat klanten belangrijk vinden. Geen moeilijke menu’s dus, maar waar dat nodig is nog gewoon fysieke knoppen. De gegroeide buitenmaten maken van de Ford Kuga een bijzonder ruime SUV. Daarnaast is deze auto stil en comfortabel en stuurt hij verrassend fijn.
“Stil, comfortabel, stuurt prettig, erg goed ding!”
Voordelige PHEV
Nu Ford zelfs een PHEV-variant in het aanbod heeft die goedkoper is dan de duurste benzineversie, zou je als particulier ook voor een stekkerhybride kunnen kiezen. Je hoeft in dit geval niet eerst meer euro’s te spenderen om vervolgens de extra investering op langere termijn terug te verdienen. Je kan direct gaan besparen op je benzinerekening. Zolang je maar wel realiseert dat je een Kuga PHEV moet opladen om maximaal te profiteren van de aandrijflijn. Prijstechnisch is deze Ford Kuga plug-in hybride heel interessant, want hij is met 225 pk net zo sterk als de Opel Grandland X Hybrid, maar die is met 42.899 euro wel weer een stukje duurder. Een cadeautje van de staat is dat je met een PHEV in 2020, 2021, 2022, 2023 en 2024 vijftig procent korting krijgt op de reguliere wegenbelasting. En als je die PHEV niets vindt, dan kun je met zo’n EcoBoost-krachtbron uitstekend uit de voeten.