Autotest – Fiat 500X 1.3 Sport (2020)
Waarom je deze Italiaanse compacte crossover altijd in het rood moet nemen.
Door Wouter Vastenhout. Liefhebber van Italiaanse en Japanse merken. En van Mercedes. Rijdt een SLK 230 uit 1997 en een MX-5 uit 1995. En er staat ook een Fiat Stilo Abarth 5M17 met bouwjaar 2007 voor de deur. Keuzes, keuzes. |
Na de Fiat 500X Urban, Lounge, City Cross en Cross is er nu de Fiat 500X Sport. Het laat zich raden dat de Fiat 500X Sport de sportiefste versie van het kwintet is. Maar hoe sportief is-ie precies?
Verleidelijk rood
De Fiat 500X Sport waarin we een week mochten rijden, is een verleidelijk exemplaar. Dat komt vooral door de prachtig rode kleur van de carrosserie (meerprijs 450 euro). Die noemt Fiat dan ook niet voor niets Rosso Seduzione ofwel verleidelijk rood.
“Tijdens de testperiode keek menigeen naar de rode Fiat 500X Sport om”
De rode lakkleur is nieuw en steekt mooi af bij de titaniumkleurige buitenspiegelkappen, portiergrepen en lichtmetalen wielen (18-inch). Dat viel meer weggebruikers op, want tijdens de testperiode keek menigeen naar de rode Fiat 500X Sport om. Het zal ze niet zijn opgevallen dat de Sport-versie 13 millimeter dichter bij de weg ligt dan de andere versies, dus die nieuwsgierigheid moet wel aan de kleur te danken zijn.
Echte sportwagens
Ook de verchroomde dubbele uitlaat, brede achterbumper en LED-verlichting (kop- en mistlampen) laten de Fiat 500X Sport er sportief uitzien. En ook vanbinnen gaat het er sportief aan toe. Donkere hemelbekleding, sportief uitziende stoelen, een 3-spaaks sportstuur met afgeplatte onderzijde zoals echte sportwagens dat ook vaak hebben; het is er allemaal.
Zwart alcantara
Voor 600 euro is het stuur deels bekleed met zwart alcantara, precies waar je het stuur behoort vast te houden (kwart voor drie). Ook de overkapping van het instrumentencluster is dan met de prettig aanvoelende suèdeachtige stof bekleed. Ook krijg je aluminium pedalen, een aluminium voetsteun en instapverlichting. Allemaal zaken die het interieur van de Fiat 500X Sport er net even sportiever uit laten zien. Sportief rode stiksels in het leer van het stuur maken het plaatje compleet.
“De 1,3-liter 4-cilinder benzinemotor met turbo levert 110 kW/150 pk”
Sport, geen Supersport
De Fiat 500X Sport maakt zijn sportieve look voor een groot deel waar. De 1,3-liter 4-cilinder benzinemotor met turbo levert 110 kW/150 pk. In 9,1 seconden zit je vanuit stilstand op 100 km/uur. De topsnelheid bedraagt 200 km/uur. Niks mis mee, maar een ‘gewone’ Fiat Tipo 1.4 is nauwelijks langzamer. Neemt niet weg dat je er een uiterst vlotte rijstijl op na kunt houden. En de 500X heet tenslotte Sport, geen Supersport.
Standaard 6-trapsautomaat
De 500X Sport voelt levendig aan, stuurt prettig direct (Fiat heeft de stuurinrichting aangepast) en is stevig geveerd zonder oncomfortabel te worden. Een 6-trapsautomaat met dubbele koppeling is standaard. Een beetje onrustig is die automaat wel. En op het moment dat je het gaspedaal stevig intrapt, houdt-ie even in voordat-ie doet wat je wilt. Als je echter niet te bruusk met het gaspedaal omspringt, schakelt de automaat naadloos op en valt er prima mee te leven. Een handbak is mogelijk, maar dan alleen in combinatie met de minder sterke 1.0 benzinemotor (84 kW/115 pk).
Ietsje meer beenruimte
De Fiat 500X zonder Sport-toevoeging kennen we alweer een tijdje. De compacte crossover komt in 2015 op de markt en krijgt in 2018 na een bescheiden facelift zijn huidige vorm. Heel populair is-ie in Nederland nog niet geworden. Terwijl je de 500X in thuisland Italië regelmatig kunt spotten. Pluspunten zijn het speelse design, het comfortabele weggedrag en de binnenruimte, al zou op de achterbank ietsje meer beenruimte welkom zijn.
(tekst loopt door onder de fotogalerij)
Heel exclusief
Met de komst van de Sport-versie zul je de Fiat 500X niet opeens veel vaker tegenkomen, denken we. Aan de auto ligt het niet, die biedt genoeg voordelen zoals meer dan voldoende power, een prima onderstel, een keurig interieur (de harde kunststoffen die je hier en daar tegenkomt, doen geen afbreuk aan de kwaliteit van het geheel), een prettig bedienbaar multimediasysteem en voldoende ruimte. Neem er een in het Rosso Seduzione en je rijdt er bovendien heel exclusief bij.
Fiat 500X Sport: vanaf 28.590 euro
De prijzen van de Fiat 500X Sport beginnen bij 28.590 euro (84 kW/115 pk). De door ons gereden 1.3 Sport met 110 kW/150 pk is er vanaf 31.590 euro.
Fiat 500X 1.3 Sport (2020) – Hoe sportief is-ie precies? | AutoRAI TV