Autotest – BMW M8 Gran Coupé Competition (2021), een uitstervend ras
Barbaars snel, indrukwekkend comfortabel
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
We leven in een tijd waarin de meeste elektrische auto’s sneller naar 100 km/u kunnen accelereren dan benzinemodellen. Maar bij die BEV’s ontbreekt het aan een ding: emotie. Geluid is nog altijd een overtuigende factor in de beleving van een auto. Een auto als de BMW M8 Gran Coupé Competition produceert op verzoek een prachtige V8-symfonie, maar blijkt ook prima in staat om fluisterstil te cruisen. Maakt dat van de BMW M8 – zolang er nog M-modellen met benzinemotor bestaan – een buitenkans?
Drie smaken, of toch zes?
De BMW M8 is er in drie smaken. Hoewel: eigenlijk in zes. Leggen we zo uit. Allereerst zijn er drie carrosserievarianten: de Coupé, Cabrio en de Gran Coupé. De M8 Coupé start bij 206.287 euro, de M8 Cabrio bij 216.299 euro en de M8 Gran Coupé bij 204.585 euro. Je leest het goed: extra zitplaatsen zijn in dit geval stukken goedkoper. BMW levert daarnaast nog twee versies van elke carrosserievorm, want je kunt kiezen uit een ‘reguliere’ M8 of een Competition-uitmonstering. Dat brengt het totaal op zes varianten.
600 pk voor de ‘gewone’ BMW M8
De ‘gewone’ BMW M8-versies hebben allemaal een 600 pk en 750 Nm sterke 4,4-liter achtcilinder met twee turbo’s. In het geval van de M8 Gran Coupé goed voor een topsnelheid van 250 km/u en een 0-100-tijd van slechts 3,3 seconden. Echt behelpen is dat niet toch? Toch kan het nog gekker. Dat bewijst BMW met de Competition-variant.
“Extra zitplaatsen zijn in dit geval stukken goedkoper.”
M Competition Package
Het zogeheten M Competition Package is niet heel goedkoop. Je moet er voor de M8 Gran Coupé 17.000 euro – en vijftig eurocent – voor bijbetalen. Je krijgt dan wel wat leuke extra’s. Extra motorvermogen, een directere besturing en een specifiek afgestemd, doorontwikkeld onderstel. Klinkt goed toch?
Extra turbodruk
Met het M Competition Package stijgt het vermogen van de achtcilinder naar 625 pk, goed voor een 0-100-tijd van 3,2 seconden. Deze toename in vermogen wordt gerealiseerd door extra turbodruk in het hogere toerenbereik. De achtcilinder ademt uit via een M-sportuitlaatsysteem. Het geluid is heerlijk. Lekker diep, zwaar en donkerbruin. Echt een roffel die je van een M8 mag verwachten.
Extra feedback tijdens rijden
Het specifiek afgestemde onderstel, de stijvere motorsteunen en de directere besturing zorgen voor extra feedback tijdens het rijden. Tot slot voert BMW de Competition-versie uit in Jet Black uitgevoerde, gesmede 20-inch lichtmetalen M wielen, bredere achterbanden, zwart verchroomde dubbele eindpijpen en diverse designelementen in hoogglans zwart.
Begeerlijke opties op de BMW M8 Gran Coupé
Het prijskaartje van een BMW M8 Gran Coupé met M Competition Package stijgt wel in een keer naar dik 221.000 euro. En dan ben je nog niet klaar hoor, want opties zijn er nog in overvloed. Sterker nog: de door ons gereden testauto in M Marina Bay Blau moet een slordige 255.500 euro kosten. Als extra heeft deze BMW bijvoorbeeld ook nog het M Driver’s Package (2.616 euro) waarmee de topsnelheid wordt verhoogd naar 305 km/u. Voor een auto als deze M8 is dat haast een verplichte optie. Met deze sportlimousine wil je de ‘benen strekken’ op de Autobahn of op het circuit.
M Carbon exterieurpakket
Nog een optie op deze auto is het overheerlijke M Carbon exterieurpakket (5.765 euro). De luchtgeleiders aan weerszijden in de voorbumper, de buitenspiegelkappen en achterspoiler worden dan uitgevoerd in met koolstofvezel versterkte kunststof (CFRP). Prachtig om te zien. Het pakket wordt afgerond met een diffusorinzet aan de achterzijde in hetzelfde exclusieve materiaal. Een M Carbon motorafdekplaat (1.281 euro) mag niet ontbreken, net als de M carbon-keramisch remmen (9.395 euro) met kenmerkende gouden remklauwen. De prachtige M carbon-kuipstoelen (4.216 euro) heeft deze testauto dan weer niet, maar ze zijn wel het overwegen waard.
“Met het M Competition Package stijgt het vermogen van de achtcilinder naar 625 pk.”
Bowers & Wilkins
Nog een aanrader is het Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound Systeem van 4.750 euro. Je kunt tenslotte niet altijd volgas rijden en moet af en toe ook wat ontspannen. Deze geluidsinstallatie – met in totaal 16 luidsprekers en een totaal vermogen van 1.400 watt – is pure verwennerij voor de oren, net als de V8 overigens.
Multitalent
Maar – en nu komt het – de 5.098 mm lange BMW M8 Gran Coupé Competition is elke euro waard. Want het is een multitalent. Het is een supercar in smoking. Heerlijk stil en comfortabel op de langere afstanden, maar met een druk op een van de rode M-knopjes op het stuurwiel tover je de auto om in een ware supercar, inclusief knallende soundtrack en wendbaar weggedrag. Stampen, stampen en nog eens stampen: deze BMW lust er pap van.
“Het is een supercar in smoking.”
Enkel achterwielaandrijving
Barbaars snel, soms zelfs venijnig als je hebt gekozen voor louter achterwielaandrijving. Want jawel: BMW rust deze M8 Gran Coupé uit met een slim xDrive-aandrijfsysteem. Bij normaal gebruik is het gewoon een vierwielaandrijver, maar je kunt ervoor kiezen om de vooras volledig uit te schakelen waardoor alle 625 pk’s richting de achterwielen gaan. Oei, dan kun je driften tot je een ons weegt. Rijden met AWD is overigens net zo leuk, want dan is deze BMW op z’n snelst. Met launch control sprint je in 3,2 seconden naar 100 km/u.
Eindschot
De vermogensopbouw is indrukwekkend. Onderin staan al vanaf 1.800 toeren per minuut alle 750 Newtonmeters tot je beschikking. En dat gaat door tot 5.860 toeren per minuut. Bovenin geeft de V8-motor gevoelsmatig nog een eindschot. Heel indrukwekkend, helemaal als je de achttraps M-transmissie zo hebt ingesteld dat ie lekkere klappen geeft bij elke verzetswissel. Je kunt deze BMW M8 Gran Coupé Competition dankzij een overload aan elektronica helemaal naar je eigen hand zetten. Elke setting valt aan te passen zodat een auto ontstaat zoals jij hem hebben wilt.
“Met launch control sprint je in 3,2 seconden naar 100 km/u.”
Ook normaal te rijden
Net zo indrukwekkend is het comfort aan boord, helemaal op de snelweg is het heerlijk cruisen. Let niet op het verbruik, want met 1 op 8 ben je al keurig bezig. Het comfort zit hem vooral in de souplesse van de aandrijflijn, het fijne onderstel met lange wielbasis en de haast perfecte demping. De afwerking aan boord is keurig voor elkaar. Aluminium, leder, koolstofvezel, fraaie stiksels, alles klopt en is van hoog niveau. Dat maakt van het interieur een fijne werkplek, maar ook een plek om te ontspannen. Want zelfs achterin deze BMW zitten is geen straf. Je hebt meer dan genoeg beenruimte en bent van alle gemakken voorzien.
Zeldzame combinatie
De BMW M8 Gran Coupé Competition is een uitstervend ras omdat de dagen performance-auto’s met van louter een verbrandingsmotor geteld zijn. Om die reden vormt deze BMW M8 Gran Coupé Competition een buitenkans. Hij combineert het rauwe randje van een supercar met de loungekwaliteiten van een statige saloon. Dankzij de nodige elektronica en topcomponenten ontstaat daardoor een machtige cocktail waarvan je geen genoeg krijgt. Ervan proeven resulteert in maar een logische reactie: mmmmm, heerlijk.