![Twee grijze BMW Alpina-auto's staan geparkeerd buiten een modern gebouw met grote glazen ramen. De auto aan de linkerkant is een sedan en de auto aan de rechterkant is een stationwagen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/07/ALPINA-B3-Sedan-Touring-Dusseldorp-1-of-6-640x480.jpg)
Autotest – BMW Alpina (2021) – De ultieme daily driver!
Snelste productiestationwagen ter wereld nu officieel verkrijgbaar in Nederland
![AutoRAI.nl logo](https://autorai.nl/wp-content/themes/autorainl/src/img/logo-autorai-nl.png)
Goed nieuws voor echte autoliefhebbers: er is eindelijk een officiële Alpina-dealer in Nederland. Voor de stijlvolle maar krachtige BMW Alpina-modellen kun je voortaan bij BMW- en Mini-dealer Dusseldorp Automotive terecht, en hoef je niet meer de grens over om eigen importeur te spelen. Bij Dusseldorp BMW Apeldoorn krijgen we maar liefst drie Alpina-sleutels overhandigd, zodat we meteen goed kennis kunnen maken met het bijzondere merk.
Dusseldorp Automotive
Het is voor het eerst dat de in 1965 opgerichte autobouwer een eigen dealer in Nederland krijgt. Dusseldorp kreeg de afgelopen jaren steeds meer aanvragen voor Alpina-modellen en heeft daarom besloten om de modellen officieel te importeren. De Dusseldorp-vestigingen in Den Haag en Apeldoorn hebben nu – naast het BMW- en Mini-logo – het Alpina-logo aan de gevel hangen.
Alpina BMW
Je ziet ze wel eens rijden in ons land, maar hoe zat dat ook alweer met Alpina? Het merk wordt vaak gezien als huistuner van BMW, maar dat is onjuist. Zo is het wel begonnen, maar sinds 1983 is het een officiële autofabrikant, met eigen chassisnummers. De auto’s staan ook niet als BMW, maar als Alpina op kenteken. Het mag dan ook als geen verassing komen dat Alpina meer dan alleen een paar cosmetische aanpassingen doorvoert op BMW-modellen.
Samenwerking BMW
De Alpina-fabriek is gevestigd in het Duitse dorpje Buchloe, op een uur afstand van het BMW-hoofdkantoor in München. Er werken zo’n 300 medewerkers en er rollen jaarlijks zo’n 1.500 tot 2.000 auto’s van de fabrieksband.
Alpina werkt extreem nauw samen met BMW en Alpina-modellen worden zelfs in elkaar gezet op de bestaande productielijnen van BMW. Het productieproces gaat als volgt: een BMW-model wordt op de BMW-productielijn voorzien van een Alpina-aandrijflijn en onderstel. Zodra de auto van de band is gerold bij BMW, gaat hij door naar de Alpina-fabriek in Buchloe, waar onder andere de cosmetische aanpassingen plaatsvinden.
Dit gestroomlijnde proces zorgt soms wel voor een lange levertijd. Zo wordt bijvoorbeeld de gigantische BMW Alpina XB7 SUV in de BMW-fabriek in de Amerikaanse staat South Carolina gebouwd. Daar moeten de Alpina-onderdelen dus eerst naar toe worden gescheept vanuit Buchloe, waarna de volledig geassembleerde auto weer naar Buchloe moet voor de laatste details.
Personaliseren
In Buchloe worden de herkenbare 20-spaaks velgen gemonteerd, maar ook andere elementen, zoals de bekende voorbumper waar Alpina op staat. Dit is ook de fase waar klanten de auto kunnen personaliseren. Klanten kunnen het interieur geheel naar eigen smaak samenstellen, zoals dat ook bij merken als Rolls-Royce gaat. Alpina heeft zelfs de zelfde leerleverancier als de chique Engelse autofabrikant.
Wolf in schaapskleren
In tegenstelling tot BMW M-modellen, zijn Alpina’s ingetogen gestyled. Dat is voor een groot deel de charme van het merk en maakt ze bovendien aantrekkelijk om zakelijk te rijden. Niet alleen omdat je ze ook kunt leasen bij Dusseldorp, maar vooral omdat je met een BMW M4 of Audi RS6 toch wat vreemd voor de dag komt bij een klant. Dat is bij de meeste Alpina’s absoluut niet het geval. Terwijl ze qua vermogen niet onderdoen, zoals we zelf hebben mogen ervaren.
Om kennis te maken met de line-up van Alpina mogen we drie modellen back-to-back proberen. We volgen een mooie route die dwars door Twente uitgestippeld is. We beginnen meteen goed en stappen in de BMW Alpina B5. Vanaf de Dusseldorp Alpina-showroom in Apeldoorn zetten we koers richting de Sallandse Heuvelrug.
![Voor een modern wit gebouw met grote ramen en een groen gazon staat een strakke BMW Alpina stationwagen geparkeerd.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/07/ALPINA-B3-Touring-Dusseldorp-5-of-7-640x480.jpg)
![Een donkergrijze BMW Alpina stationwagen staat geparkeerd op een verharde weg voor een modern gebouw met groen en een blauwe structuur op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/07/ALPINA-B3-Touring-Dusseldorp-6-of-7-360x270.jpg)
![Een strakke zwarte BMW Alpina SUV staat geparkeerd in een straat voor een modern wit gebouw met grote ramen en verzorgde struiken.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/07/ALPINA-XB7-Dusseldorp-1-of-12-360x270.jpg)
![Een bordeauxrode BMW Alpina sedan staat geparkeerd op een verharde weg voor een modern wit gebouw met rechthoekige ramen en aangelegd groen. Op de voorgrond is wazig hoog gras te zien.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/07/ALPINA-B8-Dusseldorp-8-of-10-640x480.jpg)
![Een donkergroene BMW Alpina SUV staat geparkeerd in een straat voor moderne gebouwen met grote glazen ramen en netjes gesnoeide heggen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/07/ALPINA-XB7-Dusseldorp-3-of-12-360x270.jpg)
![Achteraanzicht van een kastanjebruine BMW 8 Serie geparkeerd op straat, met een kentekenplaat met de tekst "OA-LB 8800", voorzien van een quad-uitlaatsysteem en lichtmetalen velgen, die doen denken aan het verfijnde ontwerp dat typisch is voor BMW Alpina-modellen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/07/ALPINA-B8-Dusseldorp-10-of-10-360x270.jpg)
BMW Alpina B5 Touring
Terwijl Audi hoge ogen gooit met de RS6 Avant, weigert BMW een M5 Touring op de markt te brengen. Alpina vult het gat mooi in met de Alpina B5. Het recept is inmiddels bekend: men neemt een BMW 5 Serie Touring en gooit er een Alpina-sausje overheen.
De saus bestaat uit een 621 pk en 800 Nm sterke 4,4-liter achtcilinder, die zorgt voor een 0-100-tijd van 3,6 seconden en een topsnelheid van 330 km/u. Dat lees je goed ja, de Alpina B5 is een kanon. Het is zelfs de snelste productiestationwagen ter wereld.
Met de B5 kun je een uitstekend rondetijd neerzetten op de Nürburgring, maar een Alpina kan meer dan dat. Een groot verschil met M- AMG- en RS-modellen is het comfort dat een Alpina biedt. De reis naar het circuit vinden ze eigenlijk veel belangrijker bij Alpina.
Alpina’s zijn echte Autobahn-cruisers. Het onderstel vangt oneffenheden in de weg op elke snelheid moeiteloos op en de besturing is strak maar niet onrustig. Er zijn weinig peformance-auto’s die zoveel comfort bieden.
![Een grijze BMW Alpina stationwagen staat geparkeerd op een verharde weg omgeven door groene bomen en gras, met een gedeeltelijk bewolkte lucht op de achtergrond. De auto heeft een Duits kenteken met de tekst "OAL BB1.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/07/Alpina-B5-2021-5-640x480.jpeg)
![Op een grindweg bij een T-splitsing staat een strakke grijze BMW Alpina B5 geparkeerd, omgeven door bomen en een open veld. De auto, voorzien van het Duitse kenteken "OAL-BB 1", valt op in zijn schilderachtige landelijke omgeving.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/07/Alpina-B5-2021-1-360x270.jpeg)
![Binnenaanzicht van een moderne BMW Alpina met een stuur, een digitaal dashboard, een infotainmentsysteem en verschillende bedieningselementen. De ramen op de achtergrond zorgen voor natuurlijk licht en benadrukken het strakke design.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/07/DSC07667-360x270.jpg)
BMW Alpina B3 Touring
Inmiddels zijn we met de B5 Touring vanaf Apeldoorn binnendoor naar het dorpje Hellendoorn gereden. Daar staan we aan de voet van de Holterberg: een van de mooiste – zoniet de mooiste – weg van Nederland, die dwars door het Nationaal Park Sallandse Heuvelrug loopt. De B5 is ons wat te groot voor de scherpe bochten die voor ons liggen, dus we stappen over op de Alpina B3 Touring. Ook de B3 biedt het nodige comfort, maar is door zijn afmetingen zeer geschikt om flink hard een bocht in te smijten.
In de B3 Touring kom je ook geen power te kort. De 3,0-liter zes-in-lijn is goed voor 462 pk en een stevige 700 Nm. Binnen 3,6 seconden zit je op de 100 km/u en hij trekt door tot 303 km/u.
Het is wat ons betreft de ideale daily driver. Er is power, comfort en zat ruimte achterin om lekker met het hele gezin op vakantie te gaan. Als je in een sportieve bui bent en het gaspedaal diep intrapt, trekt de motor heerlijk door, maar rustig cruisen is ook geen probleem. Dankzij het indrukwekkende koppel hoeft je bijna geen moeite te doen om vooruit te komen, en draait de motor bij een snelheid van 100 km/u slechts zo’n 1.200 toeren.
Uiteraard hangt er een stevig prijskaartje aan al dit moois – mede dankzij ons belastingstelsel. De Alpina B3 begint in Nederland vanaf 129.294 euro. Voor dat geld heb je wel een auto waar je ongeveer alles mee kunt, behalve een modderpoel opzoeken. Al kom je dankzij vierwielaandrijving ook daar nog wel uit.
![Een donkergrijze BMW Alpina stationwagen staat op straat geparkeerd voor een wit gebouw met groen-wit gestreepte luifels. Het gebouw heeft aan de muur gemonteerde lantaarns en een wapen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/07/Alpina-B3-2021-5-640x480.jpeg)
![Close-up van een grijze BMW Alpina met zilverkleurige lichtmetalen velgen, geparkeerd aan de kant van de weg voor een gebouw met witte bakstenen muren en ramen met luiken.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/07/Alpina-B3-2021-6-360x270.jpeg)
![Close-up van de voorkant van een grijze BMW Alpina-auto met Nederlands kenteken L-587-LV, gedeeltelijk geparkeerd op straat en trottoir.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/07/Alpina-B3-2021-7-360x270.jpeg)
![Een strakke grijze BMW Alpina stationwagen staat buiten geparkeerd op een verhard terrein, omgeven door weelderige groene bomen op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/07/Alpina-b3-2021-10-640x480.jpeg)
![Binnenaanzicht van een moderne BMW Alpina met de bestuurdersstoel, het stuur, het dashboard met digitaal display en groene bomen zichtbaar door de ramen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/07/ALPINA-B3-Sedan-Dusseldorp-9-of-11-360x270.jpg)
![Close-up van de achterkant van een donkergekleurde BMW Alpina-auto, geparkeerd op straat, met de achterlichten en het Nederlandse kenteken.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/07/Alpina-B3-2021-3-360x270.jpeg)
BMW Alpina B8
Het is tijd voor onze laatste auto wissel. In de BMW Alpina B8 Gran Coupé zetten we koers richting Laren (Gelderland). De reusachtige luxe sportauto is – in tegenstelling tot de B5 en B3 – wel een opvallende verschijning. Daar kan Alpina weinig aan veranderen, dat zijn nou eenmaal de lijnen van de auto.
In dezelfde week hebben we ook de BMW M8 Gran Coupé getest, dus we kunnen de auto’s mooi vergelijking. Het verschil met de M8 zie je meteen. De M8 schreeuwt om aandacht en is voorzien van allerlei stoere hoogglans zwarte designelementen, terwijl de B8 slechts voorzien is van Alpina-striping op de zijkant en subtiel gewijzigde voor- en achterbumpers.
De B8 heeft net als de M8 dezelfde 4,4-liter V8 onder de motorkap. Maar waar de M8 het ‘slechts’ met 750 Nm moet doen, beschikt de B8 over 800 Nm koppel. Dit maakt nog eens duidelijk waar de focus op ligt bij Alpina. De souplesse die het extra koppel levert tijdens een dagelijkse rit is belangrijker dan meer pk’s voor op het circuit. Met 621 pk zit het vermogen trouwens ook wel snor in de B8. Voor deze spectaculaire supersaloon moet je wel dik 220.000 euro neerleggen.
![Een rode BMW Alpina B8 sedan staat geparkeerd op een verhard oppervlak, met bomen en een straatlantaarn op de achtergrond, wat het strakke design en de elegantie van de BMW Alpina-serie benadrukt.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/07/Alpina-B8-2021-18-640x480.jpeg)
![Een achteraanzicht van een rode BMW Alpina B8, buiten geparkeerd op een zonnige dag. Op het kenteken van de auto staat "OAL B 8800". Bomen en een brug zijn zichtbaar op de achtergrond, wat de elegantie en kracht benadrukt die synoniem is aan BMW Alpina.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/07/Alpina-B8-2021-7-360x270.jpeg)
![Achteraanzicht van een kastanjebruine BMW Alpina-auto met dubbele uitlaten, een Europees kenteken met de tekst "OAL B 8" en een serene watermassa en een pittoreske brug op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/07/Alpina-B8-2021-6-360x270.jpeg)
![Close-up van de linkervoorkant van een rode BMW Alpina, geparkeerd op een verhard oppervlak, met een stijlvolle lichtmetalen velg en blauwe remklauwen. De achtergrond toont groen en een deel van een ander voertuig.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/07/Alpina-B8-2021-12-640x480.jpeg)
![Close-up van de achterkant en het stuur van een rode BMW Alpina met opvallende zilverkleurige lichtmetalen velgen en krijtstreepdetail.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/07/Alpina-B8-2021-10-360x270.jpeg)
![Binnenaanzicht van een moderne BMW Alpina met een stuur, digitaal display en navigatiesysteem, met gebouwen en groen zichtbaar buiten de ramen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/07/ALPINA-B8-Dusseldorp-6-of-10-360x270.jpg)
![Close-up van een BMW Alpina-autowiel met een meerspaaks lichtmetalen velg. De remschijf en blauwe remklauw zijn zichtbaar door de spaken en de centrale wielnaaf is voorzien van een logo.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/07/Alpina-B8-2021-2-640x480.jpeg)
![Vooraanzicht van een strakke rode BMW Alpina, geparkeerd op een verhard terrein, perfect omlijst door weelderige groene bomen op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/07/Alpina-B8-2021-14-360x270.jpeg)
![Close-up van een kastanjebruine BMW Alpina-auto met witte 'Alpina'-tekst en streepdetails op de zijkant.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/07/Alpina-B8-2021-11-360x270.jpeg)
BMW Alpina XB7
Het enige model die we niet getest hebben is de XB7. Laat dit toevallig het eerste Alpina-model zijn dat al verkocht is en binnenkort op geel kenteken staat. Er zullen ongetwijfeld nog een paar volgen. Deze reus op wielen vult namelijk wederom een gat op in de BMW line-up. BMW denkt er namelijk niet aan om een M-versie van de X7 te maken. Gelukkig gooit Alpina ook in deze bolide de 621 pk sterke 4,4-liter V8, waardoor dat probleem opgelost is.
Het is moeilijk te geloven als je hem ziet staan, maar hij heeft slechts 4,2 seconden nodig om naar 100 km/u te sprinten. En wie het aandurft kan geflitst worden op 290 km/u. Mede dankzij een CO2-uitstoot 316 g/km, is de vanafprijs 232.135 euro in ons land.
De SUV heeft drie zitrijen en is het ultieme statussymbool als je in de voetballerij, muziekindustrie of vlogscene zit. Een Lamborghini Urus of Audi RSQ8 zijn leuk, maar origineel zijn ze niet meer in deze kringen. Rij met de Alpina XB7 door de Pieter Cornelisz en alle carspotter struikelen waarschijnlijk over elkaar heen om je tegemoet te rennen. Onze verwachting is dan ook dat de XB7 in ons land goed gaat scoren in deze doelgroep. Lezen jullie mee Enzo en Memphis?
![Op een stenen oprit voor een garage met glazen deuren staat een donkergrijze BMW Alpina SUV met Europees kenteken geparkeerd.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/07/Alpbina-XB7-2021-6-640x480.jpeg)
![Vooraanzicht van een metaalgrijze BMW Alpina SUV geparkeerd voor een garage, waarbij de kenmerkende grille en koplampen prominent zichtbaar zijn.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/07/Alpbina-XB7-2021-5-360x270.jpeg)
![Een grijze BMW Alpina SUV staat geparkeerd op een verhard oppervlak voor een gebouw met grote ramen en een overstek.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/07/Alpbina-XB7-2021-8-360x270.jpeg)
![Een close-up van de voorkant van een donkergekleurde BMW Alpina-auto met een kentekenplaat met de tekst "OAL XB 707" en het merk "ALPINA" op de onderbumper, geparkeerd op een bakstenen oppervlak.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/07/Alpbina-XB7-2021-2-640x480.jpeg)
![Close-up van de achterhoek van een donkergekleurde BMW Alpina-auto, met het achterlicht en het embleem "XB7" op de kofferbak.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/07/Alpbina-XB7-2021-4-360x270.jpeg)
![Close-up van het voorwiel en spatbord van een donkerblauwe BMW Alpina luxe SUV, geparkeerd op een verhard oppervlak voor een gebouw met glazen deuren. De auto is voorzien van grote, meerspaaks lichtmetalen velgen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/07/Alpbina-XB7-2021-1-360x270.jpeg)
![Het interieur van een BMW Alpina straalt luxe uit met zijn leren stuur, digitaal dashboard en groot touchscreen display met navigatie. De bruinleren stoelen maken de weelderige sfeer compleet.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/07/ALPINA-XB7-Dusseldorp-13-of-12-640x480.jpg)
![Close-up van een BMW Alpina V8 BiTurbo-motor onder de motorkap, die het precisievakmanschap laat zien. Op de motorkap zijn zowel het BMW- als het Alpina-logo prominent aanwezig, wat ongeëvenaarde prestaties symboliseert.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/07/ALPINA-XB7-Dusseldorp-12-of-12-360x270.jpg)
![Twee BMW Alpina-auto's, een zwarte en een grijze, geparkeerd voor een autoservicegarage met grote, open deuren en doorzichtige ramen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/07/Alpbina-XB7-2021-9-360x270.jpeg)
Conclusie
De eerste kennismaking met de nieuwe Alpina-modellen is uitstekend bevallen. De filosofie van Alpina spreekt ons aan. Peformance-auto’s zijn leuk, maar in dagelijks gebruik vaak een drama. Dat doet Alpina stukken beter. Dat de styling niet schreeuwerig is verdient ook punten wat ons betreft. Het woord Alpina onderaan de voorbumper zegt autoliefhebbers genoeg.
De orderboeken zijn per direct geopend. Geïnteresseerde kunnen terecht op: www.dusseldorpbmw.nl/alpina