Auto’s van toen: Het Pientere Pookje van DAF is 60 jaar
DAF-personenauto met Variomatic zestig jaar geleden geïntroduceerd
DAF presenteerde op de AutoRAI van februari 1958 de DAF 600, een kleine personenauto met traploos variabele transmissie, de Variomatic. Het DAF Museum in Eindhoven wijdt vanaf vandaag een speciale expositie aan de eerste personenauto van DAF.
Sensatie
Het was een regelrechte sensatie op de AutoRAI van 1958: na jaren verscheen er weer een Nederlandse personenauto, de DAF 600. En die was voorzien van een automatische versnellingsbak – iets wat tot dan toe vooral aan ‘grote Amerikaanse sleeën’ was voorbehouden. Tijdens de show werden al zo’n vierduizend bestellingen geplaatst.
“Het DAF Museum organiseert vanaf zondag 18 februari een speciale tentoonstelling over de DAF 600.”
Eerlijk is eerlijk
De DAF 600 moest concurreren met autootjes als de Fiat 600, de Volkswagen Kever en de Lloyd LP400. En eerlijk is eerlijk: het Nederlandse product oogt eleganter dan zijn tegenstrevers. En niet alleen dat: de DAF was groot genoeg voor vier personen en hun bagage. Maar daar had het luchtgekoelde boxermotortje van slechts 600 cm3 en 22 pk natuurlijk wel wat moeite mee.
“Een automaat was tot dan toe aan ‘grote Amerikaanse sleeën’ voorbehouden en nu had ook de kleine Nederlandse auto er een!”
Variomatic
Het unieke aan de DAF – élke DAF-personenauto – is dus zijn transmissie. De Variomatic brengt het motorvermogen traploos over naar de achterwielen, via een stelsel van poelies en rubberen riemen. Daarbij blijft het toerental vrijwel constant.
Poelies en riemen
Eenvoudig gezegd worden de voorste poelies aangedreven door de motor. Ze bestaan – net als de achterste poelies – uit conische helften die van en naar elkaar kunnen bewegen, zodat de diameter varieert. Die riemen die over de poelies lopen, brengen de achterste poelies in beweging en die drijven op hun beurt de achterwielen aan.
“De Variomatic brengt het motorvermogen traploos over naar de achterwielen, via een stelsel van poelies en rubberen riemen en kiest steeds traploos de optimale overbrenging voor elke snelheid.”
Traploos
Naarmate de snelheid toeneemt, gaan de achterste poelies open en wordt de diameter kleiner, terwijl de voorste poelies sluiten zodat hun diameter groter wordt. En andersom als de auto vertraagt. Zo kiest de transmissie steeds traploos de optimale overbrengingsverhouding voor elke snelheid. Vandaar de bijnaam Het Pientere Pookje voor de Variomatic.
Van Variomatic naar Formule 1
Hub van Doorne, samen met zijn broer Wim de oprichter van DAF, bleef de Variomatic-transmissie verder ontwikkelen. Dat resulteerde in de veel compactere CVT. En die wordt toegepast in auto’s van diverse merken, groter en sterker dan de DAFjes van weleer. Tot in de Formule 1 aan toe, want in 1993 experimenteerde Williams-Renault met de CVT. Die continu variabele transmissie maakte de auto meerdere seconden per ronde sneller. Daarom verbood de FIA het gebruik van de CVT in de Formule 1.
“Williams-Renault experimenteerde met de CVT in de Formule 1. De transmissie maakte de auto meerdere seconden per ronde sneller en daarom verbood de FIA de CVT.”
Expositie in DAF Museum in Eindhoven
Het DAF Museum in Eindhoven – de bakermat van DAF – organiseert een speciale tentoonstelling over het eerste model van DAF Personenauto’s. Vanaf vandaag tot begin april kom je alles te weten en kun je een groot aantal exemplaren van de DAF 600 en van de Variomatic – en het Pientere Pookje – bewonderen. En natuurlijk ook de rest van dit fantastisch mooie museum.
Meer DAF!
Meer interesse in DAF? Dan is DAF Club Nederland wellicht iets voor jou!
DAF Club Nederland, opgericht in 1980, houdt met ruim 1800 leden zo’n 2600 Dafs (en Volvo’s met Variomatic) rijdend; de oudste Dafs zijn uit 1959. De club en vele vrijwilligers maken het rijden met en onderhouden van de auto’s behalve leuk ook aantrekkelijk:
- auto-onderdelen zijn via het rijkgevulde magazijn en de webshop voor scherpe prijzen te koop
- technische kennis van de “eigenzinnige techniek” is binnen de club volop aanwezig
- auto’s worden (verzekeringsproof) getaxeerd voor een bijzonder laag tarief
- ieder clubjaar wordt gevuld met bijzondere, gezellige en vooral onvergetelijke evenementen.
- 4 maal per jaar verschijnt het rijk gevulde magazine “Variomatic’.
De eigen accounts op Facebook, Instagram,Twitter en YouTube, de nieuwe website Dafclub.nl en de bijzondere Nederlandse techniek van de auto’s, trekken ook steeds meer jeugdige leden aan.