Auto’s van Toen: Ballot 3/8 LC
Winnaar van de eerste Italiaanse Grand Prix
Door Paul Spek. Als (model)autoliefhebber schrijft hij wekelijks de rubrieken AutoRAI in Miniatuur en Auto’s van Toen. Rijdt een smart citycoupé en een Ford Streetka. |
De Grand Prix van Italië van 1921 werd gewonnen door de Fransman Jules Goux in deze Ballot 3/8 LC. De auto had een topsnelheid van bijna 200 km/h – stel je voor!
Hypermoderne motor
De Ballot 3/8 LC was destijds een vooruitstrevende raceauto waarvan de topsnelheid meer dan het dubbele was van die van ‘reguliere’ straatauto’s. De voor die tijd hypermoderne drieliter achtcilindermotor was voorzien van dubbele bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder. Het vermogen bedroeg 80 kW (107 pk) bij slechts 3.800 t.p.m. Ernest Henry, een voormalig ingenieur van Peugeot, ontwikkelde de Ballot 3/8 LC in slechts iets meer dan drie maanden.
Indianapolis 500
Ballot – oorspronkelijk fabrikant van scheeps- en automotoren voor andere merken – was pas sinds 2019 actief met het bouwen van auto’s. Met deelname aan races met de 3/8 LC wilde het bedrijf bekendheid vergaren en aan zijn reputatie bouwen. In 1920 nam Ballot deel aan de Indianapolis 500 en legde beslag op de tweede, vijfde en zevende plaats. In 1921 werden de Ballots tweede en derde in de Franse Grand Prix.
“De Ballot 3/8 LC heeft een voor die tijd hypermoderne drieliter achtcilindermotor met dubbele bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder”
Beste racestrategie
Ballot legde datzelfde jaar in de Italiaanse Grand Prix beslag op de eerste twee plaatsen. De publieksfavoriet, een Fiat 802 werd derde. Niet alleen de moderne motor bezorgde de Ballots het succes, ook de racestrategie was de beste. Want de Fiat was weliswaar veel sneller, maar de Ballots verbruikten minder brandstof en hoefden geen banden te wisselen en daardoor ook geen pitstop te maken.
Reglementswijzigingen
In 1922 wonnen Ballots diverse Grands Prix, maar vanwege reglementswijzigingen – de maximale cilinderinhoud ging van drie naar twee liter – trok de autofabrikant zich in 1923 terug uit de Grand Prix-racerij en richtte zich op de productie van auto’s voor de openbare weg.
“Niet alleen de moderne motor bezorgde de Ballots het succes, ook de racestrategie was de beste”
Wisselend succes
De bijna vijf meter lange en 1.050 kilo zware Ballot die in het weekend van 6 t/m 8 september a.s. is te bewonderen op het Concours of Elegance bij Hampton Court Palace in Londen, werd zevende in Indianapolis, viel uit in Frankrijk en won de Italiaanse Grand Prix – wisselend succes dus. Later werd de auto gekocht door coureur en journalist Sir Malcolm Campbell – vooral bekend van de wereldsnelheidsrecords. Hij racete vanaf 1923 nog negen jaar succesvol met de Ballot op het circuit van het zuid-Engelse Brooklands. De auto is nog nooit gerestaureerd.
“De bijna vijf meter lange en 1.050 kilo zware Ballot die in Londen is te bewonderen, werd zevende in Indianapolis, viel uit in Frankrijk en won de Italiaanse Grand Prix”
Concours of Elegance
De Ballot 3/8 LC staat van 6 t/m 8 september a.s. op het Concours of Elegance van Hampton Court Palace in Londen. Dit evenement is een van de toonaangevende concoursen van Engeland. Meer informatie en tickets op www.concoursofelegance.co.uk.