AutoRAI TV: In de pitbox met Jaguar XE SV Project 8
600 pk sterke sportsedan met vier of twee zitplaatsen.
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Slechts 300 exemplaren produceert Jaguar van de Jaguar XE SV Project 8. De sportsedan is gemaakt voor het circuit, maar is ook straatlegaal. Hij kost ongeveer 250.000 euro en naar verluidt komen er slechts twee naar Nederland. Uniek en exclusief dus. AutoRAI.nl-redacteur Bart Oostvogels bespreekt in de pitbox van het Autódromo Internacional do Algarve-circuit in Portugal de highlights van deze 600 pk sterke sportsedan.
Juni start productie
De productie van deze spectaculaire Jaguar XE SV Project 8 start in juni. De levering start komende zomer. Jaguar produceert alle driehonderd exemplaren op de speciale afdeling Jaguar Land Rover Special Vehicle Operations (SVO). Alle auto’s worden daar met de hand gebouwd, geheel naar klantenwens. Alles is mogelijk. De speciale livery is optioneel leverbaar.
322 km/u
Onder de koolstofvezel motorkap schuilt een 5,0-liter supercharged V8-motor met een vermogen van 441 kW (600 pk) en 700 Nm trekkracht. Daarmee is de Jaguar XE SV Project 8 de krachtigste Jaguar voor de openbare weg tot nu toe. De sportsedan haalt een topsnelheid van 322 km/u en de acceleratie 100 km/u duurt slechts 3,5 seconden. Dat is onder meer bereikt door toepassing van vierwielaandrijving. Er kan overigens maximaal 50 procent naar de voorwielen. Onder normale ligt het accent van de aandrijving op de achterwielen.
Vier- of tweezitter
Het behalen van deze snelheden kan met vier of met twee personen. De Jaguar is namelijk te bestellen als reguliere vierzitter of als tweezitter. In dat laatste geval bestel je het optionele Track Pack waarbij de achterbank moet wijken voor een rolkooi. Je krijgt altijd een koolstofvezel achtervleugel. Die genereert maximaal 122 kilogram downforce. Tijdens de ontwikkeling bleek dat de achterklep te veel naar beneden werd gedrukt door alle downforce. Jaguar heeft dit opgelost door zogeheten bumpstops toe te passen onder de achterklep.
Keramische remmen
De auto heeft verder instelbare wielophanging, Michelin Pilot Sport Cup 2-racebanden, lichtgewicht 20-inch wielen en keramische remmen. Die laatste twee aspecten hebben grote invloed op het onafgeveerde gewicht. Met andere woorden: deze voorzieningen maakt deze powersedan lichtvoetiger. Het dak en het plaatwerk van de voorportieren zijn identiek aan de normale Jaguar XE. Voor de rest is alles anders. Check onderstaande video om deze en nog veel meer details te bekijken.