AutoRAI in Miniatuur: Mythisch mooi of legendarisch lelijk
Citroën CX Orphée, cabriolet in de geest van de grote Franse carrossiers
Citroën stond tot in de jaren tachtig bekend om zijn uitzonderlijke auto’s, zowel technisch als qua design. Maar voor Guy Deslandes was de CX in 1984 nog niet bijzonder genoeg. Miniaturenfabrikant Neo maakte een aantal jaar geleden een mooi model van de creatie van Deslandes.
Onmogelijke opdracht
Tot in 1973 maakte Henri Chapron de Citroën DS – de voorganger van de CX – nóg bijzonderder door er uitzinnige cabriolets, coupés en limousines van te maken. Guy Deslandes wilde in de jaren tachtig een cabriolet op basis van de Citroën CX in de geest van die speciale DS’en. Desgevraagd zeiden de carrossiers van Chapron en ook Heuliez dat zoiets op basis van een CX onmogelijk was. Dus ging Deslandes zelf aan de slag. Hij vernoemde zijn cabriolet naar de mythische musicus, dichter en filosoof. Je kunt de lat immers niet hoog genoeg leggen.
“Deslandes vernoemde zijn cabriolet naar de mythische Orpheus, je kunt de lat niet hoog genoeg leggen.”
ALLE AFLEVERINGEN VAN AUTORAI IN MINIATUUR
Doe-het-zelf
Of het resultaat de schoonheidsprijs verdient, is een kwestie van smaak. Uiteindelijk went het wel… Maar bijzonder is de CX Orphée beslist. Al oogt de auto wel een beetje als een doe-het-zelfproject, met de koplampen uit het accessoiregamma van Halfords en de achterlichten van de Citroën Visa. Deslandes heeft er een heel klein aantal gebouwd – vijf, vier of drie zijn de getallen die je op internet vindt. Miniatuurautofabrikant Neo vond de auto interessant genoeg om hem in kleine oplage in productie te nemen. Ik heb mijn exemplaar gewonnen in een loterij…
“Of hij de schoonheidsprijs verdient, is een kwestie van smaak, maar bijzonder is de CX Orphée beslist.”
Foutje?
Je moet het Neo nageven: het is een zeer fraai miniatuur. De verhoudingen kloppen, de fraaie wielen zitten mooi in de body en de lak is perfect strak – dat luistert extra nauw met zwarte lak. En het interieur – waar je natuurlijk zó inkijkt – ziet er zacht en comfortabel uit. In elk geval voorin… Zelfs met die rare dubbele ronde koplampen uit de accessoireshop is het een fraai miniatuur.
“Het interieur – waar je natuurlijk zó inkijkt – ziet er zacht en comfortabel uit. In elk geval voorin…”
Wat mag dat kosten?
Even googelen levert je zo een stuk of tien hits van de Citroën CX Orphée van Neo op. De prijzen die aanbieders vragen, lopen serieus uiteen, van 45 euro voor eentje met wat losse onderdelen tot 95 euro exclusief 16 euro verzendkosten voor een als nieuw exemplaar. Maar dat zijn uitsluitend versies in de kleur beige metallic. Is mijn zwarte dan zo bijzonder?