Alpine krijgt grotere rol binnen Groupe Renault, dit zijn de plannen
Plan van aanpak voor langere termijn gepresenteerd
Sportautomerk Alpine krijgt binnen Groupe Renault een grotere rol om het merk beter op de kaart te kunnen zetten. Een paar highlights: de huidige activiteiten van Alpine, Renault Sport en Renault Sport Racing worden gebundeld onder het merk Alpine (Alpine Business Unit) en er komt een 100 procent elektrische versie van de A110 die in samenwerking met Lotus wordt ontwikkeld.
Plan van aanpak
Alpine presenteert een plan van aanpak voor de langere termijn. In dat plan staan interessante zaken. Het eerste punt heeft betrekking tot de Formule 1.
Alpine F1 team
Alpine en Renault hebben een lange racehistorie met successen in verschillende categorieën, zowel in de Formule 1, rallysport als endurance. Competitie blijft de kern binnen de ambitieuze plannen, met Formule 1 centraal in de autosportstrategie van het merk. Met ingang van 2021 zal het Alpine F1 team de strijd aangaan met een aantal prestigieuze namen in de automotive industrie en zal het merk toetreden tot de exclusieve club van volledige fabrieksteams. Alpine hoopt door alle autosportactiviteiten kennis op te doen voor efficiënte energiemanagementsystemen, veiligheidssystemen en connectiviteitsoplossingen die het weer toe kan passen in productiemodellen.
Alpine kiest voor elektrisch
In de toekomst zal Alpine zich steeds meer richten op elektrische modellen. Wat staat er op de planning? Een kleine greep uit de plannen:
- een 100% elektrische B-segment Hot Hatch gebaseerd op het CMF-B EV platform van de Alliantie
- een 100% elektrische C-segment Sports Cross Over gebaseerd op het CMF-EV platform van de Alliantie
- een 100% EV-versie van de A110, samen met Lotus ontwikkeld
Elektrische Alpine A110
Die laatste is opvallend: een elektrische versie van de Alpine A110. Alpine schakelt voor dit model de hulp van Lotus in. Waarschijnlijk zal Lotus op zijn beurt die opgedane kennis ook weer toepassen in eigen modellen. De teams van Alpine en Lotus zullen in ieder geval de haalbaarheid in kaart brengen voor gezamenlijke engineering, design en ontwikkeling door expertise en faciliteiten van de respectievelijke vestigingen in Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk te benutten.
Winstgevend zijn in 2025
Alpine zal ook het gamma en de slagkracht van Groupe Renault en de Alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi vergroten. Onder meer door gebruik te maken van de technologie van het EV-platform van de Alliantie, wereldwijde productiefaciliteiten, gezamenlijke inkoopkracht voor kostenreductie, een wereldwijd distributienetwerk en RCI Financial Services. Het doel is om in 2025 winstgevend te zijn, inclusief de investeringen in de autosport.
Nieuw kleurschema van het Alpine F1 team
Antony Villain, Alpine Design Director: “Het geven van een krachtige en specifieke identiteit aan het Formule 1-team, en ook aan het gehele Alpine autosportprogramma, is daarvan het bewijs en biedt ook een kans. Met autosport in de kern van ons proces is ook grafische identiteit essentieel. Het is te zien aan het nieuwe kleurschema van het Alpine F1 team, zoals vandaag voor het eerst getoond. Enkele structurele grafische elementen blijven in het kleurschema, maar het grote Alpine embleem symboliseert de eigen merkidentiteit in de autosport. De kleuren blauw, wit en rood verwijzen naar de Franse en Britse vlaggen. Talrijke variaties op dit schema zitten nog in het vat voor andere modellen voor de autosport.”