Alfa Romeo 4C Spider CPZ Track Edition – Autotest
Delicatezza Italiana met Nederlandse slagroom
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Dat de Alfa Romeo 4C een op-en-top Italiaanse lekkernij is, staat inmiddels wereldwijd met dikke inkt in de geschiedenisboeken. Toch is de tweezitter nóg lekkerder geworden. En dat allemaal door een flinke toef Nederlandse slagroom.
Even wennen hé?
De doorgewinterde Alfist zal het direct opmerken: ‘Waar is die legendarische Quadrifoglio op het zijscherm gebleven?’. Dat is even wennen hé? Bij deze Alfa Romeo 4C CPZ Track Edition ontbreekt het wereldberoemde klavertjevier op de zijschermen, dat al sinds 1923 het kenmerk is van sportieve Alfa Romeo’s. Heiligschennis? Welnee, Alfa Romeo wisselt hem in voor een ander mooi – eveneens driehoekig – embleem met een Nederlands tintje!
Circuit Park Zandvoort
Op de zijschermen en op de middentunnel in het interieur siert nu een logo met daarop de beroemde lay-out van Circuit Park Zandvoort. De reden daarvoor is simpel. De Alfa Romeo 4C CPZ Track Edition is ontwikkeld in samenwerking met Circuit Park Zandvoort, speciaal voor de Nederlandse markt. Slechts twintig personen kunnen een exemplaar kopen. Haastige spoed is zelden goed, maar in dit geval wel. Want uitverkocht is ook écht uitverkocht. Plan dus tijdig een bezoek aan de dealer in.
Snel! Sì, sì, sì!
Goed, wat heeft de 4C CPZ Track Edition meer te bieden dan een reguliere 4C? Reken niet op een aangescherpt onderstel of extra vermogen, want de 1,75-liter viercilinder TBi-turbomotor levert nog altijd een overvloedige 177 kW (240 pk) en 350 Nm trekkracht. Genoeg om de in dit geval 940 kilogram zware (of lichte) 4C Spider CPZ Track Edition in 4,5 seconden naar 100 km/u te laten sprinten. En is dat snel? Sì!
Koolstofvezel
Het draait bij deze uitvoering vooral om extra uitrusting. De CPZ Track Edition heeft diverse extra koolstofvezel onderdelen, zoals het dak (alleen 4C Coupé), spiegelkappen, rollbar (alleen Spider) en inlegdelen in dashboard en middenconsole.
Alcantara
Maar er is meer, zoals sportstoelen die met lederen en microvezelstof bekleding zijn afgewerkt. Verder is het afgeplatte sportstuurwiel met leder, alcantara èn rode stiksels bekleed en monteert de Nederlandse importeur Titanio-wielen in de maat 18 inch vóór en 19 inch achter. Achter dit prachtige lichtmetaal schuilen opvallende rode remklauwen.
“Onderdeel van de CPZ Track Edition is een GPS-gestuurde laptimer die rondetijden noteert en onthoudt”
Extra koeling voor automaat
Optioneel is een koolstofvezel luchtopening in de linkerflank. Die voorziet de zestrapsautomaat met dubbele koppeling van extra koeling. Dat is vooral handig tijdens het rijden op circuits, waarbij het vermogen van de aandrijflijn langdurig wordt aangesproken.
GPS-gestuurde laptimer
Een ander onderdeel van de 4C CPZ Track Edition-attractie is een GPS-gestuurde laptimer die rondetijden noteert en onthoudt, maar ook de positie, de afgelegde weg, de gereden lijnen, de snelheid en de acceleratie meet. In de laptimer zijn diverse bekende circuits voorgeprogrammeerd, zodat je bij een bezoek aan een van de circuits, zoals Circuit Park Zandvoort, direct aan de slag kunt.
Data analyseren
Alfa Romeo koppelt de laptimer via een diagnosestekker aan de auto. Er zit een eenvoudige aansluiting naast de digitale klokkenwinkel. Het systeem leest eveneens de voertuigsnelheid, het brandstofniveau en de watertemperatuur uit. Alle gegevens kun je downloaden, zodat je na afloop alles kunt analyseren.
Eigendomscertificaat
Om de aankoop van een Alfa Romeo 4C CPZ Track Edition nog specialer te maken, krijgt de koper een officieel eigendomscertificaat ondertekend door Bernhard van Oranje, eigenaar van Circuit Park Zandvoort en door Cristiana Alicata, General Manager van de Nederlandse importeur. Als kers op de taart, of nee, de slagroom op de taart, krijgt de koper een ‘Guida Sportiva’ rijvaardigheidscursus op Circuit Park Zandvoort.
Alternatieven genoeg!
Klinkt als een mooi totaalpakket toch? Maar weet dat er ook alternatieven zijn voor een Alfa 4C (Spider). Voor minder dan de prijs van de Alfa heb je bijvoorbeeld een even snelle Lotus Elise Sport 220 of een nog snellere Elise Cup 250. En ook Zenos vist in dezelfde liefhebbersvijver met de E10S (184 kW/250 pk) en zelfs een E10R (257 kW/350 pk). Laten we ook vooral Porsche niet vergeten. Voor een kleine 90 mille levert dat merk een rijkelijk aangeklede 718 Boxster S met 257 kW (350 pk). Kortom: er hangen in dit segment uitstekende hengels in de vijver.
“Wat een bak herrie komt er uit deze mini-Ferrari. Indrukwekkend! Woest, luid, donkerbruin.”
Waarom kiezen voor een 4C?
Waarom dan toch kiezen voor een Alfa Romeo 4C Spider? Allereerst vanwege de naam. Alfa Romeo is nog altijd een merk waarvan de liefhebber knikkende knietjes krijgt. Nog een reden: de looks. De Alfa oogt werkelijk beeldschoon, is perfect in proportie. Je raakt niet uitgekeken, ook na het uitstappen.
Never ending fun!
Reden nummer drie: het geluid. Wat een bak herrie komt er uit deze mini-Ferrari. Indrukwekkend! Woest, luid, donkerbruin. Kijk ook naar de bouwwijze van de 4C. Een koolstofvezel monocoque is gewoon ideaal voor een sportauto met middenmotor. Infine, het rijden. In één woord: wow! Brullen, trillen, tikken, ruiken, voelen, de 4C zet al je zintuigen op scherp. Het is never ending fun. De stuurbalans kan beter, een Lotus Elise stuurt net zo direct maar heeft een fijnere rechtuitstabiliteit. Toch mag dat de pret niet drukken. Het totaalpakket van de 4C is gewoon eccezionale.
“Het rijden. In één woord: wow! Brullen, trillen, tikken, ruiken, voelen, de 4C zet al je zintuigen op scherp.”
4C-charmes
De Alfa Romeo 4C CPZ Track Edition is als Coupé leverbaar vanaf 77.450 euro en als de hier geteste 4C Spider vanaf 88.350 euro. Standaard kost een 4C Coupé 72.950 euro en een 4C Spider 83.850 euro. Is de CPZ Track Edition dan die meerprijs waard? Wel als je Alfa Romeo en de Nederlandse autosport diep in je hart gesloten hebt. Ben je alleen weg van de charmes van de 4C – dat kunnen we heel goed begrijpen – neem dan gewoon de ‘normale’ 4C. De meeste extra’s van de CPZ zijn namelijk ook leverbaar op een gewone 4C.