
5 historische primeurs op de Autosalon van Genève

Op 5 maart opent de Autosalon van Genève voor de 85ste keer zijn deuren. Tijd voor een kleine geschiedenisles.
De eerste primeur: Clément-Bayard
De eerste gedocumenteerde primeur is al meer dan honderd jaar oud. Op de allereerste Autosalon van Genève onthult autoproducent Clément-Bayard een nieuw model. Het inmiddels verdwenen automerk bood destijds drie motorvarianten: 9 pk, 12 pk en 16 pk.
Maybach
Maybach greep meermaals de kans aan op in Genève een auto te onthullen. Bijvoorbeeld in 1932. Toen zag de bijzondere Maybach Jaray voor het eerst het levenslicht. De stroomlijnde koets bood plek aan zes personen en een V12-motor met 200 pk vermogen. Na een paar jaar van afwezigheid keert Maybach dit jaar terug. Onder de naam Mercedes-Maybach toont het merk een S-Klasse van maar liefst 6,5 meter lang: de Pullman.
Borgward
Borgward was ooit een succesvol automerk. Tussen 1919 en 1961 had het bedrijf 23.000 werknemers in dienst en werden meer dan een miljoen auto’s geproduceerd. In 1949 presenteerde Borgward op de Autosalon van Genèva de Hansa. De fabrikant kon de concurrentie niet bijbenen en ging in 1963 failliet. Borgward werkt echter aan een terugkeer en presenteert dit jaar de nieuwe plannen op de in Genève.
Ford Focus
De Ford Focus werd ook voor het eerst aan het publiek getoond op de Autosalon van Genève in 1999. Volgens de geruchten zou de naam Focus pas de avond voor de onthulling gekozen zijn, omdat andere namen al gelekt waren. Dit jaar neemt Ford de meest extreme Focus tot nu toe mee: de Focus RS.
Citroen C1, Toyota Aygo en Peugeot 108
In 2005 maakte de wereld voor het eerst kennis met het trio C1, Aygo en 107. De kleine auto’s zijn direct een hit in Europa. In Nederland stonden de auto’s een lange tijd in de ranglijsten van best verkochte modellen. In 2014 kozen Citroën, Toyota en Peugeot wederom voor de Autosalon van Genève om de opvolgers te onthullen. Bekijk meer primeurs van de Autosalon van Genève.