Deal met Duitsland: ook na 2035 zijn nieuwe auto’s met verbrandingsmotor toegestaan
Oplossing uit onverwachte hoek: waterstof
Het verbod op de verkoop van nieuwe auto’s met een conventionele verbrandingsmotor (benzine, diesel of LPG) leek zo definitief, maar door forse protesten uit Duitsland en Italië gaan de regels toch op de schop. Ook na 2035 zijn nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor toegestaan, maar ze moeten dan wel aan bepaalde voorwaarden voldoen.
Europese Unie en Duitsland
De Europese Unie en Duitsland zijn tot een besluit gekomen: vanaf 2035 is de verkoop van nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor nog toegestaan, maar dan moeten de auto’s wel op een brandstof rijden die CO2-neutraal is. De EU ziet de conventionele verbrandingsmotoren liever helemaal verdwijnen. Duitsland in eerste instantie ook, bleek in oktober 2022, maar de automobiele grootmacht Duitsland stak daar na een paar nachtjes slapen toch een stokje voor.
De Duitse auto-industrie vindt een toekomst voor de verbrandingsmotor extreem belangrijk met het oog op de bescherming van de vele Duitse producenten van motoronderdelen. Ook vond de Duitse minister Wissing dat er meer duidelijkheid moest komen over de toekomst van synthetische brandstoffen, die CO2-neutraal zijn. In het oorspronkelijke wetsvoorstel stond al dat deze e-fuels toegestaan bleven, maar Wissing vond het nog niet duidelijk genoeg.
Timmermans bereikt een deal
Frans Timmermans, Executive Vice-President voor de European Green Deal, zegt nu dat er een deal is bereikt met Duitsland: “We hebben een overeenstemming bereikt met Duitsland over het toekomstige gebruik van e-fuels in auto’s. We zullen er nu aan werken om de verordening inzake CO2-normen voor auto’s zo snel mogelijk goed te keuren, en de Commissie zal spoedig de nodige juridische stappen ondernemen.”
We have found an agreement with Germany on the future use of efuels in cars.
We will work now on getting the CO2-standards for cars regulation adopted as soon as possible, and the Commission will follow-up swiftly with the necessary legal steps to implement recital 11.
— Frans Timmermans (@TimmermansEU) March 25, 2023
E-fuels
De oplossing is gevonden in zogeheten e-fuels, waarbij niet langer olie nodig is om de brandstof te maken. Deze e-fuels worden op synthetische wijze geproduceerd en worden gezien als CO2-neutraal. Ze worden voornamelijk gemaakt met behulp van wind- en zonne-energie. Water kan op deze manier gesplitst worden in zuurstof en waterstof. Door CO2 aan waterstof toe te voegen, ontstaat onder meer e-methanol, e-diesel en e-LPG.
Waterstof: van grijs naar groen
Noem het gerust een opvallende oplossing, want dit betekent dat de productie van waterstof op grote schaal wordt opgevoerd. De meeste waterstof – ongeveer 90 procent – wordt nu nog gemaakt met behulp van aardgas. Maar in dat geval zou een e-fuel niet CO2-neutraal zijn. Er moeten dus grote installaties komen die waterstof op een groene manier kunnen produceren.
Waterstof is heel veelzijdig
Een ding is zeker: de opkomst van e-fuels heeft een positieve uitwerking op de verdere uitrol van waterstof als energiedrager van de toekomst. Want waterstof kan worden gebruikt voor het produceren van e-fuels, maar ook om een waterstof-elektrische auto aan te drijven. Waterstof reageert dan in een brandstofcel met zuurstof waardoor elektriciteit ontstaat. Helemaal als ‘witte waterstof‘ voor een doorbraak zorgt, lijkt de opkomst van waterstof niet meer te stoppen.
Batterij-elektrische auto
Dat er nu een deal is om auto’s met een verbrandingsmotor te behouden, betekent niet dat de ontwikkeling van batterij-elektrische auto’s stopt. Integendeel zelfs. Ook de Duitse auto-industrie zet vol in op BEV’s. Een concern als Volkswagen Group investeert zelfs miljarden euro’s in BEV-technologie. Hetzelfde geldt voor Mercedes-Benz. BMW zet in op twee paarden: BEV’s en FCEV’s. Met FCEV’s doelen we op waterstof-elektrische voertuigen.