Audi R8 voor het eerst met achterwielaandrijving
Audi R8 V10 RWS in oplage van 999 stuks
De Audi R8 staat niet bekend als heftige driftmachine. De sportwagen uit Ingolstadt is namelijk standaard voorzien van vierwielaandrijving. Tot nu dan, want voor de liefhebbers is de R8 nu ook leverbaar met uitsluitend achterwielaandrijving.
Het is voor het eerst dat Audi een achterwielaangedreven R8 op de markt brengt. Het gaat hier om de Audi R8 V10 RWS (Rear Wheel Series) waarvan 999 exemplaren gebouwd worden. Hij komt er als Coupé en Spyder.
Behalve dat de R8 V10 RWS zich vooral in bochten anders gedraagt dan de vierwielaangedreven versie, is hij ook 50 kg lichter (Spyder 40 kg). Het gewicht van de Coupé komt uit op 1.509 kg en de gewichtsverdeling over de voor- en achteras bedraagt 40/60. Verder heeft de bestuurder keuze uit verschillende ‘set-ups’. Gecontroleerd driften is bijvoorbeeld mogelijk in de ‘Dynamic’-stand en het ESC-systeem in de ‘Sport’-modus.
LEES OOK: Gesnapt: Audi Q8 zonder camouflage
5.2 V10
De 5,2-liter V10-motor is ongewijzigd. De natuurlijk ademende krachtcentrale levert 540 pk en 540 Nm. Daarmee sprint de RWS in 3,7 seconden van 0-100 km/u (Spyder: 3,8 s) enhaalt hij een topsnelheid van 320 km/u (Spyder 318 km/h).
De R8 RWS is te herkennen aan zwarte 19-inch wielen en matzwarte grille en luchtinlaten. Een rode striping over de gehele lengte is optioneel. De sportstoelen zijn uitgevoerd in een combinatie van leder en Alcantara. Kuipstoelen zijn optioneel. Op het dashboard is een ‘1 of 999’-logo geplaatst.
De Audi R8 V10 RWS is vanaf dit najaar te bestellen. De Coupé is leverbaar vanaf 212.090 euro en de Spyder vanaf € 227.550 euro.
LEES OOK: Autotest – Audi R8 Coupé V10 Plus