YangWang U9, deze supercar danst en springt – AutoRAI TV
YangWang staat voor 'bewonderen'
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Oké, een supercar die kan stuiteren, kan dansen en een supercar die met slechts drie wielen kan rijden. Dat klinkt een beetje ongeloofwaardig. Maar toch is het de absolute waarheid. Dit is de YangWang U9. De naam YangWang staat voor ‘bewonderen’ en precies dat gaan we ook doen. Deze supercar vanuit alle mogelijke kanten bewonderen.
Afmetingen YangWang U9
YangWang is het premiummerk van BYD. De YangWang U9 is 4.966 mm lang, 2.029 mm breed en 1.295 mm hoog. De wielbasis van de supercar komt uit op 2.900 mm. Echt klein mag je deze U9 dus absoluut niet noemen. Binnen die ruimte is wel slechts ruimte voor twee zitplaatsen. De technologie slokt de rest van alle ruimte op.
E4 platform
De YangWang U9 maakt gebruik van het zogeheten e4-platform. Dat betekent dat de auto over vier elektromotoren beschikt, voor ieder wiel eentje. Elke motor levert 240 kW (327 pk) vermogen. In totaal praten we dus over 960 kW aan vermogen. Dat is 1.306 pk. Tel daar ook nog 1.680 Nm aan koppel bij op en je begrijpt dat deze auto misselijkmakend snel is. Van 0 naar 100 km/u kost maar 2,36 seconden. De elektromotoren halen hun kracht uit een 80 kWh batterij, een BYD Blade Battery (LFP). De auto weegt ongeveer 2.475 kilogram. Begrensde topsnelheid 309 km/u, maar auto kan ook 375 km/u halen.
Deze supercar danst en springt: YANGWANG U9 – 1.306 pk! – WALKAROUND – AutoRAI TV
Actieradius en opladen
Volgens de Chinese CLTC-norm kan de auto 450 kilometer rijden op een volle lading stroom. Reken volgens de WLTP op ongeveer 350 kilometer. Het opladen van de batterij van 10 tot 80 procent kan in 10 minuten dankzij 500 kW DC-laadcapaciteit. De technologie is nu vooral de beperkende factor, want de meeste snelladers zijn nu pas klaar voor 350 kW. Met een 7 kW lader duurt het opladen van de batterij van 30 tot 80 procent ongeveer 7 uur.
Rijmodi
De auto heeft verschillende rijmodi, zoals Sport, Eco, Range, Comfort, Race en Snow. Ook de andere eigenschappen van de auto maken indruk. Hij heeft koolstofkeramische remschijven, wielophanging met dubbele Wishbones voor en multi-link achter. De remmen voor hebben zes zuigers, achter zijn dat er vier per remklauw.
DiSus-X Intelligent Active Body Control
De auto is verder voorzien van het zogeheten DiSus-X Intelligent Active Body Control systeem van moederbedrijf BYD, Build Your Dreams. Dit systeem maakt het mogelijk om de auto te laten stuiteren en zelfs met drie wielen te laten rijden. Dankzij het BYD DiSus-X Intelligent Body Control System kan de YangWang U9 de maximaal instelbare veerweg van maximaal 75 mm bereiken, terwijl de maximale hefsnelheid op één as tot 500 mm/s mogelijk maakt, waardoor een onmiddellijke hefkracht van meer dan 1 ton mogelijk is. De auto kan daardoor springen. Deze functies zorgen voor een ongeëvenaarde rijervaring in diverse rijscenario’s zoals remmen, accelereren, bochten nemen en botsingen op de weg, waardoor de wendbaarheid en het comfort van het voertuig voor zowel bestuurder als passagiers aanzienlijk worden verbeterd. Daarnaast kan YangWang U9 met slechts één klik moeiteloos op muziek dansen. Je moet als koper wel een keuze maken: je kan namelijk een versie kopen die kan stuiteren, maar ook eentje die kan dansen.
Toptechnologie
De YangWang U9 maakt gebruik van verschillende geavanceerde technologieën om prestaties en efficiëntie te optimaliseren:
- Nieuwe Generatie SiC (Siliciumcarbide): de U9 maakt gebruik van efficiënte siliciumcarbide-elektronica, die de stroomoutput capaciteit verdubbelt ten opzichte van traditionele IGBT-systemen (halfgeleiders), en een transmissie-efficiëntie van 99,8% bereikt. Dit verhoogt niet alleen de prestaties, maar verlengt ook de actieradius van het voertuig bij hogere snelheden.
- Efficiënt Thermisch Beheersysteem: het systeem, met een hoog-efficiënte ECU en permanente magneten die temperaturen tot 200°C kunnen weerstaan, vermindert warmteverlies aanzienlijk en verhoogt de temperatuurweerstand en duurzaamheid van de motor.
- Blade Battery: deze nieuwe generatie batterij heeft een 100% hogere koelcapaciteit dankzij een innovatief ontwerp met dubbelzijdige directe koelplaten en materialen met een hoge thermische geleidbaarheid. Dit garandeert optimale koeling, zelfs onder zware rijomstandigheden. De batterij ondersteunt een pieklaadvermogen van 500 kW.
Koolstofvezelcabine
De YangWang U9 is verder de eerste auto in China met een geïntegreerde koolstofvezelcabine, gemaakt van T700-grade 12K hoogwaardig ruimtevaartkoolstofvezelmateriaal. Dit zorgt voor maximale veiligheid en stijfheid, terwijl het gewicht wordt geminimaliseerd. Deze volgende generatie CTB (Cell-to-body) technologie integreert het accupakket met de koolstofvezelcabinestructuur, wat een stabiel geheel vormt dat de veiligheidsprestaties van het voertuig aanzienlijk verbetert. De Carbon Steel Aluminium Super Hybrid Structure verhoogt de veiligheid bij frontale aanrijdingen met 52% en bij zijwaartse aanrijdingen met 48%, wat zorgt voor algehele verbeterde bescherming van de inzittenden.
De YangWang U9 beschikt over geavanceerde aerodynamica, ontworpen om prestaties en efficiëntie te optimaliseren:
- Zes multifunctionele luchtkanalen in de carrosserie: deze kanalen verbeteren het luchtstroombeheer, verminderen de luchtweerstand en verbeteren de koelcapaciteit.
- Twaalf actieve en passieve aerodynamische kits: deze kits werken samen om optimale downforce en stabiliteit te bieden, wat de rijeigenschappen en prestaties van het voertuig versterkt.
- Grille: dit ontwerp vangt een grote hoeveelheid lucht op en vergroot het effectieve warmtewisselingsoppervlak met 25%, waardoor het voertuig snel wordt afgekoeld en extra downforce op de vooras wordt gegenereerd.
- Krater-baffle ontwerp: dit innovatieve ontwerp scheidt de luchtstroom rond de wielen, vermindert effectief de luchtweerstand en creëert een laagdrukgebied dat de downforce op de vooras verhoogt.
- Verstelbare elektrische spoiler en actieve diffuser: met vier verstelbare hoeken (0°, 10°, 15°, 20°) biedt dit systeem maximaal 200 kg downforce, wat zorgt voor stabiliteit en controle onder verschillende rijomstandigheden.
- Koolstofvezel zwaanhals-spoiler (optioneel): deze spoiler sluit nauwkeurig aan op de luchtstroom boven het dak, verbetert de aerodynamische efficiëntie en levert tot 280 kg downforce, wat de stabiliteit in bochten en de snelheid bij het uitkomen van bochten verhoogt.
Interieur YangWang U9
Het interieur beschikt over een dual cockpit-ontwerp met een 127-kleuren interieurverlichting die verandert afhankelijk van de rijmodus en het ritme van de muziek, wat zorgt voor een boeiende licht- en schaduwwereld. Het Dynaudio Platinum Evidence Hi-End audiosysteem met twaalf luidsprekers biedt een ongeëvenaarde luisterervaring, waardoor de cabine verandert in een mobiele concertzaal.
- Infotainmentscherm: 12,3-inch Mini LED
- Dashboard: 10,25-inch Mini LED
- Connectiviteit: 5G, NFC & UWB digitale sleutel, DiLink-systeem
Prijskaartje
De YangWang U9 is al sinds november 2023 te bestellen in China. Daar kost het model omgerekend 215.000 euro, een schijntje ten opzichte van andere supercars. Ook gezien de prestaties. Sinds de marktintroductie zijn er al tussen de 100 en 200 exemplaren van geproduceerd. Voorlopig komt het model niet naar Europa. Maar indrukwekkend is de YangWang U9 zeker weten.