Wat is een 2JZ motor?
Legendarisch motorblok, gebruikt in veel bijzondere auto’s
Een van de bekendste JDM-auto’s is de Toyota Supra. Veel liefhebbers vinden het 2JZ-motorblok van deze Japanse auto helemaal geweldig en installeren de krachtbron daarom ook in andere auto’s. Maar wat maakt de 2JZ-motor dan zo speciaal?
Terugblik op de Toyota Supra
De Toyota Supra is uiteraard een iconische auto uit Japan. Het model verscheen voor het eerst in 1979. De huidige GR Supra is de vijfde generatie van deze beroemde sportcoupé. Omdat de 2JZ-motor centraal staat in dit artikel richten we ons in het bijzonder op de Toyota Supra van generatie A80. Die had namelijk zo’n bijzondere 2JZ-aandrijflijn.
2JZ is zes-in-lijn
De 2JZ-motor betreft een zes-in-lijn benzinemotor met vier kleppen per cilinder en een motorinhoud van 2.997 cc. Het vermogen van de 3,0-liter zescilinder was afhankelijk van de uitvoering. Er bestond een versie met 223 pk en een uitvoering met 280 pk.
Tot voor kort plaatste Toyota deze (relatief) grote motoren alleen in sedans en pick-ups, maar nu dus in een sportieve auto met achterwielaandrijving. Het motorblok werd door Toyota voor het eerst in een vierdeurs Toyota Aristo geplaatst, een auto die wij kennen als de eerste generatie Lexus LS.
Concurrentie
In de tijd dat de motor van Toyota op de markt kwam, was Nissan ook bezig met het maken van sportieve auto’s. Nissan gebruikte hiervoor ook een legendarisch motorblok: de TwinTurbo RB26DETT. Dit motorblok werd voor het eerst gebruikt in de R32 GT-R. Het motorblok is 2,6-liter groot en leverde in de R34 GT-R 280 pk. Dit motorblok staat er (net als de 2JZ) om bekend dat het heel veel power teweeg kan brengen. Zo zijn er versies met tot wel 900 pk! Nissan is er dus in geslaagd om heel veel vermogen te halen uit een klein motorblok.
Tuning
Net als het motorblok van Nissan was ook de 2JZ van Toyota goed te tunen. Vanuit de fabriek is de 2JZ al een bijzondere motor, met dubbele bovenliggende nokkenassen, vier kleppen per cilinder en vloeistofgekoelde TwinTurbo’s. De reden dat dit blok zo goed te tunen is, is dat het heel krachtig is. Er zijn hele sterke materialen gebruikt, die enorme vermogens en toerentallen aankunnen. Het verdubbelen van het vermogen van een auto met een 2JZ motor is dan ook meer regel dan uitzondering. Wanneer je echt je best doet, kun je het blok zelfs naar meer dan 1.000 pk brengen. Je zal dan wel het een en ander moeten aanpassen, zodat het blok de turbodruk aankan. Toyota heeft bijvoorbeeld een Toyota Express Service 86-X gebouwd met Toyota 2JZ-GTE in-lijn 6-cilinder, opgeboord naar 3,4-liter. Die had 1.172 pk en 1.594 Nm aan trekkracht, dan heb je een idee van wat er mogelijk is.