Volvo XC90 onderhuids opgefrist
Verbeterde en nieuwe actieve veiligheidstechnologieën
Volvo heeft de XC90 een bijna onherkenbare opfrisbeurt gegeven. Een bewuste keuze, want Volvo ziet geen reden om het design van de verkooptopper drastisch te veranderen. Van de huidige Volvo XC90 zijn wereldwijd al meer dan 320.000 exemplaren verkocht.
Onderhuidse verbeteringen
De vernieuwde XC90 krijgt nieuwe wielen, nieuwe carrosseriekleuren en een iets aangepaste grille. De focus van deze opfrisbeurt lag vooral op het interieur, de gebruiksmogelijkheden, veiligheid en techniek. “Als je de XC90 uit 2014 met een exemplaar uit 2019 vergelijkt, dan zie je dat we het design van de carrosserie slechts op kleine punten aangepast hebben”, aldus Alexander Petrofski, manager van de 90-serie bij Volvo Cars. “Maar de vernieuwde XC90 is dankzij de onderhuidse verbeteringen de meest geavanceerde auto die we ooit verkocht hebben.”
Nieuwe actieve veiligheidstechnologieën
Goed, welke aanpassingen heeft Volvo dan gedaan? Volvo spreekt onder meer over verbeterde en nieuwe actieve veiligheidstechnologieën. City Safety met Autobrake kennen we al, maar is nog steeds het enige systeem op de markt dat voetgangers, fietsers en grote dieren herkent, zowel overdag als ‘s nachts. Connected Safety is wel nieuw op de XC90. Dit systeem debuteerde al in de XC40, maar is nu ook in de XC90 leverbaar. Met dit systeem kan de XC90 andere Volvo-rijders via de cloud waarschuwen voor mogelijk gevaarlijke verkeerssituaties zoals een glad wegdek of een stilstaande auto langs de weg.
Pilot Assist
Pilot Assist is verder verbeterd. Met dit systeem ondersteunt de auto zijn bestuurder nog beter tijdens het rijden. Cross Traffic Alert-technologie is voorzien van een automatische remfunctie. Op het gebied van infotainment is nu ook Android Auto verkrijgbaar. Tot voor kort was alleen Apple CarPlay leverbaar.
B5
De XC90 T8 Twin Engine kreeg een verbeterd accupakket waarmee de SUV langere afstanden elektrisch kan rijden. Verder doet zogeheten mild-hybrid-technologie zijn intrede bij Volvo. Modellen met dit systeem krijgen een B in de aanduiding. De B5 dieselmotor met 48V boordnet en KERS-technologie (kinetische remsysteem) krijgt de primeur. De ‘B’-versies vormen een aanvulling op de huidige T8 Twin Engine plug-in hybridevariant van de vernieuwde XC90.
De Volvo XC90 van modeljaar 2020 gaat in mei in productie in de Volvo-fabriek in Torslanda, in Zweden.