
Review – Heeft de Volvo XC90 (2025) zijn glans verloren?
De ultieme Zweedse familie-SUV?
![]() |
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |

De tweede generatie Volvo XC90 is inmiddels al een flinke tijd op de markt. De huidige generatie werd in 2015 geïntroduceerd en kreeg in 2019 nog een milde facelift. Nu krijgt de XC90 een uitgebreidere upgrade, al blijft de auto gebaseerd op het model uit 2015. Heeft de Volvo XC90 (2025) zijn glans verloren?
Volvo XC90 2025 review
In deze Volvo XC90 2025 review gaan we in op alle eigenschappen van deze familie-SUV van Volvo. Maar we blikken ook graag even terug op de historie van de XC90.
Eerste generatie Volvo XC90
De eerste generatie Volvo XC90 werd in 2002 geïntroduceerd en dat mag je best een baanbrekende SUV voor het merk noemen. Volvo had eerder nog geen grote SUV in het gamma en speelde hiermee in op de groeiende populariteit van luxe terreinwagens. De XC90 combineerde veiligheid, comfort en ruimte op een manier die destijds vernieuwend was.
Die eerste XC90 had ook heel wat primeurs aan boord, zoals het eerste Rollover Protection System (ROPS), dat het risico op kantelen verminderde met een speciaal ontworpen chassis en een elektronisch stabiliteitsprogramma. Een andere primeur was een verbeterde versie van Side Impact Protection System (SIPS), dat samen met gordijnairbags de inzittenden extra beschermde bij een zijwaartse botsing. De auto had ook een ‘stukje meegevende’ subframeconstructie, zodat kleinere auto’s minder schade opliepen bij een botsing.
Heeft de Volvo XC90 (2025) zijn glans verloren? – AutoRAI TV
Impact op de markt
De eerste Volvo XC90 werd een groot succes en zette Volvo op de kaart als een serieuze speler in het SUV-segment. Het model bleef tot 2014 in productie en kreeg gedurende zijn levensduur diverse updates. Van de eerste generatie Volvo XC90 (2002-2014) zijn in totaal 636.143 exemplaren geproduceerd. Dit maakt de XC90 een van de meest succesvolle modellen van Volvo in het SUV-segment. De auto is met name goed verkocht in Noord-Amerika en Europa.
Tweede generatie Volvo XC90
In 2015 verscheen de tweede generatie Volvo XC90. Was die net zo innovatief? Mwah, dat viel wel mee. Dat kwam vooral omdat er steeds meer spelers in het SUV-segment bij zijn gekomen. Denk aan de Audi Q7, BMW X5, Mercedes-Benz ML en Lexus RX. De concurrentie nam dus toe en de kans om iets bijzonders te doen, werd dus steeds lastiger. Op het gebied van veiligheidssystemen zette deze XC90 natuurlijk wel grote stappen, maar qua aandrijflijnen was de vernieuwing beperkt.

De nieuwste Volvo XC90
Nu rijden we in de nieuwste Volvo XC90, feitelijk een zeer uitgebreide facelift van de generatie die in 2015 op de markt kwam. Is die dan nog een beetje innovatief? Dat valt mee. De grootste USP’s van deze Volvo zijn het Zweedse design – het interieur geeft een echt huiskamergevoel – en ook qua passieve veiligheid zit het wel goed bij Volvo. Van de plug-in hybride aandrijflijn kijken we om heel eerlijk te zijn niet echt meer op. Dankzij een 19 kWh batterij kan deze auto tot 69 kilometer afleggen op een volle lading stroom. In de praktijk is dat minder dan 45 kilometer. Er zijn aanzienlijk goedkopere SUV-modellen die al dik 100 kilometer kunnen afleggen op een volle lading stroom. Op dat vlak is deze Volvo dus weinig vernieuwend. Wie de auto niet oplaadt, zal merken dat het brandstofverbruik explosief toeneemt.
Heel veel systemen kunnen niet uit
Dan zijn er nog de actieve veiligheidssystemen. Bij Volvo kan er heel veel niet uit. Dat komt omdat Volvo van mening is dat je je als mens niet moet bemoeien met deze systemen. Maar dat heeft ook voordelen. Om daar meer over te vertellen reizen we ongeveer 2.500 kilometer naar het hoge noorden. Naar Zweeds Lapland. In deze omstandigheden komt de XC90 goed tot zijn recht. Hij is comfortabel, maar voelt ook heel veilig aan. In winterse omstandigheden is het fijn dat de auto wat werk uit handen neemt. Toch is de wereld groter dan Zweden. De mogelijkheid om iets wél uit te schakelen – desnoods nadat je twee keer akkoord hebt gegeven op het display – zou fijn zijn. Motorvermogen wegknijpen in ‘spannende situaties’ is niet altijd de veiligste oplossing…

Aandrijflijn Volvo XC90 2025
Terug in Nederland. Tijd om de aandrijflijn te bespreken. De Volvo XC90 Plug-in hybrid is er alleen nog maar als T8 met een WLTP-range van 69 kilometer op een volle lading stroom. Dankzij een 71 liter grote benzinetank kan je toch nog grotere afstanden afleggen. Het systeemvermogen komt uit op 334 kW (455 pk) met 709 Nm aan koppel, goed voor topsnelheid van 180 km/u en 0-100-tijd van 5,4 seconden. Het geremde trekgewicht bedraagt 2.400 kilogram en de auto weegt rijklaar 2.297 kilogram. Geen lichte auto dus, deze XC90. Met elektrohulp is de auto rap zat, maar zonder elektropush merk je dat de viercilinder hard moet werken, met het zojuist besproken hogere brandstofverbruik als gevolg.
Herkenningspunten
De vernieuwde XC90 is eenvoudig te herkennen aan het nieuwe frontdesign met een sierlijke grille waarbij de spijlen heel fraai in elkaar overlopen. Verder is het design nauwelijks gewijzigd. Het interieur ging wel volledig op de schop. Een betere afwerking en een beter Google infotainmentsysteem zijn de belangrijkste aanpassingen. De bagageruimte heeft een inhoud van 668 liter. Klap de achterste stoelen neer voor meer bagageruimte, tot 1.281 liter. De kleur Mulberry Red is een nieuwe kleur voor de Volvo XC90. De aandrijflijn. De testauto in dit verhaal is uitgevoerd in deze sjieke kleur. De Volvo XC90 2025 heeft een lengte van 4.953 mm, een breedte van 1.931 mm en een hoogte van 1.767 mm.

Zeven personen
In deze auto zitten zeven mensen comfortabel, elk op een ergonomisch gevormde stoel met goed zicht naar buiten. Alle zitplaatsen zijn makkelijk naar wens in te stellen. Zelfs de derde zitrij is ruim genoeg voor twee passagiers tot zo’n 1,70 meter lang. De stoelen op de tweede rij kun je los van elkaar verschuiven en kantelen, zodat iedereen lekker zit of om juist extra beenruimte achterin te creëren. Instappen op de achterste rij gaat vlot: klap gewoon de rugleuning van een stoel aan de zijkant omlaag en schuif de hele stoel naar voren. Heb je een keer meer ruimte nodig voor bagage? Dan klap je de achterstoelen eenvoudig plat in de laadvloer. Zo combineer je makkelijk passagiersvervoer met extra laadruimte, zonder concessies te doen aan comfort.
Het antwoord op de hoofdvraag
Goed, heeft de Volvo XC90 dan zijn glans verloren? Ja en nee. Qua aandrijflijntechnologie zijn er betere en aanzienlijk goedkopere opties op de markt. Een Kia EV9 is bijvoorbeeld 100% elektrisch, kan supersnel laden, is nog ruimer en heeft een rijkere uitrusting. Het scheelt ook 30.000 euro, want deze XC90 is er vanaf 93.500 euro. Dit topmodel kost zelfs 100.000 euro. Wat krijg je dan wel? Een auto die het accent legt op comfort, stilte, Zweedse luxe en heel veel veiligheid. In die zin is deze auto vooral bedoeld voor mensen die niet veel geven om een betrokken rijervaring, maar wel om met het hele gezin veilig en in comfort van A naar B te reizen. Dat heeft dan wel een stevig prijskaartje. Met slechts twee jaar garantie loopt Volvo ook sterk achter. Voor extra garantie moet je bijbetalen. Dat moet toch anders kunnen. Duur dus en in sommige opzichten toe aan vernieuwing. Maar onder de streep is de XC90 wel een auto die ultracomfortabel is. In die missie slaagt de auto glansrijk. Het is en blijft een statige SUV.
Voor wie is de Volvo XC90 nu nog interessant?
- Gezinnen die zeven volwaardige zitplaatsen nodig hebben.
- Kopers die waarde hechten aan veiligheid, comfort en rustgevend design.
Uitrusting Volvo XC90 2025
- Google Assistent, Google Maps en Google Play Store, inclusief 4 jaar abonnement
- Volvo Cars app
- Geventileerde subwoofer
- Digital Audio Broadcasting (DAB+)
- Premium Audio by Harman Kardon
- Draadloos telefoon opladen
- Apple CarPlay
- Afstandsbediening op stuurwiel
- Bluetooth-verbinding
- Android Auto
- Airconditioning voor de derde zitrij
- Vierzone Electronic Climate Control
- Preconditioning
- Luchtfilter
- Stuurverwarming
- Wisserbladen met geïntegreerde sproeiers
- Elektrisch verwarmen en koelen van uw interieur
- Vochtigheidssensor
- Zongordijnen geïntegreerd in de achterportieren
- Elektrisch bedienbare passagiersstoel en bestuurdersstoel met geheugen
- Verwarmbare voorstoelen
- Verwarmbare buitenste zitplaatsen tweede zitrij
- Elektrisch bediende buitenste hoofdsteunen achterin, tweede zitrij
- Zeven zitplaatsen
- Mechanische ontgrendeling van de tweede rij zitplaatsen
- Elektrisch bedienbare lendensteun met vierwegverstelling
- Verstelbare zittingverlenging voor
- Comfort-voorstoelen
- Nubuck hemelbekleding
- Blond hemelbekleding
- Sierpaneel Brown Ash
- Quilted Nordico bekleding
- Sportstuur op maat, Charcoal
- Kristallen versnellingspook van Orrefors
- Transpondersleutel
- Textielmatten, derde zitrij
- Lederlook bekleed dashboard
- Textielen vloermatten voor het interieur
- Middenarmsteun achter
- Geavanceerde interieurverlichting
- Verlichte dorpellijst





























