“Nieuwe XC60 de belangrijkste auto voor Volvo” – Interview
Nieuwe generatie Volvo XC60 binnenkort al in Nederland
Na negen jaar lost Volvo de XC60 af met een compleet nieuwe generatie. Dat werd ook hoog tijd, want de concurrentie had wat techniek betreft al een flinke voorsprong op de XC60. De nieuwe generatie is kakelvers en biedt nieuwe kansen. Richard Snijders, Algemeen Directeur Volvo Car Nederland, en Christiaan Krouwel, Product Manager Cars bij Volvo Car Nederland, leggen uit waarom.
Wereldwijde bestseller
Als Volvo’s wereldwijde bestseller met bijna een miljoen verkochte exemplaren is de XC60 misschien wel een van de belangrijkste modellen van het Zweedse merk. Het doel in Nederland is duidelijk: de nummer 1 blijven in zijn segment.
Zeer gewild
Die positie hield de vorige XC60 negen jaar lang probleemloos vast. De Mercedes-Benz GLC, de BMW X3 en de Audi Q5 kwamen in Nederland niet eens in de buurt van de XC60. “Er rijden nu zo’n 15.000 exemplaren van de XC60 in Nederland”, zegt Christiaan Krouwel. “De XC60 is een zeer gewild product.”
“Door het fiscale klimaat in Nederland heeft de plug-inhybride een compleet andere lading gekregen dan de bedoeling was” – Richard Snijders
D4 en T5 populairst
De nieuwe Volvo XC60 wordt leverbaar met de D4-dieselmotor met 140 kW (190 pk) en de 173 kW (235 pk) sterke D5 dieselmotor. Het merk komt ook met een T5 benzineversie met 187 kW (254 pk) en de T6 (turbo én supercharger) met 235 kW (320 pk) en 400 Nm. “We rekenen op een verdeling van 50:50 tussen benzine- en dieselmotoren, waarbij de T5 en D4 het populairst zullen zijn”, stelt Krouwel.
Plug-inhybride kansloos?
De T8 Twin Engine plug-inhybride aandrijflijn is de topversie. We kennen deze 299 kW (407 pk) sterke aandrijflijn al van de XC90. Volvo moet er net als elk ander automerk aan toegeven: het autobelastingklimaat in Nederland is strenger geworden. Er zijn nog maar twee bijtellingstarieven, waardoor het fiscale voordeel op plug-inhybrides verleden tijd is. Daardoor lijkt de XC60 T8 Twin Engine kansloos in Nederland. Toch? Niet helemaal, vindt Richard Snijders.
“De T8 Twin Engine is géén fiscaal aantrekkelijke auto, maar een performance-SUV”
Foutief beeld van plug-inhybride
“Door het fiscale klimaat in Nederland heeft de plug-inhybride een compleet andere lading gekregen, terwijl we dat bij Volvo in eerste instantie nooit zo hebben bedoeld”, stelt Snijders. “De Twin Engine-modellen waren van begin af aan bedoeld als onze high-performance-modellen. We moeten bij de nieuwe XC60 T8 benadrukken dat het gaat om onze top-of-the-line auto. Het is ons meest innovatieve en efficiënte product. Geen fiscaal aantrekkelijke auto, maar een performance-SUV. Twin Engine is Volvo’s antwoord op zes- en achtcilindermotoren. We zien dat concurrenten nog altijd veel zescilinders leveren. Die positie vullen wij in met een T8 met viercilinder én elektro-ondersteuning.”
AutoRAI.nl-journalist Bart Oostvogels in gesprek met Richard Snijders, Algemeen Directeur Volvo Car Nederland, op de Autosalon van Genève. – Fotocredit: Stefan de Haan
Ook driecilinders?
Driecilinders komen niet in de XC60. “We werken aan driecilindermotoren, maar die zijn voorbehouden aan de nieuwe 40-reeks met CMA-platform”, zegt Krouwel. “De XC60 staat op het SPA-platform en daar hebben we gekozen voor viercilinders mét en zónder elektro-ondersteuning.”
“Driecilinders komen niet in de XC60, maar alleen in de 40-reeks”
XC40
Nog voor het einde van 2017 onthult Volvo de nieuwe XC40. Die komt echter pas in 2018 op de markt. CMA staat voor Compact Modular Architecture: een bodemsectie die Volvo samen met het Chinese Geely heeft ontwikkeld voor de 40-reeks. De nieuwe XC40 moet gaan concurreren met de Mercedes-Benz GLA en de BMW X1. Later introduceert Volvo nog een nieuwe generatie V40 en mogelijk ook een S40.
Van Gent naar Torslanda
Om productieruimte voor de nieuwe 40-reeks te maken, hevelt Volvo de productie van de XC60 van het Belgische Gent over naar het Zweedse Torslanda. “Torslanda wordt dus een SPA-fabriek en Gent een CMA-fabriek”, aldus Krouwel.
Nieuwe veiligheidssystemen
In de nieuwe XC60 debuteren drie nieuwe veiligheidssystemen. Steer Assist is toegevoegd aan het actieve veiligheidssysteem City Safety en Oncoming Lane Mitigation helpt met behulp van Steer Assist aanrijdingen met voertuigen op de tegemoetkomende rijbaan te voorkomen. Tot slot maakt Blind Spot Information System (BLIS) nu ook gebruik van Steer Assist om een botsing tijdens het wisselen van rijstrook te voorkomen.
“Elke auto maakt stappen naar volledig autonoom rijden, zo ook de XC60”
Autonoom rijden
Krouwel: “Deze drie nieuwe veiligheidsvoorzieningen worden bij modeljaarwisselingen ook in de 90-serie geïntroduceerd. De ontwikkeling van nieuwe veiligheidssystemen is een continu proces. Elke auto maakt stappen naar volledig autonoom rijden, zo ook de XC60. De SUV past bovendien in onze Vision 2020, waarin in 2020 niemand meer mag omkomen of zwaargewond mag raken in een nieuwe Volvo.”
8 september in de showrooms
De XC60 is duidelijk herkenbaar als een Volvo. ‘Thor Hammer’-koplampen, een grille geïnspireerd op die van de P1800 en de brede heuplijn typeren de BMW X3-, Mercedes-Benz GLC- en Audi Q5-concurrent. “Gezien de populariteit van de vorige XC60 zijn de verwachtingen van deze nieuwe generatie hoog”, zegt Krouwel. “De XC60 staat vanaf 8 september in de showrooms, maar gezien de grote vraag halen we drie exemplaren van de XC60 binnenkort al naar Nederland.”
Sneak preview in Beesd: 31 maart tot 9 april
Krouwel doelt op een sneak preview voor klanten, van 31 maart tot 9 april in Beesd, de thuisbasis van Volvo Car Nederland. “Dealers kunnen dan met klanten komen kijken. Er is plaats voor 3.500 man. Vooraf inschrijven is noodzakelijk. Dat kan online of bij dealers”, zegt hij.
“Volvo verwacht in 2018 ongeveer 1.400 exemplaren van de XC60 te verkopen in Nederland”
Overgang van oud naar nieuw
31 maart maakt Volvo ook alle specificaties en prijzen bekend. De orderboeken zijn vanaf dan geopend. De productie start al in week 17 (24 april). De vorige generatie XC60 loopt door tot week 35 (28 augustus). Die blijft voorlopig te bestellen, al zijn de productieplaatsen beperkt. De laatste XC60-exemplaren van de vorige generatie worden met nagenoeg alle opties verkocht tegen een lager tarief. “Het is de bedoeling dat we de modellen op elkaar aan laten sluiten”, zegt Krouwel. Volvo verwacht in 2018 ongeveer 1.400 exemplaren te verkopen in Nederland.