Speciale rijmodus voor nieuwe Volkswagen Golf GTI Clubsport
300 pk, voorwielaandrijving en elektronisch sperdifferentieel
Misschien wel de lekkerste Golf 8 tot nu toe: dit is de Volkswagen Golf GTI Clubsport. Een 300 pk sterke hatchback met heuse ‘Special’-modus voor snelle rondes over de Nürburgring Nordschleife. Dat zegt eigenlijk al genoeg. De Golf GTI Clubsport wordt eind dit jaar op de markt verwacht. Prijzen zijn nog niet bekend.
Aandrijflijn
De nieuwe Volkswagen Golf GTI Clubsport is uitgerust met een 2.0 TSI viercilinder turbobenzinemotor met 300 pk en maximaal 400 Nm aan koppel. Het model heeft standaard een zeventraps DSG-automaat. De 0-100-tijd bedraagt minder dan zes seconden en de topsnelheid is elektronisch afgeregeld op 250 km/u.
Verlaagd sportonderstel
De nieuwe Golf GTI Clubsport heeft verder een met 15 mm verlaagd sportonderstel. Progressive steering zorgt ervoor dat de stuuroverbrenging directer wordt naarmate de stuuruitslag toeneemt. Dat vertaalt zich op bochtige wegen in een scherper stuurgedrag en extra feedback in het stuur.
Sperdifferentieel
Wat ook bijdraagt aan die dynamiek is een sperdifferentieel vóór (XDS elektronisch sperdifferentieel) en van de optionele elektronisch geregelde schokdemping (DCC met individuele aansturing per schokdemper). Dit complete systeem kan met gerichte remacties bijvoorbeeld onderstuur voorkomen.
ESC Off
Het differentieel met variabele sperwerking zorgt samen met de XDS-functie voor maximale grip in (snelle) bochten. Het stabiliteitssysteem ESC biedt naast de reguliere modus ook de standen Sport en ESC Off. In deze laatste setting is de bestuurder volledig ‘in control’, maar in noodgevallen kunnen Front Assist en de uitwijkassistent het ESC wel weer activeren. De Golf GTI Clubsport heeft een remsysteem met forse remschijven en rode remklauwen met GTI-logo.
Rijmodi ‘Special’
Naast de rijprofielen Eco, Comfort, Sport en Individual is er voor de Golf GTI Clubsport het Special-rijprofiel. Deze set-up is specifiek ontwikkeld voor snelle rondetijden op de Nordschleife van de Nürburgring. Omdat het wegdek van dit 20,8 km lange parcours nogal golvend is, kenmerkt de Special-modus zich vooral door een ‘zachtere’ onderstelafstemming dan in Sport-modus. Mede daardoor rondt de Golf GTI Clubsport de Nordschleife tot wel 13 seconden sneller dan de onlangs geïntroduceerde Golf GTI.
Design
Een Golf GTI Clubsport herkennen is niet zo heel moeilijk. De kenmerkende rode GTI-strip, die doorloopt tot in de LED-lichtunits, wordt bij de Clubsport optisch doorgetrokken richting de A-stijl, tot aan de GTI-aanduiding. Aan de achterzijde vallen de uit twee delen bestaande dakspoiler op, net als de ver naar buiten geplaatste grote, ovale uitlaatpijpen. Volkswagen levert standaard vijfspaaks 18-inch ‘Richmond’ lichtmetalen velgen, 19-inch exemplaren ‘Adelaide’ zijn optioneel beschikbaar. Als de ‘Clubsport’ in het donker wordt ver- of ontgrendeld, projecteert hij de letters GTI op de grond.
Interieur
In het interieur gebruikt Volkswagen sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen afgewerkt in ArtVelours (lederen bekleding optioneel). Achter het met geperforeerd leder afgewerkte sportstuur bevinden zich grote schakelpaddles. De standaard Digital Cockpit heeft een speciale GTI-look en de startknop geeft pulserende rode lichtsignalen voorafgaand aan de start. Zaken als een zwarte hemelbekleding, stalen pedalen en rode afwerkingsaccenten maken het feest compleet.
Dit is standaard
Standaard is deze voorwielaangedreven hot hatchback uitgerust met driezone klimaatcontrole, sfeerverlichting (30 kleuren), LED-verlichting in het voetengedeelte, een 10-inch Discover Media navigatiesysteem met online diensten van We Connect en We Connect Plus, Voice Control, DAB+ radio, smartphone-integratie (App Connect) en een draadloze oplaadmogelijkheid voor smartphones.